• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag gjorde LCHF-ischoklad häromdagen. Vilken grej! Jag är lite less på att få i mig kokosfettet via te så jag tänkte att choklad äter jag ju ändå...

Jag smälte 100 gram 86%ig choklad med lika mycket kallpressat, ekologiskt kokosfett. Hällde upp i isfornar och lät stå kallt.

Det är riktigt mäktigt kan jag säga. Man klarar inte att äta många bitar innan det tar tvärstopp och sen håller man sig mätt i flera timmar! Jag kan verkligen rekommendera det om ni är godissugna för det finns verkligen ingen risk att man klarar att överäta LCHFischoklad.

• Loreena

Vad man väljer att äta och inte äta beror ju mycket på om man väljer att äta LCHF för hälsan eller för vikten. Om man bara vill gå ner i vikt, så kanske man fokuserar mest på att hålla sig under 20 kolhydrater/dag, men bryr sig mindre om vad produkterna innehåller. Man kanske unnar sig någon Finn Crisp eller Cola light tex.

Om man äter LCHF för hälsans skull så försöker man att se lite längre än till bara kolhydratsinnehållet. Jag äter gärna mandlar för att få i mig magnesium tex. trots ev. kolhydratsinnehåll. Margarin kommer aldrig innanför dörren här hemma, mjöl och spannmål äter jag absolut inte för då rasar magen. Jag försöker äta så rent och tillsatsfritt som möjligt, så jag skippar glutamat, vete, spannmål, margariner, aspartam etc. Färdigbakat Low-Carbbröd går alltså bort här hemma, färdig LCHFglass likaså.

Var och en måste känna efter var just han/hon mår bra av.

Man kan även tänka lite kring LCHF vad som passar in i en viktminskningsfas och vilket som mer hör hemma i en livsstilsfas.

Om man vill gå ner i vikt kan det vara bra för många att äta minimalt med mjölk, yoghurt, bär med grädde, nötter, LCHF-desserter, LCHfbröd etc. Men när man nått sitt mål kan man tillåta sig att vara lite mer liberal. Detta för att inte bli besviken och efter en tid tycka att kosten inte fungerar, trots att man bara ätit tillåtna livsmedel.

Ur viktminskningssynpunkt är det bättre att basera sin kost på riktig mat; ägg, fisk, kött, skaldjur, kyckling, smör, ost, grönsaker etc. än på yoghurt, lågkolhydratsbröd, bär och tillåtna desserter.

Men vi är alla olika och får prova oss fram till vad som passar just oss och vår livsstil och vår egen kropp.

• Loreena
    Tonysflicka skrev 2012-04-06 11:19:26 följande:
    Hej alla... Jag har nyligen börjat med denna kosten.. Det var min sambo som drog igång detta pga mitt sockerbehov.. Har jättesvårt att låt bli om man ex är i butiken att köpa en vaniljmunk eller en cola light ahh detta är skitjobbigt..

Tips nån? Vad gör ni åt det om ni är i butiken och bara vill ha nåt,

Jag skulle egentligen vilja unna mig en flaska 50 cl cola light varje kväll sen kämpa igenom dagarna....

Nej jag behöver verkligen hjälp så tar gärna emot tips och vänner i samma sits som mig

Gärna nån som bo i närheten också så man kan träffas och peppa varandra.

mvh MALIN
    När man kört LCHF ett tag så minskar behovet av sött och man upplever den söta smaken starkare än innan. Jag kan numera dricka ett par klunkar av sambons cola utan att bli sugen på mer, eller nöja mig med någon bit mörk choklad. Den mörka chokladen på 70% har jag tom. börjat att uppleva som för söt numera. Jag unnade mig en hel del hallon med grädde, chokladmousse och mörk choklad i början innan mitt sötsug började släppa. Om du absolut vill dricka en cola light varje kväll så gör det i början och försök sedan trappa ner. Just att du dricker den på kvällen är ju att föredra också eftersom att du då inte drar igår ett sötsug som påverkar hela din dag. Det värsta med cola så som jag ser det är forforsyran, som drar ur kalcium och magnesium ur kroppen.

Det finns väl eg. två vägar att gå. Antingen så gör du en långsam övergång. Ersätter sockret med "tillåtna" godsaker som du själv provar ut vad du klarar av att äta utan att "go-bananas" och vräka i dig en massa dumheter. Eller så bryter du helt med allt vad sött heter och gör dig av med suget en gång för alla.

Om jag går in i en butik och vill unna mig nåt så köper jag en flaska mineralvatten, en mörk chokladkaka och kanske lite blandade nötter. Andra föredrar att köpa tex. en påse Babybelostar och en ölkorv eller nåt. Själv så har jag aldrig orkat prova det där med Babybel för jag tycker att förpackningarna verkar så inplastade och jobbiga att öppna att det inte blir värt besväret... haha

Här finns lite läsning om LCHF och sockerberoende:

www.annahallen.se/sotsug-och-beroende

www.kostradgivarna.se/2012/03/hur-vet-jag-om-jag-ar-sockerberoende/
  • Loreena

Min mage är jättekänslig om jag fuskar med bröd. Så illa att jag faktiskt tog mig i kragen och åkte till läkaren för att kolla om jag är glutenallergiker. Jag får svar i slutet på veckan. Annars så är det väl bara att inse att jag har en väldigt känslig mage. Det lustiga är ju att jag som under åratal varit känslig mot laktos tål det bra så länge som jag skippar mjöl och spannmål. Äter jag bröd så blir jag gasig, svullen och får ont i magen i uppåt en vecka.

