• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

jelica skrev 2011-10-11 14:03:50 följande:

Jag brukar göra mitt eget jordnötssmör med 5 dl salta jordnötter lr naturella och 2 msk rapsolja.. Blir hur gott som helst och betydligt billigare :) I med allt i mixern bara och kör! :)

Precis vad jag skulle skriva ; ) Äter dock inte jordnötssmör just nu för jag tycker det är för mycket kollisar och efter jag älskar det så vågar jag inte ha en hel burk ståendes.

Men jag älskar mitt hemmagjorda. Testa även andra sorter om ni vill/kan för kollisarna. Att rosta ett gäng mandel och mala till smör i en matberedare är totaly fab ; )
  • Maruid

Tack för alla svar om barnens kost! Det rimmar väldigt väl med hur jag anser att barnen ska äta och det känns skönt! Dottern är liten än men jag vill som sagt att hon ska få ett sunt och naturligt förhållande till mat där hon kan äta god och nyttig mat utan att för den skull behöva gå till några extremer. Det låter som många barn till föräldrar här i tråden lever precis så ; )

• Maruid
    ruthen skrev 2011-10-11 17:54:58 följande:
    Jag äter jordnötssmör som det är, eller tillsammans med bananer. Min favoritsort är den man mal själv på whole foods vid lösviktsavdelningen i new york. De har en maskin som innnehåller jordnötter och så trycker man på en knapp så kommer det ut jordnötssmör . Vill man lyxa till det så tar man "almondbutter" som är dubbelt så dyrt. 

Ja, det är mycket att äta 1 kg i veckan men jag kände aldrig att det var onyttigt och något jag borde dra ned på. Jag mådde bra av det. Nu när jag är i Sverige tycker jag det är dyrt så jag ska gå på ÖB och se om de har billiga jordnötter så jag kan börja mala själv.

Ett kilo jordnötssmör i veckan är kanske inte onyttigt men väldigt mycket kolhyderater. Ca 10g per 100 gram (beroende på sort) och äter du då ett kilo i veckan rör det sig om ungefär 14g kolhyderater om dagen bara på jordnötsmör. Det är långt över vad jag skulle fixa. Och bananer är för mig helt uteslutet.

Kan dock säga att jag tokälskar bananer och jordnötssmör och har ätit det många gånger innan lchf.
  • Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-10-12 13:18:40 följande:
    Jag brukar ligga runt 75-80 % på en dag. Man äter max 20 gram kolh, 1-1.5 gram protein per kg kroppsvikt och sedan fyller du på med fett tills du hamnar på 1600-2000 kalorier, circus. Så har jag fattat det iaf. Jag vet en del som äter upp till 3000 kalorier om dagen, coh då snackar vi FETT! 50 gram kokosfett i morgondrinken och sådär.
    Jag tycker själv att det är sjukt svårt att äta max 20 kh per dag, hålla nere kalorierna runt 2000 och samtidigt bara äta max 1,5 gram protein per kilo målvikt. Har testat och räknat i flera dagar och får det aldrig att gå ihop.

Kanske det fungerar för dem som inte har så stor övervikt men med tanke på att jag har en lååååång resa framför mig och många kilon att få bort så fokuserar jag framförallt på kolhyderaterna och håller också en del koll på kalorierna så att dem inte skenar iväg. Proteinerna bryr jag mig inte nämnvärt om i nuläget och så får vi väl se vad som händer.

Försöker vara nöjd när jag ligger på en procentfördelning på 75, 5, 20 och inte tänka så mycket på det andra för helt ärligt så kan den ständiga räkningen göra mig totalt överfokuserad på mat, vilket är tvärtom mot vad jag önskar. Att sändigt räkna, tänka och ha ångest över sitt matintag är inget normalt förhållande till mat, oavsett om man för övrigt äter nyttigt eller inte.
  • Maruid
    adams family skrev 2011-10-12 14:17:23 följande:
    Linasofi vad är det som är svårt med proteinintaget? Har man en målvikt på 70 kilo tex så fpr man ju i runda slängar äta  ungefär 525 gram kött fisk kycklin eller annat kött eller ägg per dag... Det är ganska mycket protein själv ligger jag betydligt lägre och äter uppskattningsvis 1g per kilo så ungefär 300g per dag mer får jag omöjligt i mig om jag inte ska tvinga i mig maten...

Sen håller jag med att man ska inte räkna sig blå men det kan vara bra initialt att uppskatta hur mycket av en produkt man kan äta så man lär sig för övervikten har ju förmodligen kommit med överätning och det vill man skippa..   

Min målvikt är 60 kilo till 167 cm. Vilket gör att jag ska äta mellan 60 och 90 gram proteiner per dag.

Om jag då föreställer mig att jag äter en burk makrill och ett ägg till frukost, en stekt korv med lite grönsaker till lunch och en kycklingfilé till midddag så är jag där uppe i nästan 70 gram proteiner. Då har jag inte räknat några proteiner för mjölkprodukter, ost eller annat som man kanske äter till eller blandar med sin mat på ena eller andra sättet. Alltså tycker jag att det är rätt svårt att hålla sig till 90 på en dag.

Ni får gärna berätta mer detaljerat vad och hur mycket ni äter för kolla jag i måltidsförslagen i den andra tråden så blir det rätt mycket både kh och proteiner vissa dagar.

Bordeaux skrev 2011-10-12 14:16:54 följande:
    Strunta i kalorierna, kroppen reagerar nämligen olika på kalorier från kolhydrater och fett. Äter du rätt enligt E% mallen 75%, 20-25% <5%, 1-1.5g protein per målviktskilo, dricker mycket vatten och <20g kolisar bör du gå ner. När du stått still där ganska länge då kan det vara idé att se över maten och kanske gå över till mindre fett, mer kolisar och kalori-koll.

