• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Krambjörn skrev 2012-05-10 18:31:05 följande:
    Normalt att svettas mycket, lukta illa typ amoniak (Svett) och få dålig andedräkt?
    I början innan kroppen hunnit ställt om sig så är det vanligt att kroppen överproducerar ketoner. Det kan ge en acetonliknande lukt på andedräkten och svetten. Det försvinner dock när kroppen ställt om sig och vet hur mycket ketoner som den ska producera för att täcka kroppens behov. Borsta tänderna noga, använd tandtråd, munskölj, tungskrapa och tugga ev. tuggummi mellan måltiderna. Det kommer att gå över så håll ut! Om det är någon tröst så är det bokstavligen kalorier som du andas ut.
  • Loreena
    PikkuMyy skrev 2012-05-15 21:37:05 följande:
    Ni som kör fakir, hur mycket har ni gått ner på hur lång tid? Antar att det beror på hur mycket överikt man har...?Blir man tröttare än vanligt?Är det så att man äter typ kött,fisk,fågel o ägg? Och inget annat? Hur lång tid är "lagom" att köra detta? O hur gör man när man är klar?Kan man bara övergå till "vanlig" lchf på en gång? *frågvis o nyfiken*
    Jag kan rekommendera att du läser någon bok av Sten Sture Skaldeman, eftersom att det är han som myntat begreppet fakir.

Kort och gott så är det väl kött, kyckling, fisk, ägg, smör/bea/majonäs och kanske någon gurkskiva, nåt salladsblad eller så som dekoration, så som jag har förstått det iaf.
  • Loreena
    tiiitti skrev 2012-05-23 22:09:14 följande:
    Jag gick med upp de mesta som jag gått ner under fakiren. Hur ska man igentligen äta för att lyckas med lchf. lyckas jag nån gång gå ner nått, går jag upp de några veckor senare igen.

Hur gör dom som lyckas egentligen? passar de bara för vissa? 
    Alla är vi olika och det gäller att hitta en variant av LCHF som passar just dig och som du kan trivas med i längden. För vissa kan tex. mejeriprodukter trigga sötsug, ge ett visst insulinpåslag och göra att man äter mer än man tänkt. Likaså kan det vara med bär och nötter.

Mitt tips är att gå tillbaka till fakir, och sedan successivt lägga till olika matvaror och kolla av vad just du tål att äta för att ändå vara viktstabil. Prova tex en veckas fakir, nästa vecka lägger du till gröna grönsaker, veckan efter det röda grönsaker som tomat och paprika(det kan också trigga sötsug för vissa), veckan efter det provar du att lägga till lite ost och kanske 1-2 dl creme fraiche/grädde per dag. Prova att lägga till bär, nötbröd, nötter, choklad och yoghurt sist av allt.

Titta även på hur dina portionsstorlekar ser ut. Att äta efter Anna Halléns handflatemodell tre gånger/dag är ett bra mått, men det ger inte något utrymme för småätande och mellanmål. Så om man vill äta oftare så kan det vara bra med lite mindre portioner.
  • Loreena
    ollebulle86 skrev 2012-05-25 17:55:59 följande:
    Det kommer jag göra
    Men jäklar vad mycket kolhydrater det var i chokladen. Jag tog den med 70% kakao i men där är 34 g kolhydrater/100 g. Vad gör den ok ibland? Är det för man äter så lite av den eller för att det är ganska mycket fett i (37g/100g), eller en kombination? Eller inget av det?
    Den är ok om man inte är så känslig om man klarar att bara äta en bit eller två. Jag brukar äta en bit eller två med marabous 86% kakao och dricka en kopp te till. Den är god! Eller så lyxar jag till det med den som är 70%ig och har mintsmak, men då klarar jag omöjligt att bara ta en bit eller två utan då äter jag oftast halva kakan...
  • Loreena
    Krambjörn skrev 2012-07-06 16:23:04 följande:
    Frågar här också

Vad är rimligt att kunna gå ner på 9 veckor?

Väger nu 77,1 kg vad kan jag hinna gå ner till på 9½ vecka?   
    Det beror helt på din kropp. Om du tidigare bantat eller om du har en kropp som är trygg och som har hög förbränning. Det viktigaste är att först komma i balans. Ett viktigt steg på vägen är faktiskt att kunna äta 3-4 mål/dag, äta sig lagom mätt och nöjd och kunna stå still i vikt.

