• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mithi skrev 2013-09-02 22:49:29 följande:
    Ja, det har du ju rätt i!  
    Okej, som jag misstänkte då! Finns det några grönsaker som innehåller mindre kolhydrater än andra? 

En grundregel är att alla grönsaker som växer ovan jord är ok. Sen finns det undantag där med. Röd paprika är tex. sötare än gul och grön. Tomater innehåller relativt mycket kolhydrater. Så gillar man sallad bör man ha koll så att det inte blir för mycket kolhydrater, det är lätt att det drar iväg.
    Tommy förklarar det väldigt bra på sin sida tycker jag; http://www.tommytappar.se/

• Gladskit
    minignagarn skrev 2013-09-05 13:48:03 följande:
    Varför händer inget?
    Vad gör jag för fel?
    Ex igår:
    9.00 ärggröra på två ägg, stekt skinka och tomat, vatten.
    13.30 kebabsallad, cola zero.
    17.00 sallad, kräftstjärtar, vatten.
    20.00 en kopp filmjölk med lite banan och en näve nötter.
    Ex idag,
    8.30 äggröra, stekt skinka, tomat, vatten.
    12.00 biff, ugnsgrönsaker, tzatziki, vatten.
    Ca 17 är det svampsoppa på menyn.

Till frukost äter jag ibland microbröd och nån smoothie, eller naturell yoghurt med bör och nötter. Till lunch/middag blir det oftast kött/kyckling/fisk med grönsaker och nån sås.
    Började för 1,5 v sen och det har faaaan inte hänt ett skit :( Är sjukt frasig i magen och börjar känna mig orkeslös ;(
    Spontant ser det ut som för mycket kolhydrater och för lite fett. Sallad, vad innebär det tex?
    Har du testat att regga allt du äter och räkna ut energiprocenten? Tex. på www.kostbevakningen.se  

• Gladskit
    Gweny skrev 2013-09-27 10:59:22 följande:
    Hej på er. Står i startgroparna och börjat idag. Har innan bara kört lchf några veckor. Så tar tacksamt emot era bästa tips för att lyckas. Jag tycker frukost är lite svårt, då jag föredrar kall frukost. Och sen orolig för kvällarna då småsuget kommer. läst lite på nätet och lchf-tidningar.

Jag håller med föregående, ser man till att äta sig mätt på dagtid så kommer faktiskt inget sug på kvällen. Utan det kanske är mer att man har för vana att alltid plocka med något när man tittar på film tex? Då gäller det att vänja bort! Människan är ett vanedjur men vanor går också att byta ut.

Ring en vän, virka, gör något med händerna så att du inte kan (rent praktiskt)  sitta med händerna i skålen, vattna blommorna, borsta tänderna, ta ett stort glas vatten. Avled dig själv när/om du känner att du skulle vilja gå i skåpen och hämta något.
  • Gladskit

En långsam viktnedgång är väl egentligen att föredra så jag tycker inte att 2kg per månad är lite. Så länge man når sina mål.

Själv gick jag ner 10-12kg (minns ej exakt) på 8v så det låg ju högre än så. Men det finns så många faktorer som spelar in. Hur stor övervikt man har, vilka förändringar man gör, om man tränar osv.  

• Gladskit
    Emsi29 skrev 2013-11-15 18:09:03 följande:
    hej alla jag är så glad att jag börjat med lchf gått ner 3 kilo sen i söndags :) och inte har jag svultit heller :p Har precis bakat lchf muffins med mörk choklad och mandelmjöl ska bli gott till kvällsmyset men det blir bara en liten känner redan att sockersuget är så gott som borta :) Hur är det med mandelmjöl är det mycket kolhydrater åt en dl i en mikromacka till kvällsmat....

Mandelmjöl är bättre än att baka på vetemjöl, men inte så bra som man kanske tror om man läser innehållsförteckningen. Googla fram kostdoktorns blogg, han bad ett labb kolla kolhydratinnehållet i mandelmjöl och publicerade det för någon vecka sen.
  • Gladskit
    beproud skrev 2013-11-17 23:05:19 följande:
    Tack alla för era svar Cool jättesnäll av er....

Jag ska väga mig igen har gått nu 10 dagar , utesluta  även mejeri så hoppas på lite viktminskning 
    Jag vet att jag har bråttom och det ska man inte ha ,  spec om man tänker på att man nått denna vikt efter många år ....Men kan inte släppa tanken  Rynkar på näsan

Kan träningen påskynda eller påverka vikten med LCHF?

