• Clanica

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har faktiskt gjort som Sten Sture Skaldeman rekommenderade. Tagit ett snöre och knutit runt fetaste delen
    av kroppen för att se om det händer något. Men gjorde det nyss så jag kan inte säga om det hänt något..

• Clanica
    Bordeaux skrev 2011-04-21 12:10:21 följande:
    Väger och mäter du maten också så du vet exakt hur mycket du får i dig av allt? Annars är det en bra idé
    Nej det gör jag inte i dagsläget...
  • Clanica

Är bara så kräkless på att väga & mäta. Hade hoppats på att det skulle räcka med att hålla sig till att äta "fritt" av det som innehåller under 5 kolisar/100g

• Clanica
    Bordeaux skrev 2011-04-21 12:34:53 följande:
    För att gå ner i vikt rekomenderas att man ska ligga <20g kolisar per dag. Ta grädde t.ex. om du använder mycket av det kan det bi många kolisar iaf. 1dl grädde innehåller 3g kolisar, dricker man då 3-4 koppar te/kaffe med en slurk grädde och sen majonäs, cf och gräddsåser till maten kan man lätt komma över 20g kolisar om dagen.

Jag trodde jag gjorde rätt men när jag la in allt, precis allt i matdagboken även fusket så visade det sig att jag inte alls låg tills om jag trodde. Pga att jag använder grädde i teet och sånt så åt jag för mycket fett i förhållande till proteiner.
    Du behöver inte mäta och väga jämt bara tills du kommer in i det.
    Ja så kan det nog vara. Jag har ju grädde i kaffet minst tvp ggr/dag. tar en extra klick smör på maten för att jag ska få upp fetthalten. Försöker ta smör istället för CF, men visst äter jag både grädde & CF dagligen..
    Jag får nog som sagt ta mig i kragen och registrera under en period för att se hur jag ligger till..

Tips på kostnadsfri tjänst som funkar ok?
    Eller räknar ni själva?
  • Clanica
    Nallebjörnis skrev 2011-04-21 13:31:13 följande:
    En fråga till er som gör bontysarna... visst var det Cocoa ni använde.. men är det nån skillnad på dom? Vilken använder ni? skiljer ju dubbelt så mycket pengar emellan dom ju
    Den dyraste smakar kokos, den billigare smakar ingenting..
  • Clanica
    MamaLucy skrev 2011-04-21 13:31:49 följande:
    äter åxå dom..
    Tror att det är väldigt vanligt faktiskt. När jag "kom ut" bland vänner och bekanta ang detta så var det flera som också åt samma eller liknande tabletter..
  • Clanica
    Bordeaux skrev 2011-04-21 13:33:37 följande:
    Matdagboken använder jag ganska enkelt och den räknar även ut E% (energiprocent) vilket är det man ska räkna, när jag försökte räkna själv räknade jag i m% (mängdprocent)

När du ser hur mycket du äter av allt så blir det lättare att justera under dagen.
    Toppen, ska testa det då!
  • Clanica
    Nallebjörnis skrev 2011-04-21 13:35:41 följande:
    Ok så då antar ja att ni tar den dyrare ;)
    beror ju på vad man ska använda den till. Att steka, ha i kaffet osv  eller baka med det.
    Jag har den billiga varianten och anvönder det mest i kaffet till frukost på jobbet ..
  • Clanica
    jeng skrev 2011-04-21 13:43:18 följande:
    Jag har läst om dom nu, och bestämt att jag ska ta upp det här med företagshälsovården om dom har tystnadsplikt gentemot arbetsgivaren. Om dom inte har det så får jag söka själv. Har ni gått via VC allihop? Jag gillar ju inte min VC så isåfall väntar jag tills jag har bytt.
    Jag gick via VC..
  • Clanica

Gringa:

Tack för svaret.

Jag tror nog att jag äter ganska bra ändå...Men att mitt småslarvande med lite för mycket mörk choklad på helgen. Nån godisbit från ungarna påse osv gör att det blir liksom +- noll under en vecka.

Jag får nog helt enkelt vara ordentligt strikt och köra på ett tag för att se resultat..

Jag äter ofta 2 ägg + majonäs med kaffe+grädde till frukost.

Till lunch kött, kyckling m CF eller smör

Kvällsmat blir olika LCHF rätter, kyckling, kött, köttfärs med CF, elle sås på grädde osv...

Den biten tror jag funkar ok. Men sen är det småätandet "bara för att" tex choklad eller annat som jag tror stjälper allt nu när jag analyserar det mer...

Känner igen mig i det du skriver om att man efter en måltid direkt började fundera på vad man skulle äta sen..Skönt att slippa det med denna kost!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**