• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tiger Af Lilja

Jag åt LCHF till och från under min graviditet. Det var lite svårt i början när jag mådde illa så då åt jag mest sura äpplen, fil, banan, laktits och kebabpizza... Men så fort illamåendet släppte så gick det bra! Annika Dahlkvist har skrivit en del om LCHF och graviditet på sin blogg. Kolla på kostråd för olika grupper.

• Loreena
    aupendi skrev 2012-10-20 02:49:58 följande:
    Jag undrar: om det är svårt att köra väldigt sträng lchf-diet - märker man ändå skillnad om man utesluter allt bröd, all pasta, och ris och potatis?
    Kan man då äta lite av sånt som har kolhydrater? Ex lite mjölk, ketchup, lingonsylt? Lite godis på helgen?

Jag tycker att det borde bli stor skillnad att inte äta annat än sallad till köttet, men går man ner i vikt på det viset? Eller kommer jag stoppa i mig massa fett, OCH kolhydrater, och istället gå upp?
    Prova dig fram vad som passar dig bäst! Man brukar säga att under

100 g kolhydrater/dygn är en kolhydratsreducerad kost

Under 50 g kolhydrater/dygn är en liberal LCHF (kanske passar dig)

Under 20 g kolhydrater/ dygn är en normal LCHF

och under 10 g kolhydrater/dygn är en strikt LCHF

Jag tror att många skulle göra stora hälsovinster och tappa några kilon bara de uteslöt alla sorters mjöl och spannmål och allt socker.

Själv äter jag en liberal LCHF och går ner sakta men säkert. Jag har gått ner 8 kg på 10 veckor. I början gick det snabbt men nu tappar jag kanske 250-500 g/vecka. Men jag har inte så mycket kvar att ta av så jag har inte bråttom.

• Loreena

Nu står vågen på 57 till mina 168 cm. Så jag är väl i stort sett tillbaka där jag var innan jag blev gravid. Så nu vill jag inte gå ner mer, men jag vet inte hur jag ska göra för att stoppa viktminskningen heller. Jag tycker att jag vräker i mig mat! Och jag har redan lagt till lite kolisar så som rotfrukter och nån frukt. Det är väl amningen som gör sitt antar jag. Fast magen är fortfarande en putande lös deg... Magmusklerna är delade och huden är typ förstörd... Jag tror jag har åldrats 40 år på magen under den här graviditeten... :/

• Loreena

MissBoring
    Jag anv'nde matdagboken ibland i början för att se på ett ungefär hur jag låg till med kolhydrater, Äter man som jag en liberal LCHF med mejeri, nötter, någon rotfrukt och frukt ibland så skenar det lätt iväg med kolhydraterna så då kan det vara bra att kolla.

Annars är Anna Halléns handflatemodell ett tips. Om du har svårt att själv känna när du är mätt.

www.annahallen.se/hur-ater-du

• Loreena

Hej!

Jag har haft en lite tuff tid ett tag.. och en massa ont i hjärtat(kärlekstrubbel). Så nu visar vågen på 56 och jag vill absolut inte gå ner mer. Mina nyinköpta jeans bara hänger!

• Loreena

Ok nu ska jag vara modig och visa min mage för er!
     Graviditeterna har gått rätt hårt åt min mage med bristningar och grejer och jag trodde väl aldrig att huden skulle dra ihop sig, men det har blivit MKT bättre!

Ca 1 månad efter graviditeten 66 kg - jag var jätteledsen och övervägde bukplastik!

4 månader efter graviditeten 55 kg - Huden har ändå återhämtat sig mkt!
  • Loreena

Första bilden var visst 2 mån efter graviditeten och jag vägde nog 63 typ. Jag mindes fel.

• Loreena

Nej, det finns "Ladda upp en bild" under rutan där du skriver inlägg.

• Loreena

Tack! Vad gulliga ni är! Det är bra med för och efterbilder för i mitt huvud så såg jag fortfarande ut som på första bilden, tills jag såg den nya.

• Loreena

Jag är inte heller 100%ig. Jag äter liberalt med rotfrukter, bär och nån enstaka frukt. Jag helammar ju så jag måste få i mig tillräckligt med energi. Tyvärr så har vi haft lite kärlekstrubbel här hemma.. och det är ju inte så bra för aptiten. Jag vill verkligen inte gå ner mer. Men jag tänker inte plåga min mage med en massa äcklig mjölmat heller!

• Loreena

Jag har inte tränat heller. Jag hade foglossning i 9 mån efter förra graviditeten så jag är jätteförsiktig. Jag går bara lååångsamma promenader med vagn, hund och tvååring på släp.

• Loreena
    Jag1977 skrev 2012-11-19 23:02:10 följande:
    Inlägget blev konstigt, men man ser ju isf resultatet underbaralchf.blogg.se
    Wow!! Vilket härligt resultat!!! Hur länge har du ätit LCHF?
  • Loreena

Jag går precis runt. Dvs pengarna räcker till hyra, mat, bil, hund, räkningar, studielån och nåt klädesplagg ibland, inte mer :/ Jag har ett sparkonto som jag sätter in 500 kr/mån på så att jag kan "låna" av mig själv och jämna ut ekonomin om det kommer någon oförutsedd utgift.

• Loreena

Jag håller en studiecirkel om LCHF-kost på studieförbundet vuxenskolan. Det är vansinnigt kul!! :D Det blir inte jättemycket men 3 timmars extrainkomst/vecka under en period är bättre än ingenting iaf.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**