LÄgg gärna upp dagen såhär (Taget från kostrådgivare Anna Hallén):

Frukost: Omelett på 2-3 ägg, ost och grädde

Lunch: En proteinbit stor som din egen handflata, ca 1 dl fet sås eller ett par msk bea/kryddsmör, ovanjordgrönsaker i lika stor mängd som din handflata.

Middag: Samma upplägg som lunchen.

Mellis om det behövs: En näve blandade nötter för att få i dig viktiga mineraler så som magnesium, eller några skivor ost, lite oliver, en avocado kanske.

Dryck: Vatten, kaffe, te

Unna sig ibland(om du inte har ett sockerberoende i botten): Mörk choklad, lite hallon/jordgubbar med grädde

Du ska äta dig lagom mätt, inte så mätt så att du måste knäppa upp jeansen och lägga dig och vila på soffan efteråt. Om du går och är hungrig mellan målen så har du ätit för lite.

Troligtvis så kommer du att gå ner ca 2-3 kg de första 10 dagarna, och därefter omkring 0,5-1 kg/vecka. Men det är helt individuellt. Du kanske hamnar på någon platå ibland där vikten står still men då är det bara att strunta i vågen ett tag och ta fram måttbandet ist.
    Har du tidigare jojobantat och din kropp är väldigt osäker och har dålig ämnesomsättning så måste du först och främst skapa en trygg och balanserad kropp. Så du kan äta dig mätt utan att gå upp i vikt och maximera din förbränning.
  • Loreena

Jag har också spårat ur.. Men jag skyller på att jag behöver kolhydratladda inför förlossningen som är beräknad till på tisdag. Att kolhydratladda som höggravid betyder dessvärre att jag mest bara blir svullen och trött.

• Loreena

Spökplumpen

D-vitamin har en nyckelroll för immunförsvaret. Men om du ser till att få sol ca 30 min/dag när solen står som högst på himlen så får du i dig D-vitamin naturligt av solen. Solen måste stå så pass högt att din skugga är kortare än dig, annars så blir det inget D-vitamin. Så det duger inte att sola efter jobbet kl 16, utan man måste ut och njuta av solen på lunchen på dagen... När det nu blir någon sol... *suck*
    Annars så kan du köpa Holistics D-vitaminkapslar på Bodystore eller någon annan hälsokostbutik. 2000-4000 IE/Dag brukar vara lagom. Det motsvarar ca 20 minuter i solen.

C-vitamin är ju också bra mot förkylningar. Men det får du i dig om du äter broccoli, paprika, blåbär eller dyl.

Magnesiumbrist kan göra dig trött och ge vad- och muskelkramper, det får du i dig via nötter och då gärna mandlar.

• Loreena

Ang det här med att stanna i vikt efter ett viktras...
    Om man går ner en hel massa i vikt, så blir man ju lättare, och då borde man ju rimligtvis få en något lägre förbränning, eftersom att man har en mindre vikt att bära på. Då borde man ju förr eller senare nå ett läge där man äter precis lagom för sin vikt och för sin aktivitetsnivå... och då borde man ju stanna i vikt..eller? Men sen kan det ju även vara så att kroppen behöver stanna upp emellan varven innan den tar nya tag och vågar släppa ifrån sig överskottsfett igen.

• Loreena

För 6 dagar sedan fick vi äntligen vår andre son. :) Det känns så skönt att vara hemma från BB och kunna äta riktig mat! LCHF för mig är en förutsättning för att jag ska orka med tillvaron just nu. Om jag börjar dagen med en rejäl omelett så klarar jag bättre dagens utmaningar och att jag inte alltid hinner äta pga amningen.

• Loreena
    Bättan skrev 2012-07-24 19:50:22 följande:
    Hej, vänder mig till er för råd.
    Idag har jag ätit
    Frukost, Lite äggröra, 2 skrivor bacon, några bitar stekt (hög kött halt) korv.
    Lunch (på golfbanan) 1 kokt korv.
    Sen lunch (hemma) 1 kyckling spätt.
    Nu ska vi äta grillad karré med bea sås.
    Låter detta som en bra dag?
    Det låter som lite lite mat... Blir du verkligen mätt? Var är grönsakerna och såsen vid lunchen? I övrigt så ser det bra ut!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**