• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

OHs mamma skrev 2011-04-07 18:53:38 följande:
    Jag läser Skaldemans bok, "Ät dig ner i vikt", nu och inser små fel jag gjort som jag rättar till nu. Men en sak som jag är fundersam över är att han skriver att det bästa är att äta enligt 75-20-5 metoden men sen skriver han att om man vill ha en radikal diet bestående av nästan bara kött så bör man äta 250 g kött per måltid men sen skriver han att man ska äta 1 g protein per kroppskilo....det går inte ihop för mig. Men jag äter i alla lite mer än 20% protein så det ska det ändras på! Och så ska jag dricka mycket mer vatten
    250 g kött ≠ 250 g protein! Tror det är 1/3 av köttet som är protein, eller något sådant.
  • Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-04-07 18:59:06 följande:
    Menade ingenting illa med det för mig är det enbart ganska roligt att använda cerebralpares..rakt översatt är det en skada på en omogen hjärna och följden är nedsatt eller förhöjd tonus och svårigheter att utföra viljestyrda rörelser Hänger inte riktigt ihop med mensvärk för mig..
    Hade ngn däremot använt cp i negativa ordalag i närheten av min son som blir oerhört ledsen av detta då han är helt normalbegåvad med har ett oerhört svårt röreslehinder hade jag blivit skitförbannad.

En liten tankenöt kanske det låg i men jag försökte få fram det med ;-D glimten i ögat att man aldrig vet vem man skadar med utryck som dampunge, cp, mongo etc..Men jag tog inte alls illa upp av att ordet cp användes även fast jag tycker det finns lämpligare utryck och själv aldrig skulle använda det. Själv använder vi ordet i possitiv bemärkelse cp-bra tex.

Hoppas magsmärtan ger med sig..
    Ja, jag tolkade det inte som att du tog illa upp, utan bara ville uppmärksamma det.

Smart att vända cp till ett positivt förstärkningsord
  • Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-04-07 19:11:22 följande:
    LCHF är iallfall fett cpbra sonen håller på att gå över mer och mer till detta och precis som med ketogen kost så minskar hans epilepsi när vi kapar kolhydraterna.  Tyvärr behöver han en hel del kolhydrater för att gå upp i vikt då hans spända muskler bränner 7 gånger så mycket som en normal människa. Lite moment 22 tyvärr men skithäftigt att man med kolhydratfri kost kan få svårbehandlad ep under kontroll tyvärr kommer vi nog inte nå dit med sonen men en minskning av anfall är ju toppen.
    Härligt att ni ser förbättringar tack vara maten! Och ni kan ju välja bättre kolhydrater, långsamma framför snabba och kanske inte så mycket spannmål.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-07 20:17:35 följande:
    Denebola, idag smakar Lindts 90% sött, och halsbrännan påverkas inte alls lika mycket längre. knäppt att det kan påverkas också! kanske blir ett helsike att gå tillbaka till marabou 86% nu ...
    Nämen

*come join the dark side, we have Lindt Excellence 90%*
  • Denebola

Särskilt om man tänker att det rinner på någon Drömmer

• Denebola

Måste ge lite cred till Anna Skipper, om Mildas matlagnings...mojs säger hon att det är "flytande margaringrädde" och en "kemikaliesmörja"!

(Kollar Du är vad du äter på webbtv)

• Denebola
    jeng skrev 2011-04-07 21:35:00 följande:
    hahaha :P stackars toamonstret!
    Mensvatten är typ det som blir när man sköljer av menskoppen ju Skål
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-07 21:47:19 följande:
    Ja, vad gäller RENLIGHET i mat så är hon faktiskt bra!! Naturliga produkter, utan kemikalier och tillsatser! men sen då? Nån skillnad på nya serien jämfört med tidigare?
    Vet inte riktigt, det är något tjall med tv4play idag, programmen stannar vid första reklampausen och sen är det tvärstopp. Så nu har jag suttit och kollat in första delen på ett gäng program *lättroad*
  • Denebola
    jeng skrev 2011-04-07 21:47:19 följande:
    Ja, vad gäller RENLIGHET i mat så är hon faktiskt bra!! Naturliga produkter, utan kemikalier och tillsatser! men sen då? Nån skillnad på nya serien jämfört med tidigare?
    Hon klagade förresten över att majs och gröna ärtor var för stärkelserika. Så det ska bli intressant att se vad hon själv föreslår för mat
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**