• astro
    Faile skrev 2011-06-22 19:43:26 följande:
    Vad har ni haft på era Meatzzaas?

Har några fläskkarrebitar i stekpannan, ugnsrostad blomkål täckt med bacon färdig och sen lite bea till så blir det en bra middag tror jag

Blev dagen bra då tjejer? Det hjälpte faktiskt mig att börja i positiv anda, speciellt som yngsta sonen fick sitt första utbrott i mataffären idag. Slängde sig ner och vrålade så trumhinnorna säkert sprack på resten av kunderna
    Precis när man kommit över det stadiet med storebror, suck Cool
    Prima medvurst, tomatsås, ost, lite rödlök, oregano, lite grano padana.

Dagen blev ... hm. rätt ok.

Middagen: Flintastek, bea, grekisk sallad, egen ostdressing  
  • astro
    AgnesGN skrev 2011-06-22 21:31:10 följande:
    Använder inget p-medel. Slutade med det i december. Så jag tänkte utesluta kosten, men då kanske jag inte kan det... =) Mensen har varit sjukt oregelbunden sen dec men ganska kort.... Inte alls såhär sjukt lång... Så antingen är det kosten - hormonellt eller tidigt missfall.. Men då vet jag att det kanske kan vara hur jag äter. Får vänta och hoppas det slutar blöda snart och att nästa mens inte är likadan... Flört Jag vill INTE sluta äta LCHF på grund av mensens konstigheter.... Mår för bra med denna kost!
    Kroppen reagerar tydligen på ett antal olika sätt när man äter LCHF. I min familj är vi två damer på LCHF, en väldigt strikt (inte jag) och en lite slarvigare (jag). I båda fallen har följden blivit kortare mens, mycket mindre ont och mindre blödningar. För vår superstrikta fröken har det också hänt att mensen dröjt flera veckor.

Vi har testat att låta de två kvarvarande tjejerna i familjen testa LCHF från dagarna före mens, och det gick bra för den ena (minskad smärta, minskad tid, minskad blödning) medan den andra klagade över att hon fick mer ont och värre besvär, inte tvärtom.

Det verkar variera från person till person (med tanke på vad jag hört på olika forum pratar vi om mycket stora variationer) och dessutom i någon mån följa årstiderna. Jag börjar nästan misstänka att det kanske inte är naturens idé att vi ska vara lika fertila året runt - majoriteten av däggdjuren är ju inte det. 
  • astro
    AgnesGN skrev 2011-06-22 21:55:13 följande:
    ah, vilken toppenundersökning... Då får jag hoppas det rätar till sig snart detta och att jag inte har det så här jämt... =) För då blir jag TOKIG... =) Mens 2 veckor är ingen höjdare... helst när du inte vet när den kommer sluta.... =P

Tack för så många bra svar... Får fortsätta vänta och inse att denna skit kan bero på mkt...
    Kom på en sak till - tänk på att hormonhalterna i kroppen också blir fel om man tappar vikt fort (fort = mer än 0.75 kilo/vecka), kroppen hinner inte balansera om utan sprutar ut hormoner som om man hade sin gamla vikt och vattenmängd i kroppen.
    Det händer även andra typer av "bantare".

Min man gick ner för fort på LCHF och fick en del problem, dock inte med mensen förstås eftersom han har turen att vara man  
  • astro
    AgnesGN skrev 2011-06-22 22:06:09 följande:

Haha, tur att han inte fick problem med mensen... =)

Har gått ner 7,2 kg på dessa 5 veckor jag hållt på... kanske kan påverka lite då... Det lär ju lugna ner sig med viktnedgången då man dels blir mindre men sen brukar det väl göra det efter ett tag... =) Men tack för svaret, då ska jag nog vänta ut detta och hoppas att det "normaliseras" snart... Vill ju gå ner i vikt men oxå vill jag bli gravid så... =)

Verkar som om många kan bli gravida trots att mensen krånglar på olika sätt. Sedan jag bytte till LCHF har jag blivit gravid tre gånger (ett mf, två små barn) - vid min ålder (42) är det nog inte helt vanligt med tre graviditeter på tre år. När det dessutom är tretton år till närmaste äldre barn och under en stor del av de tretton åren använde vi inga p-medel.
    Kan avslöja att det inte beror på träget myspys heller Tungan ute  Under månaderna runt minstingens tillkomst så jobbade maken med ett manus och var heeeelt upptagen av det. Vi "mös" EN gång och då blev hon till. Så jag är benägen att tro att LCHF är rena fertilitetskuren
  • astro
    Beckaa skrev 2011-06-23 07:22:24 följande:
    Hej tjejer!
    jag tänkte äta pizza ikväll, självklart ala LCHF, men vilket recept på deg är egentligen bäst?  : )
    Meatzza är ju helt utan deg och det var ruskigt ruskigt gott faktiskt.

