• Mamma Tes

**Den stora feta LCHF-tråden**

adams family: Den infon är plockad från kostdoktorn men så extremt som 0,5 g/kilo önskad kroppsvikt är mer om man har svårt för att minska i vikt tror jag.

• Mamma Tes

Ckm: Jag är gravid (med andra barnet) och äter lchf. Är nu i v 30+0 och har bara gått upp ca 6 kilo. Tror det är kostens förtjänst!

Jag är inte lika strikt som innan jag blev gravid utan tillåter mig lite mer kollisar men mest i form av grönsaker och mejeri.

Vad vill du veta?

• Mamma Tes

Idag har jag bakat massa utflykts/picknickmat och det blev kanonbra! Kolla in i min blogg för bilder och recept om ni är nyfikna

• Mamma Tes

80/80/20 rekommenderas bara om man har väldigt svårt att gå ner i vikt och har mycket övervikt. Det har inte du så nej, det ska inte du lägga dig på. Onödigt strikt.

• Mamma Tes

"Kolhydrater är sjukt viktiga för kroppen, punkt slut" "Om man ska motionera och träna så måste man ha kolhydrater"

Ja det är vad jag har försökt argumentera emot i en tråd jag är med i med andra gravidos. Detta för att jag satte mig emot dietistråd som dom med grav.diabetes fått. Man blir allt lite trött!

• Mamma Tes

randigrand: Nej för tusan!! Ta inte till nåt sött substitut, då underhåller du bara sötsuget. Det är bäst att göra då man kommit från sitt sug ordentligt, inte mata på det nu!! Ta istället en bit ost eller pålägg eller god korv. Ölkorv tex.

• Mamma Tes
    helene306 skrev 2011-07-22 21:27:31 följande:
    Blahablaha. Exakt VAD anser dessa gravida att kolhydraterna är livsviktiga till? Varför behövs kolhydrater när man tränar? Kolhydrater bygger inte muskler.
    Som sagt: vad trött man blir! Tur att du vet bättre

Angående Alli: kombiner inte det med mycket fettrik kost som astro påpekade i ett inlägg. Alli gör att kroppen inte binder fett utan det går ut med avföringen. Äter man således mycket fett vill jag inte ens fundera på vad som kan hända. 
    Nej ingen kom ju med något konkret. Bara "Jag har i alla fall läst att skelettet tar stryk" Men kunde inte säga vart hon läst det. Och en annan hänvisade till vad livsmedelsverket skrivit om lågkolhydratskost. Jag sa att tyvärr så går det inte att lita på slv:s råd, dom är inte opartiska, då dom är sponsrade av många livsmedelsföretag och hänvisade till "Kostdoktorn" för att kunna läsa om forskning och massa länkar till läsning. Då fick jag som svar "Kostdoktorn har reklam på sidan så då är inte han opartisk han heller" Ja som sagt, BLAHABLAHA!

• Mamma Tes

Måste fråga er som tar kokosfett. Själv har jag aldrig gjort det...

Min sambo käkar ju också lchf (har gått ner 15 kg!). Förra sommaren drabbades ha av inflammerad tarmficka och efter det fick han Visiblin utskrivet. Tyvärr så slarvar han med att ta det men skulle behöva ngt för magen då han är hårdare nu gör tiden. Pga av lchf och tarmfickan. Jag tycker han ska prova kokosfett för att se om han blir bättre. Hur mycket ska man börja med? Finns det annat sätt någon tar det på förutom i kaffet? Kan man köra med det silvriga paketet först för att se om det har effekt? Vi har det hemma så tänkte vi kunde köpa bättre sort om det visar sig hjälpa.

• Mamma Tes

Jo jag vet att det är härdat men tänkte att vi kunde använda upp det om det har samma effekt.

• Mamma Tes

rednose: Har varit på mimisemester i Dalsland mån-tor men inte såg vi direkt många kantareller. Hade sååå gärna velat hitta en massa att plocka med hem!

• Mamma Tes

annica76: Vi brukar göra efter ett recept med pofiber i och det blir supergott! Har bjudit "vanligt" folk på den och dom har inte ens fattat att botten är annorlunda Har inte receptet i huvudet men kika in i min blogg under kategorin "LCHF" så hittar du det. Fyllningen tar du ju bara och byter ut till vilken som.

www.tesansblogg.blogg.se

• Mamma Tes

Dottern har precis börjat dagis och jag är så himmla upprörd över att småttingarna serveras lättmjölk och typ lätta. Dom kan väl inte neka oss om vi säger att hon inte får äta sånt och köper dit en standardmjölk och ett paket bregott eller smör och ber dom ge henne av det istället?!

• Mamma Tes

Sirling: Broccoli är fullproppad med c-vitamin. Den toppar listorna på c-vitaminrikaste livsmedlena

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**