• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

maggank skrev 2014-06-09 19:05:28 följande:
    Kul med svar!

Det som är gemensamt hos er är att ni ser till att maten går att anpassa för er själva och sen får barnen äta kolhydrater om de vill. Hur ser ni på skolan/förskolans roll i det hela? Skulle ni vilja att era barn åt LCHF i skolan om det var möjligt?

Exakt! Jag lagar mat på fullfeta produkter, gärna så "clean" som möjligt med bra råvaror och tillbehör som inte måste vara pasta/ris/potatis. Och säg att jag gör en kycklingrätt, då måste den inte nödvändigtvis vara så väldigt "fet" med gräddig sås eller liknande. Utan fettet kan för min del, vid den måltiden, komma sig av att jag tar en 1/2 avocado vid sidan om. Så man och barn behöver inte få i sig så väldigt mycket mer fett på grund av detta.

Jag tycker inte att min son måste äta LCHF i skolan, där äter han det som bjuds. Men jag vet att de ofta pratar om kroppen och vad man behöver och att det är viktigt med frukost och såna saker. Och gentemot oss föräldrar att det är vårt ansvar att se till att barnen äter bra för annars får skolan svårt att hjälpa våra barn nå målen, när de inte har energi och ork att delta i skolarbetet på ett bra sätt.
  • Gladskit
    maggank skrev 2014-06-11 20:33:17 följande:
    Intressant att höra hur ni tänker! Jag blev så nyfiken för att jag tidigare tänkt att det är klart att inte barn ska äta LCHF. Men efter en tid med LCHF-ätande och funderingar har jag helt tänkt om; varför ska jag ge mina barn något som jag själv inte vill äta? Om jag vet att gluten har en inflammatorisk verkan på kroppen, vill jag utsätta mitt barn för det då?

Men jag känner mig rätt ensam och extrem i mina tankar och hade hoppats på att det var några fler som hade lite den ståndpunkten. Men men :) Tack för era svar i alla fall!

Det var så jag började tänka också. Varför ge honom sånt jag inte äter själv? Och behöva köpa hem "olika" mat till oss i familjen, det håller inte. Och just eftersom min son aldrig har klagat eller ifrågasatt så har jag liksom bara kört på. Och så hoppas jag givetvis att det här sättet att se på mat och vad vi äter blir något som han tar med sig när han blir vuxen och flyttar hemifrån och ska börja laga sin egen mat.
  • Gladskit
    Linda5 skrev 2014-06-11 16:38:05 följande:
    Gladskit:
    Jösses så bra skrivet. vet inte när jag läste ett inlägg så var så klockrent i mina tankar och åsikter som ditt.

Tack för det!!
  • Gladskit

Hej!

Det du gick ner första veckan var kanske mycket vätska? Hur har du ätit efter det, hur kan en dag se ut?

• Gladskit

När jag började med LCHF drack jag inte kaffe så jag hade inte det problemet då

Numera dricker jag kaffe och då tar jag osötad mandelmjölk. Vanlig mjölk har jag inte druckit på flera år. Grädde kan jag använda i matlagning men i kaffet tycker jag inte det är gott.

• Gladskit

Jag gör ägglatte ibland på mornarna.
    Då har jag 2dl hett vatten, 2tsk snabbkaffe, 1-2tsk kokosolja och 2 ägg. Sen smaksätter jag med tex. vaniljpulver, kanel eller kardemumma. Det står jag mig på bra länge!

• Gladskit

Tänk på att det är energiprocenten från fett som ska vara det viktigaste. Alltså inte riktigt hur mycket kalorier du får i dig utan var de kommer ifrån. Och där ska fett dominera. Vilket inte alls betyder att du i gram räknat ska äta mer fett än vad du äter protein. Men eftersom fett innehåller 9kcal per gram och protein/kolhydrater 4kcal per gram är det inte svårt att komma upp i en hög energiprocent från fett.

Tommy förklarar det bra på sin sida http://www.tommytappar.se/
    under LCHF och Att räkna kolhydrater.

Det är också det här som gör att man på ett väldigt enkelt sätt kan förändra energiprocenten i en måltid. Tar du bort en ren kolhydratkälla så att du i princip nollar kolhydraterna och lägger till 50g avocado så förändrar du bilden helt. Utan att behöva lägga till en massa vispgrädde, smör och majjo vilket alla verkar tro är standard när man äter LCHF.

• Gladskit

När det gäller att ha grädde/kokosolja/smör i kaffet så gör nog många det för att det är ett enkelt sätt att få i sig mer energi och skapa mättnad.
    Jag tex. är ingen morgonmänniska men min kropp funkar ju inte på noll energi bara för det. Alltså måste jag få i mig något och jag tycker att ägg och kokosfett är vettiga källor, några gånger i veckan i alla fall.
    Kokta ägg går bort, det har jag tröttnat på.
    Stekta ägg eller omelett finns det inte tid för på morgonen.
    Alltså kan jag mixa ner äggen i kaffet (smakar inte ägg alls) och lägga i lite kokosolja för att öka energin i det där kaffet som jag ändå ska dricka

• Gladskit
    Fru Karlsson skrev 2014-12-08 17:22:47 följande:
    Jag har mer procent i fett så det är ändå övervägande.Det jag menar är att om man har fullfet creme fraiche i matlagning eller bea eller majonnäs så blir det direkt mycket kcal.Ska jag strunta i det? Är helt förvirrad,samtidigt vill man inte överäta det man inte förbrukar.
    Jag kan bara svara för mig själv och jag har aldrig räknat kalorier. Men jag har heller aldrig frossat i fett när inte är befogat så att säga. Inte slängt på majonäs på sånt jag aldrig haft majonäs på förut "bara för att". Eller stekt kött i överdrivet mycket smör. Utan där dessa produkter används har jag valt att använda de fullfeta alternativen (creme fraiche, yoghurt, grädde osv).