Det ska vi nog äta till middag idag  
  • astro
    moshmosh skrev 2011-06-24 09:08:28 följande:
    Ok, jo jag äter ju vissa grönsaker å vissa mjölkprodukter. Ja jag väger 95 kg och är 158 cm lång, så övervikt har jag gott om ;) Så därför tycker BM att jag måste se upp med vikten.
    Jag har ju nu ätit lchf i 3 månader och har då gått ner 8 kg, så jag är ju van att äta såhär, så det behöver inte bli någon jobbig omställning.
    Ånga på du! Jag åt lchf (om än lite slarvigt) med min gosse som nu är två och det gick strålande. Massor av mjölk i brösten blev det också. Gossen vägde 3,6 kilo.
    Förra graviditeten gick inte lchf för jag mådde illa av kött, ägg, fågel o s v. Och fick otroligt sug efter fullkornsbröd, jag praktiskt taget levde på fullkorn och ost hela första halvan. 
    Tösen vägde 4,9 kilo. Trots att jag inte ätit det som MVC betraktar som onyttigt socker ...
    sara1981 skrev 2011-06-24 09:05:13 följande:
    Ok, invägning idag efter en månad med LCHF,
    Resultat: -10kg! Är såklart supernöjd och fick fantastisk motivation för att fortsätta sköta mig utan fusk!

Nu är det bara 3 kg kvar till mitt första delmål och 13 till mitt slutmål som jag satt till julafton. Känns helt klart nåbart nu.
    Är så glad! :)
     Wow! Supergrattis!
    Det är sådana fina siffror som killarna ofta får men inte vi. Din lyckost  
  • astro
    Beckaa skrev 2011-06-24 14:21:20 följande:
    Jag börjar känna att det är tröstlöst med LCHF. Jag har kört i en månad och första veckan gick jag ner 1,5 kilo. Perfekt tänkte jag. Sedan dess har det dock först stått still i två veckor och senaste veckan 0,5 kg åt fel håll. (Även måttbandet säger att jag blivit större)

Jag är inte överviktig men vill gå ner ett par kilon efter viktuppgång på grund av sköldkörtelstrul. Nu misstänker jag att kroppen inte vill gå ner mer, att kroppen tycker att vikten är lagom (160 cm, 54,4 kg). Innan sjukdomen vägde jag 51 och jag behöver nödvändigtvis inte gå ner så mycket, men ett par kilo i alla fall.

Någon som haft liknande utgångsläge? Ska jag ge upp hoppet om att kunna gå ner med LCHF? LCHF ska ju vara viktstabiliserande så jag är orolig att ingenting mer kommer att hända. Har någon av er kunnat gå ner de sista kilona med LCHF eller funkar det bara så länge man har övervikt?
    Eftersom du är normalviktig är det inte säkert att du kan bli av med fler kilon på LCHF. Man går ner tills kroppen trivs ...
    Kan du inte bara träna dig till slankare former, om det nu är där skon klämmer? Vikten är det ju inget fel på. Och med LCHF får du allmänt bättre hälsa - håll dig till kosten av det skälet och strunta i vikten.

Eller om du nu MÅSTE försöka gå ner av något skäl, testa denna mycket snåla metod:
    Vatten eller kaffe att dricka.
    Fyra mål om dagen. Varje mål en burk makrill och 1-2 hårdkokta ägg.
    Inget annat.

Det biter på de flesta. Men som sagt var, du har ju inga egentliga extrakilon att tappa.  
  • astro
    piixelslyna skrev 2011-06-25 00:37:42 följande:
    Så, hela tråden är nu genomläst. 1450 sidor, 14513 inlägg. Jajemän! 

Jag har nu ätit LCHF i drygt två veckor. Det går bra, över förväntan. Jag mår bra även fast jag fortfarande har sug (antagligen mycket psykiskt efter flera års mat- och sockermissbruk).

Jag måste verkligen sova nu, men jag återkommer imorgon om jag får hänga på här inne!  
    wow, vilken uppvisning i envishet

välkommen! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**