• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Blir galen på det här snart.

Har inte rört mig alls på flera veckor nu. Hade gått ner till 80,3 precis innan semester, lägstavikt för mig. Gick upp 4,5 kg under semester och gick ner till 82,5 första veckan på lchf igen.
    Nu har jag stått stilla på de där jäkla 82,5 i en månad och då har jag ändå skurit ner på kollisarna till ca 15 gram per dag.
    Senaste veckan ( 4 dagar ) har jag tagit bort ännu fler så jag legat på 5-10 om dagen och senaste två dagarna har jag även tagit bort mjölkprodukterna helt, utom ca 1 dl grädde i middagen ( varav jag äter ca hälften ).
    Och vad har hänt, jag har gått UPP 3 hg!!

Det första som hänt på en månad och då går jag upp istället. Fan

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    jeng skrev 2011-08-26 09:07:23 följande:
    Registrerar du intaget så du vet hur din fördelning ligger till?
    Du kanske är en av de vars kropp har glömt bort vad man ska ha fettet till. Jag äter tillräckligt med fett för att få vara mätt, men inte så mycket som på normal LCHF. Dvs stramar automatiskt åt kalorierna lite, och det har gjort susen för mig! Stod ju still på riktig LCHF i 8 månader innan jag provade min egen variant. Det går väl mer mot GI eller Atkins kanske, sättet jag äter på nu....
    Jag har ju gått ner 12 kg ( om man räknar till lägstavikten jag kom ner till före sem ) på bara 5 månader så det gick ju snabbt. De sista två kilona där tog dock nästan 2 månader att komma ner till och nu är det alltså nada.

Har ju hela tiden sagt att man inte ska laga nåt som inte är trasigt, körde alltså vanlig lchf ( 20gram ) tills det tog stopp. Så nu kanske det är dags för mig att börja laga då....

Usch, gillade just det att jag inte behövde räkna och tänka så mycket. Men får nog börja labba lite med intaget nu ja.
  • Faile

Intaget igår landade på,

Fett 192 gram ( jättemycket ju haha )
    protein 81 gram
    kolhydrater 6 gram

Mer protein och mindre fett eller?

• Faile
    jeng skrev 2011-08-26 09:53:55 följande:
    Ja, fast om du ändrar lite på grundreglerna så behöver du egentligen inte räkna så mycket. Lite beror det också på hur rent du vill äta, men jag väljer tex en lätt CF istället för den fetaste. Jag tar absolut inte den kolhydratladdade tillsatsladdade minifraichen! Jag undviker de fetaste såserna till vardags och brukar istället äta mycket sallader där jag tillför fettet genom halloumi eller fetaost. Ibland äter jag kött och grönsaker och brukar göra sås på lätt CF eller så tar jag en matlagningsgrädde (bra sort!) istället för vispgrädde. Jag försöker hålla mig till ca 90 gram protein, och ett fettE% på ca 50-60 istället för 75. 
    Har funderat på hur jag åt förut och hur jag äter nu och inser att jag blivit lite för bekväm med fettet.
    Förut åt jag lchf-knäcke väldigt mycket och som godis tex halloumi på kvällen.
    Nu tuggar jag vanliga oststavar i tid och otid ( doppade i bea dessutom ) för har inte haft orken att göra knäcke tex. Klart det blir skillnad i fettintag att äta oststavar till frukost o lunch, istället för knäcke och en köttfärsbiff tex.

Så jag gör nog så att jag ökar på kollisarna till kanske 10-15 och proteinet lite också, men minskar fettet genom att ta bort oststavarna och bean. Får helt enkelt börja laga mat igen alltså
  • Faile

Idag blev ingen bra dag. Har haft socker i kaffet ( fick kaffe levererat till där jag var ), en morotskaka ( också levererad till där jag var ), ätit kräftor, delat en flaska rödtjut med maken och nu sörplar jag long drink ( levererade jag själv till kylen ).
    Så, ingen bra dag ur lchf-synpunkt men väldigt gott måste jag säga. Nya tag imorgon.

PS, morotskakan smakade dock endast socker, inge gott alltså.

• Faile
    Mandel skrev 2011-08-28 07:39:04 följande:
    Det finns så många kostrelaterade sjukdomar och besvär som kommer av spannmålsprodukter och socker (kolhydrater i allmänhet) och sedan har folk åsikten att det är LCHF som är "farligt".
    Umgås med en släkt där min svärfar är övertygad att det är den familjens vatten (egen brunn) som är dåligt och att det är därför de är dåliga i magen mer eller mindre allihopa. Det intressanta är att en av dem har provat LCHF några gånger och då blivit av med sina magbesvär. De övriga måste dock ifrågasätta LCHF's nyttighet...
    Hur konstigt det är och att det inte kan vara bra. Bättre att äta lite hela tiden än som jag äta två mål om dagen och så ett litet mellanmål. Och så håller det på.

Varför är jag så dålig på att argumentera och försvara min ståndpunkt när jag mer eller mindre blir påhoppad/ifrågasatt? Så här hemma i min ensamhet har jag hur mycket bra argument som helst, men när jag är bort tar det tvärstopp.
    Försöker inte ens diskutera mina matvanor med andra och lägger mig inte i andras matvanor så varför ska de ge sig på mig och ifrågasätta mitt ätande?
    Jag bryr mig inte om vad de äter och dricker så vad ger dem rätten att hacka på mitt? Det är alltid någon annan som börjar prata mat, inte jag!
    Ja men så är det hela tiden för mig med tyvärr.

Mina föräldrar var här i helgen och de hade nog inte hunnit vara här 5 minuter ens, innan min mamma sa att "jaha, nu har din gury fått diabetes, det var ju inte så bra". Hon syftade alltså på Annika D ( som förövrigt inte är min gury, det är kostdoktorn som är ) och sade det med det där självbelåtna tonfallet som när någon fått rätt.

Eller min kompis som går på vv som alltid påpekar mina statusar ( om de råkar handla om mat ) med vad hon själv har ätit och hur bra, sunt och nyttigt det är att minsann kunna äta allt.

Jag blir lika förvånad jämt över att folk verkligen tycker färska råvaror och riktig mat är konstigt. Som om lasagneplattor är essentiellt för ens överlevnad och välmående liksom.

Jaja, deras förlust inte min.
  • Faile
    Dissan skrev 2011-08-30 09:25:39 följande:
    Har sedan jag börjat med den här kosten blivit stenhård i magen:( Någon som har ngt tips?
    Kokosfett, någon tsk-msk i teet eller kaffet gör susen för mig.
  • Faile

Men vad fan. Här kommer jag in och vill gnälla av mig lite efter att ha blivit påhoppad av vänner och släkt halva dagen pga den där jävla artikeln, och så är folk här och tjatar om skiten också?!

Jesus alltså, kan man inte bara få äta sin jävla mat utan att alla ska lägga i och tycka och tänka så mycket?

• Faile
    Sven Erik Johansson skrev 2011-08-30 18:26:14 följande:
    Det är ju ett forum där debatt är tillåten.Jag tycke artikeln var intressant
    o därför länkade jag till den. Men som sagt-jag vill lära mer om den veg.
    LCHF-kost Rednose nämnde. Hur ser en sådan kost ut?
    Sorry blev precis innan jag kom in här påhoppad på FB också, så du fick ta smällen tyvärr.

Var inte riktigt meningen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**