• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-04-04 20:31:36 följande:
    Jag också! Tycker det är skitroligt, så torr humor har jag
    Här är en till
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-04-04 21:48:57 följande:
    Nu kom ditt medd medan jag skrev mitt

Menar du att det är bättre att hålla igen p åcarbsen på morgonen kanske? Bättre att äta pannkaksfrulle och stå sig längre på det?
    Jag har läst "någonstans" att mer carbs på morgonen sätter igång insulinet och startar en bergochdalbana (inte lika illa som för HC-ätare, såklart) för hela dagen, vill man äta något mer kolhydratrikt ska det vara bättre att ta det på kvällen.

Dvs. det här med att frukosten lägger grunden för dagen stämmer även i detta fall.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-04 23:48:31 följande:
    Gaaaah jag blir så förbannad på alla fanatiska LCHFare!! >.<
    "LCHF handlar om att äta ekologiskt och man får inte använda sockersubsitut, annars äter man itne LCHF"
    Det heter ju för fan LowCarb-HighFat och inte LowCarb-HighFat-OnlyEco-NoSweeteners.
    förbaskade bullshit. Nästan allt innehåller ju E-nummer. Såser, korv. bacon, majonäs, ostar, skinka, listan kan göras oändlig.
    Blir så förbannad när jag får höra "ja vill du stoppa i dig en massa helfabrikat så gör det, men då kanske du borde välja en annan diet för det är itne vad LCHF går ut på" bara för att jag dricker cola 1-2 gånger i månaden och köper färdig bea-sås.
    Jag menar, vem fan vill basera sin mat på grönsaker, grädde, smör och kött? Inte orkar jag stå och göra egen majo och bea. Det blir alldeles för dyrt för mig, om man även dessutom MÅSTE välja ekologisk!
    Bullshit...blir så trött på det...inte undra på att folk tycker vi är en sekt när vissa idioter kommer med sånt skitsnack!

Förlåt, ville bara bli av med lite ånga. Skäms
    Var har du stött på detta? Kif?

Och jag håller med dig. Visst, det kanske är optimalt att bara köpa ekomat, men som du säger så har inte alla råd med det. Sen är det väl upp till var och en vad man vill stoppa i sig i form av tillsatser och sötningsmedel, huvudsken för mig är att man gör ett informerat beslut. Så länge man ligger lågt på carbs och högt på fett kan det väl inte vara något annat än LCHF
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-05 09:43:07 följande:
    Jag tycker det handlar mycket om totalen! Jag äter en del tillsatser, även om jag försöker välja det bästa av mina alternativ. Köper ju också färdig bea till exempel, men om det finns en med 10 ingredienser och en med 5 så försöker man ju ta den med 5, till exempel.
    Sedan tycker jag att det är ganska lätt att ta ekologisk CF istället för den vanliga, och prisskillnaden är väldigt liten hos oss. Ekologiska ägg köper jag, men inte maken, så det beror på vem som handlar. Men ägg tycker jag annars är en sån enkel sak att välja ekologiskt, men jag vet att det blir betydligt dyrare då så jag förstår att det inte är självklart för alla. Vad gäller kött så tycker jag det är totalt menlöst. Vi har typ 40 meter hyllor med vanligt kött, och en gavel på dessa kyl-monster med ekologiskt tillsammansm med "specialkött" dvs typ lammkött och vilt och så... I ärlighetens namn så finns det inte det jag vill ha i den lilla kylen, även om priset vore ok så skulle jag troligtvis inte köpa så mycket där alltså!

jag kan tycka att det är lite tråkigt, att ekologiskt kött är så pass dyrt, så det har blivit nån form av lyxgrej, och pga det så satsar man inte heller på ekologisk fläskkarré utan det är ekologisk oxfilé. För de som har råd att köpa ekologiskt har också råd att lägga ännu lite mer, och de vill ine ha fläskkarré. Den känslan kan jag få ibland. Men då och då så dyker det ju faktiskt upp ekologiska alternativ, det fanns ju på julskinkorna tex. Då betalade vi dubbla priset för att få en ekologisk, och den var vi jättenöjda med. Men som sagt, jag tycker inte att utbudet finns (eller ekonomin) för att det ska vara hållbart att inte äta "normalt" kött. 