Ifall man vill ta något kh rik någon gång, påverkar det hela processen och förstör vad man gjort innan ? eller det är bara att börja om ?

Är det okej med solrosfrö ? vill jättegärna äta det men lite rädd från det :)

Du ska inte stressa, en sund viktnedgång i lagom tempo är mycket bättre i det långa loppet. Jag förstår att man motiveras av en snabb viktnedgång i början men försök att inte tänka på det. Fokusera på alla andra vinster du ser med att du har lagt om din kost.

Träning är alltid bra. Men många upplever sig som sega i kroppen och att man inte alls har samma energi som om man äter kolhydrater. Man får testa sig fram. 

Har du otur och är känslig för kolhydrater så kan du få börja om ifall det är så att du äter en massa kolhydrater en dag. Det beror på hur processen ser ut i din kropp. I värsta fall triggas ytterligare sug och det tar några dagar för dig att komma i fas igen. Sedan kan det ta ytterligare några dygn innan kroppen åter har hamnat i ketos, dvs att du förbränner fett igen som energikälla istället för att främst bränna kolhydrater. Men det är VÄLDIGT olika från person till person.  Martina har en helt underbar blogg om LCHF där det finns bra inlägg om vad som händer i kroppen när man går över till LCHF http://www.highfatfitness.net/

Solrosfrö ligger i högre i kolhydrater än vad som kanske är rekommendationer. Samtidigt är det bra mycket bättre än många andra livsmedel. Det beror helt på varför man vill äta det och vilket syfte.

Som någon påpekade ovan ska man även vara försiktig med mandelmjöl för det är sällan kolhydratmängden på innehållsförteckningen stämmer. Jag bakade inte heller bröd förrän jag kört LCHF i ca ett halvår just för att jag hade som mål att komma bort från gamla vanor och skapa nya och för att jag var rädd att trigga sug om jag började äta smörgåsar igen. Alla måste hitta sin väg, det som funkar för en kanske inte alls funkar för någon annan.      
  • Gladskit
    WendyW skrev 2013-11-18 21:18:07 följande:
    Suck, skall på en träff med några kollegor och "knytis" i veckan, första förslaget var pizza så då tänkte jag ta kebabsallad eller nåt, rätt ok faktiskt. Men sen har "tyvärr" en av kollegorna föreslagit vegetarisk lasagne, lasagne är ju typ det sämsta! Det som stör mig mest är att den enda som VET att jag äter LCHF sa "åh va gott med vegetarisk lasagne, men Wendy du kan väl ta med en speciallasagne till dig själv?" Ja men visst att jag ställer mig o lagar en hel lasagne till mig själv bara sådär... Är lite sur faktiskt, kan tycka att det är lite socialt inkompetent. Sen kommer det också finnas kladdkaka, läsk, chips, popcorn och godis enligt planen. Tjoho. 
    Såna där situationer kommer alltid uppstå, och det finns alltid folk som inte kan/vill äta det som serveras. En laktosintolerant måste vara noga med vad han äter, en skaldjursallergiker likaså. Du vill göra andra val utifrån att du försöker hålla nere på kolhydraterna, så är det bara.
    Att undvika det helt är svårt. Du får helt enkelt hitta en väg som passar för dig.
    Jag hade valt att med mig egen mat.
    Jag upplever också att så snart mitt sug försvunnit så kunde folk möla i sig hur mycket kladdkaka de ville, jag var inte ens sugen.    
  • Gladskit
    WendyW skrev 2013-11-19 10:02:26 följande:
    Också intressant detta med att sociala sammankomster = frosseri i skräpmat... O det är ju rätt lustigt när folk föreslår "man kan ju peta bort lasagneplattorna". Ja eller hur, funderar på att göra en zuccinigratäng o säga att vegetarianerna ju kan peta bort köttfärsen... ;) 

Haha, eller hur
  • Gladskit

God jul önskar jag er alla i den här tråden!
    Jag är inte så aktiv längre men LCHF är fortfarande min grej, och det går alldeles utmärkt att fira jul på low carb.

• Gladskit
    jagvetefan skrev 2014-01-12 20:40:44 följande:
    Jag har en fråga till er här i tråden...
    Är det någon som varit utomlands en eller ett par veckor och då ätit som vanligt?
    Hur mycket gick ni upp då?

Jag var utomlands senast i somras men åt inte som vanligt. Utan jag brukar köra LCHF med det undantaget att jag äter mer färsk frukt. Som värst gick jag upp 1,5kg när vi var iväg 2v för några år sedan. Men oftast håller sig vikten stabil.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**