• Nikhita

**Den stora feta LCHF-tråden**

Idag ska jag göra en squashgratäng igen, med köttfärs och ost på. Så himla gott!

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Nikhita

'hittade detta:
    " Måste man vara i ketos för att bränna fett?

Nej. Men när kroppen är i ketos drivs den till mycket stor andel på fettförbränning. Då drivs bland annat hjärnan på ketoner som bildas från fett. Att bränna fett bara genom att sitta och dagdrömma, låter inte det bra?

Ett tillräckligt lågt kolhydratintag (under ca 50-100 gram/dag ) leder alltid till ketos (ketoner i blodet). Det behöver inte märkas vid testning av urinen med ketos-stickor, eftersom kroppen efter anpassning inte alltid läcker ut ketoner i urinen."

Källa: www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq%20fettf%C3%B6rbr%C3%A4nning
  • Nikhita

Ja det är klart det är individuellt. Tyckte också siffrorna lät höga för att vara generella. Har annars hört max 20g/dag.

Nu undviker jag iaf turkisk yoghurt. Känns jättekonstigt att äta sesambrödet, känns fel.. som om jag äter riktigt bröd, mend et ska ju knappt vara några kolhydrater per skiva.

• Nikhita

Har precis gjort sesambröd med lite solrosfrön o pumpafrön i- ska smaka strax

• Nikhita
    Maddisen80 skrev 2011-03-10 13:48:24 följande:
    Hej jag har börjat simma 2ggr i veckan med de är så härligt + att jag äter lchf , idag blir det en kebabsallad med bearnaissås
    Åh vad skönt att simma!

Vad tror ni om lite jordnötssmör på sesammackan? Den utan socker...
  • Nikhita

Jag gillar te, men inte utan socker i. Funderar om man ska prva med en skvätt funlight i, haha!

Vilka grönsaker äter ni mest av? För mig blir det mest broccoli och haricot verts, hoppas dom är ok

• Nikhita

Ja zucchini, yammi! Vart köper du det där teet? Lätt gott

Bra med listan, den tar jag med!

• Nikhita
    mills skrev 2011-03-10 14:43:12 följande:
    Hur gör du den? Jag har en squash hemma som jag inte vet vad jag ska göra med  

Jag varvar köttfärsås med squashskivor och så har jaG ost överst. Mums är det!

Läste här i tråden att det inte var så bra med krossade tomater så har lite tomatpuré i köttfärsåsen också, och lök o kryddor såklart
  • Nikhita

Vad blir det för gott ikväll då?

Jag tänkte äta lövbiff med persiljesmör på och stekta champinjoner o fetaostsallad. Mums!

Åt precis sylta, men hade senap till.. vad onödigt av mig!

• Nikhita

Åh falafel! vet inte om jag had ekunnat hålla mig..

Själv var det partykväll igår, blev lite sånt som man inte ska ha :P
    Men konstigt nog går jag alltid ner lite efter en utekväll. Jag klarar inte av det där svullandet som många gör dagen efter. Har ätit lite nu, blev proppmätt på ingenting...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**