Däremot så har jag förståelse för begreppet. LCHF i sitt exakta namn, det äter vi ju alla! MEN som vi har diskuterat så är också atkins en lchf-diet, och GI också om man ser till dess tidiga faser. Mindre fett, men fortfarande HF! Men själva dietbegreppet LCHF handlar ju mycket om renhet och tillsatsfritt och ekologiskt osv, så till viss del har dom ju rätt. Men det jag tycker är synd är att man inte kan säga i rent språk att man äter "Mycket fett och lite carbs" utan att klassas till den specifika inriktningen av lchf-dieten. LCHF kan ju antingen vara ett begrepp, eller en diet, så att säga... 
    Jag köper dessutom i  princip bara kött när det är extrapris, så min prisnivå ligger kring 40 kr/kg för karrékotletter och 50 kr/kg för kycklingfilé. Något mer kött än det (+ andra former av kydkling) äter jag inte, förutom köttfärs. Så prissteget upp till ekologiskt vad gäller kött blir väldigt högt för min del. Andra saker köper jag gärna ekologiskt av, men än så länge är det mest vanligt jag köper. Men försöker arbeta in en ekovara i taget
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-05 10:54:57 följande:
    Precis som SLV går ut på att äta mycket kolhydrater och inte att äta fullkorn bara för dom skriver att man BÖR välja fullkorn. LCHF, man BÖR välja eko.
    Good point!
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-05 11:31:32 följande:
    Samma här. igår köpte jag 2kg kyckling bara för det kostade 50k/kg och så, haha, skulle jag köpa kotlett med ben för 49/kg men råkade ta utan ben så det blev 1,5kg för 79kr/kg ändå x)
    Men tänker springa ner och  köpa med ben, så man kan frysa in och ha till nästa vecka, även om jag skär bort ben och allt fett.

Nä men jag har inte ens råd med vanligt rött kött. Alltså biff. 130kr/kg...det går inte...för att inte tänka på eko som kostar typ 140/kg eller nåt här.
    Ja, 2 kg kycklingfilé för 100 kr, man sparade 70 kr gottammit!
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-05 11:40:12 följande:
    Precis! Så gör inte vi, även om vi brukar se över priserna när vi handlar. Vi köper inget direkt dyrt kött, men visst ligger vi betydligt högre än 50 kr / kilo i snitt. Men det skulle ändå bli en enorm skillnad för oss att gå över till det ekologiska. 
    Jag har "turen" att inte vara så förtjust i rött kött, så jag slipper köpa det
  • Denebola
    The Kittycats skrev 2011-04-05 11:51:36 följande:
    Jag tyckte Anna Skipper var jättebra för någa år sedan. Men nu funderar jag på hur klokt det är att ta kostråd från någon som ser ut att vara 10 år äldre än vad hon är...? Flört
    Säg att det är kosten gjort att hon ser äldre ut än vad hon är, ur ser det då ut inuti hennes kropp...???
    Ja, både hon och Anna Anka ser "sunda" ut, dvs smala och tränade men ändå inte sunda någonstans. Framförallt Annas hud ser helt stram ut, inte snyggt. Typ seg och tanig, inte smal och fit.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-04-05 12:14:48 följande:
    Hahaha Har svårt att tro att hon helt plötsligt tvingar i deltagarna smör och grädde ;)
    Tänk om typ kostdoktorn skulle ha ett sådant program... Ser för mig en "intervention" inklusive rejäl utskällning när deltagaren sitter och smygkäkar frukt Drömmer
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-05 12:23:16 följande:
    Jag tror på allvar att Biggest-loser-huset är en betydligt nyttigare variant än Anna Skippers livsstil. Jag tror att de i Biggest Loser lär sig mer om mat, och hur man äter normalt, än de gör som får hjälp av Anna Skipper. Sedan kommer väl knappast någon som kommer ut från BL att kunna träna på samma sätt som de gjorde där inne, men tänk vilken rivstart av att få igång kroppen! Och tänk vilken känsla när 2 timmar på gymmet per dag känns som ingenting jämfört med vad man är van vid!
    Håller med delvis, men jag tror inte det är bra för kroppen att gå från lat soffpotatis (fördomsfull much? ) till att träna hela arbetsdagar. Och flera deltagare har ju dessutom tagit stryk av det (stressfrakturer mm).
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**