• Loreena

Jag blir lite avundsjuk på er när jag läser här inne om hur bra det går för er med er viktminskning när jag bara blir större och större för var dag som går. Jag hade hoppats på att inte behöva går upp lika mycket den här graviditeten som den förra i och med att jag dragit ner på kolhydraterna men tji fick jag. Jag snittar ändå på dryga 0,5 kg upp/vecka.
    Anledningen till att jag ändå håller mig till LCHF med ca 10% kolhydrater är
    *Jag slipper finnar
    *Jag får mindre ont av foglossningen
    *Jag slipper så gott som halsbrännan, förra graviditeten blev jag halvt ruinerad på Rennie och Losec, nu räcker det med en näve mandlar på kvällen
    *Magen känns lugnare och jag slipper gaser och smärta
    *Jag är piggare och gladare
    *Jag blir mindre svullen i kroppen

• Loreena
    stjierna skrev 2012-04-11 20:31:45 följande:
    Min mamma (som bekymrar sig för allt ;)) undrar hur man får i sig c-vitamin på daglig basis när man äter LCHF o inte "får" äta frukt? Någon som har ett bra svar?? ;)
    Broccoli, vitkål, paprika, blåbär och hallon :)
  • Loreena
    stjierna skrev 2012-04-11 20:46:33 följande:
    Mammas svar ang c-vitamin i broccoli: "men bläää, hur ofta äter man det då??" ;)

Jävla motsträvare är hon, min kära mor ;)
    Om man inte triggas av sötningsmedlet i C-brus så kan man ju dricka en sån lite då och då. Men eg. så är det viktigare att fundera över hur mycket D-vitamin man för i sig under vinterhalvåret om man vill undvika förkylningar.
  • Loreena
    Tonysflicka skrev 2012-04-14 10:47:20 följande:
    hej imorse fick jag ett sms av en vän där hon skrev sluta med den kosten den är jättefarlig... Folk har hamnat på sjukkhus. Sen när man googlar ser man länkar om att den kan vara farlig.. Har nyligen börjat med kosten och vill gärna veta lite om detta stämmer eller vad
    Det stämmer inte. Vi äter en kost baserad på kött, fisk, ägg, kyckling, grönsaker, mejeriprodukter(om man tål det), bär, nötter, kokosolja, olivolja och rapsolja.

Det som är dokumenterat farligt för oss att äta är socker, stora mängder stärkelse så som mjöl och industriellt härdade vegetabiliska fetter. Allt detta undviker vi! De flesta undviker även glutamat, nitrit och andra tillsatser i möjligaste mån.

Om man dessutom äter fisk ofta och köper kött från gräsbetande djur och ekologiska ägg så har man kommit väldigt långt när det gäller att välja kost som är bra för hälsan.

Inne på kostdoktorn.se finns det mängder av länkar till högkvalitativa studier som visar på att lågkolhydratskost är bra för både hälsan och vikten.

Sedan måste vi ju alla känna efter vad just våra kroppar behöver för att må bra. Vissa kanske behöver ligga så nära noll som möjligt med kolhydraterna medan andra tål uppåt 50-100 g kolhydrater/dag.

De studier som finns visar på goda effekter och de personliga erfarenheterna som finns är också mycket goda. Men det finns ingen studie som är längre än 2 år. Så för att vara på den säkra sidan så kan man ju göra en allmän hälsokontroll hos en läkare efter 2 år om man är orolig.
  • Loreena

Vi gjorde egen beasås idag! :) Jösses vad gott det var! :D Det kommer vi definitivt att göra om fler ggr! Vi använde stavmixer och då var det inte alls svårt!

Vi använde det här receptet men modifierade det lite. Vi tog vitvinsvinäger ist för rödvinsvinäger, svartpeppar ist för vitpeppar och torkad dragon ist för färsk.. man tager vad man haver... :)

www.alltforforaldrar.se/56kilo/lc-lchf-plankstek-och-snabb-bearnaise/

• Loreena
    Ninis skrev 2012-04-14 21:38:24 följande:
    Själv kör jag alltid med Lallerstedts bearnaise. Det är inget socker i den. Jag är alldeles för lat för att göra egen Och sen är Lallerstedts så god!
    Fast hemgjord bea blir en annan sak eftersom att den är gjord på smör istället för rapsolja. Smaken blir fylligare. :) Köpt bea använder vi också ibland för det är smidigt och bra, men det är ju eg smaksatt majonäs om man ska se det krasst.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**