Att strunt i proteinet är ingen bra idé., för lite protein är dåligt för musklerna medan för mycket protein inte heller är bra då det omvandlas till glukos(har jag för mig att det är) och kan sabba viktnedgången.

Att strunta i kalorierna går tvärt emot vad många som håller på med lchf säger. I flera frågor och svar dokument på olika bloggar står det tydligt att man inte kommer gå ner i vikt om man ligger högt i kaloriintag, oavsett om kolhyderatsintaget ligger lågt.

• Maruid
    Bordeaux skrev 2011-10-12 15:22:56 följande:
    Jag läser inte så många bloggar, håller mig till kostdoktorn, alltomlchf och de böcker jag har. Där står det att man inte behöver räkna kalorier av olika anledningar. Men skulle du stå still och göra det länge och inget annat hjälper ja då kan det vara läge att börja räkna kalorier.
    Den blogg jag specifikt syftar på just nu är 56kilo.se. Åse som driver bloggen är utbildad kostrådgivare och menar att man bör bevaka sina kalorier eftersom energin i sin helhet gör att vår viktnedgång kan avstanna eller utebli om vi har mer energi in än ut.
  • Maruid
    adams family skrev 2011-10-12 15:27:22 följande:
    Lina sofi tror du har missupfattat proteinbiten..

70-90 gram protein är inte samma sak som råvaruvikten. ska du äta 90 gram protein per dag så tar du det gånger fem. En makrill innehåller inte bara rent protein utan vatten fett mm så om en burk makril väger låt oss säga 125 gram så är det ungefär   25 gram protein i detta tänk även på att såsen väger så sannorlikt mindre.

Väger en biff 150g så är protein ca  30 g

och sen till middag har du ytterligare 55 gram protein att äa det betyder i praktiken att du har  en biff i storlek 225 gram kvar att äta såvida du bara ätit makrill och en köttbit i proteinväg...

Mao proteinet gånger fem så får du en ungefärlig råvaruvikt       
    Ja, det vet jag. Men det exempel jag gav dig med 125 gram markill, 1 ägg, 100 gram korv och 120 gram kyckling är de facto nästan 70 gram proteiner. Lägger man till lite grädde, lite ost osv under dagen är det mer än lätt att komma upp i 90 gram proteiner per dag.

Som sagt, är oerhört nyfiken på vad folk äter under en dag.
  • Maruid
    adams family skrev 2011-10-12 15:44:50 följande:
    Hur länge har du ätit LCHF? Tycker du att det är svårt att bli mätt på maten? Man normaliserar sin hunger och mättnad med LCHF men fåtalet kommer aldrig att få en fungerande grelin och leptinbalans som styr hunger och mättnad grelinmonstret blir aldrig nöjt och skriker efter mer .Ngt som för mig stämmer med kolhydratsrik kost och de som inte känner sig hungriga på LCHF har ett leptinmonster som skapar oreda och då kan det ibland vara motiverat att äta lite mer kolhydrater som triggar igång hungern och suget för att man ska få i sig näring. Inte med det sagt att man behöver ha berg av mat.

Att inte känna mättnad är ett större problem då måste man om ingenting annat funkar räkna kalorier och lära sig hur mycket man kan äta. 

Jag är nu inne på min femte vecka och jag vet att man inledningsvis kanske är mer hungrig. Jag har också en bakgrund i vissa störningmönster i mitt ätande så visst, det är inte helt oproblematiskt.

Känner mig bara oerhört trött på att det ska vara så svårt då en av de saker som verkligen attraherat mig med lchf är myten om att man inte behöver tänka så mycket. Hittills känns det som tänka och planera är det enda jag gör.
  • Maruid
    ruthen skrev 2011-10-12 20:21:30 följande:
    Därför jag ställde en fråga i inlägg #19001. Jag undrade ifall ni som äter LCHF inte äter jordnötssmör. Antagligen inte eftersom jordnötssmör i Sverige kostar 3 gånger så mycket som i new york. Priset i Sverige hade gått ned ifall det var fler en jag som efterfrågar ett bättre pris på jordnötssmör. Men som sagt, jag hittade igen mixern så nu slipper jag köpa jordnötssmör. Problem solved.
    Inom LCHF kan man självklart äta jordnötssmör om man så önskar. Men för flera av oss i tråden (och resten av världens lchfare gäller det att äta maximalt runt 20 kolhyderater per dag. Självklart finns det många varianter på detta men det är ett ganska genomsnittligt mål för många.

Jordnötter med ungefär 10 gram kolhyderater per 100 gram och bananer med 22 gram kolhyderater per hundra gram blir med andra ord väldigt svårt för de flesta som kör LCHF. Om det inte är i väldigt måttliga mängder vill säga.

Sedan tycker inte jag att priset på jordnötssmör i affärer här i Sverige är något större problem i vilket fall som helst men jag tycker att det är betydligt godare att göra eget om det nu skulle falla mig in att äta så kul för dig att du gör eget.
  • Maruid
    adams family skrev 2011-10-12 21:16:30 följande:
    Hoppas du kommer tillrätta med problemen...Fem veckor är inte lång tid tror att du snart kommer märka att du inte ens behöver tänka över vad du stoppar i dig utan du äter på rutin oh i lagom mängd. Alla Livsstilförändringar måste få ta tid. 
    Ja, jag tror att du har rätt. Tack för dina svar och jag tror nog att jag ska få det att fungera om jag bara tänker efter före så att säga ; )
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**