För att få en högre fettprocent på en måltid behöver man inte tillsätta massa fett heller. Gör du en Ceasar sallad med kyckling och strimlad parmesan och sprinklar lite knaperstekt bacon över får du fett från ost och bacon. Lägger du till en avocado till en måltid har du en jättebra fettkälla osv. Att ta bort kolhydraterna påverkar energiprocenten massor. Och jag tycker att man blir mätt snabbare när man har bra fettkällor än att tex. göra en sås på lättgrädde.
  • Gladskit
    Knappisen skrev 2014-12-08 16:11:57 följande:
    Tack! Jag äter inte frukost utan endast kaffe med mjölk i. Det blir lite för mättande att ha grädde i kaffet för mig :( jag har försökt förut att äta frukost men min kropp mår bättre av att inte göra det. Min kropp behöver minst 4 timmar innan måltid känns det som och har för mig att jag läst att det är okej att skippa frukosten med lchf. Då blir det svart kaffe för min del :) hur blir kaffet med ägg i? Nyfiken :)
    Jag var väääääldigt fördomsfull innan och tänkte det skulle smaka päcka men det är jättegott. Krämigt bara. Så  länge man är snabb med mixerstaven när man knäckt i äggen
  • Gladskit

Jag tror tyvärr inte heller att det är rätt väg att gå. Du lär tappa vikt. Men frågan är om du vill göra det på det viset?
    Tittar du på innehållsförteckningen så ser du att i princip alla kalorier du får i dig från naturdieten kommer från kolhydrater.....

• Gladskit

Fast att dricka måltidsersättare där en väldigt stor del av näringen kommer från kolhydrater tycker inte jag per automatik är att jämföra med periodisk fasta.
    De personer jag känner som kombinerat periodisk fasta med LCHF har fortfarande ätit LCHF så att säga.

• Gladskit
    beccagranen skrev 2015-01-09 09:59:35 följande:

En fråga till er kunniga lchfare. Måste man äta mycket fett för att få ut effekten av dieten? Jag vill ner i vikt, och har börjat med lchf sedan en vecka. Det var lite tuffa dagar i början, men nu känns det bättre. Jag fricker mycket vatten och en vanlig dag äter jag ex. Frukost 1,5dl 10% turkist yogurt med egen frömusli (solrosfrö, pumpa,linfrö,kokos och kanel). Lunch omelett gjord på grädde med ex wokgrönsaker. Middag laxfile, fetsås som aioli och grönsaker ex broccoli,blomkol,haricoverts dyl. Ofta blir det vanliga middagar och lunch, jag ersätter bara kolhydraterna med varma grönsaker och tillsätter en fet sås. Jag håller mig mätt hela dagen, utan något sötbegär. Men jag får inte i mig sånna mängder fett som är rekomenderat. Sinkar det viktnedgången? Jag räds inte fettet, utan har frädde och smör i allt, men överdriver inte mängden.

Det heter ju High Fat av en anledning, så ja, det är meningen att en ganska stor procent av energin du får i dig ska komma från fett.
    Genom att ta bort i stort sett alla kolhydrater förändrar du energiprocenten jättemycket. Bara det gör att energiprocenten från fett får större genomslag.
    Om du dessutom lägger till en bra fettkälla som tex. en dressing på olivolja, en bit fetaost, en halv avocado eller en näve nötter (för att inte behöva ha grädde och smör i allting) så räcker det oftast för de flesta.

Om du tycker själv att du är mätt och inte har några problem med sötsug så verkar du ju vara på rätt väg tycker jag!
  • Gladskit

Jag tycker att de här smakar EXAKT som vanliga pannkakor!
    http://vardagfest.blogspot.se/2011/12/kokospannkakor.html

De beter sig inte riktigt som vanliga pannkakor vid tillagningen, de känns tjockare och det tar längre tid att steka den. Men ingen som smakat dem har någonsin frågat vad det är i. De innehåller kanske lite mer kolhydrater än flera andra recept jag testat pga mjölken och jag har inte provat med typ soyamjölk eller mandelmjölk. Men vi äter pannkakor kanske 3ggr per år så för mig är det same same.

• Gladskit
    maaammaaa skrev 2015-02-20 11:56:06 följande:

Lchf lika med fetmjölk med en msk smör.

Inte Lchf lättgrädde. Men vilken har större fetthalt?

Jag  förstår inte hur du menar?
    Så här ser fetthalten ut i några av de produkter du räknar upp:
    Arla standardmjölk (röd) 3g fett per 100g
    Arla normalsaltat smör 82g fett per 100g
    Arla grädde 40g fett per 100g
    Kelda matlagningsgrädde 15g fett per 100g

LCHF går inte ut på att laga mat på lättprodukter så i listan ovan går matlagningsgrädden bort per automatik. Dricker man mjölk rakt upp och ner får man också i sig mycket kolhydrater så det är många som väljer bort mjölken både som måltidsdryck och i tex. kaffe eller the.
  • Gladskit

Jag du får ta mindre mängder och prova dig fram!
    Förut bakade jag ett bröd som kallades pones rätt ofta och då använder man pofiber. Pofiber är ju torkade fibrer av potatis.
    Medan fiberhusk har lite annan karaktär. Det använder jag tex. när jag gör pannkakor på kokosnötsmjöl.

• Gladskit

Jag beställer också från Apotea, jag tycker det funkar bra.
    Sen har min närbutik stort utbud av Urtekram och Kung Markattas produkter så där finns också kokosfett av olika slag, som ju även går att beställa på nätet.
    Bodystore kan ha bra kampanjer ibland.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**