• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sant!
    De flesta behöver inte äta mer protein för att de går över på LCHF.
    Utan det ska ske en förskjutning i från vilka energikällor man får sin energi, och där ska man öka på fettprocenten.

• Gladskit
    jagvetefan skrev 2014-01-13 19:00:55 följande:
    Gladskit: tack för ditt svar oxå!
    Det var ju bra resultat för dig oxå!

Anledningen till att jag frågar är att vi åker utomlands en eller ett par gånger om året. En vecka åt gången men vi tar all inclusive för vi tycker det är praktiskt med tre kräsna barn! Ville bara veta om man vågar äta som vanligt... När jag gått på pulverdiet och åkt utomlands har jag som mest gått upp 6,5kg på en vecka!! Dåligt väder och KALLT!
    Det var inget kul alls! Men då kanske det inte blir såna hiskeliga uppgångar nu! Om man ändå äter med måtta!

Men all inclusive brukar ju vara perfekt när man vill hålla vikten, man kan ju blanda bra proteinkällor hej vilt och strunta i kolhydraterna 
    Dessertbordet hoppar jag alltid över för det som är där är ändå bara smaklöst. Det ser gott ut men smakar absolut ingenting! Så frukosten blir omelett, lunchen bra proteinkällor, sallad och grönsaker och fetaost/dressing, middagen samma sak. Och sen färsk frukt.
  • Gladskit

Kan tyvärr inte så mycket om vegetariska alternativ inom LCHF. Men LCHF och barn går alldeles utmärkt! Min son har kommit att gilla blomkålsmos, broccoligratäng och massa andra typer av tillbehör minst lika bra som vanligt ris eller kokt potatis. Ibland kan jag fortfarande koka potatis, pasta eller ris till en maträtt men ganska ofta nöjer han sig bra med det vi äter. Over all så tycker jag att vi äter mycket mer varierat idag när vi måste tänka till mer kring tillbehören, än när man av vana kokade en kastrull pasta till maten.

• Gladskit
    snuppis skrev 2014-01-30 21:49:27 följande:
    alltså jag vågar inte äta fett. jag är rädd att jag ska bli sugen på chips och fuska! Då blir det ju katastrof . Jag känner mig typ aldrig mätt, Är jag hungrig dricker jag kaffe,, Eller går och sm¨äter salami ost eller LCHF bröd =/ Såg nu att de fanns en naturdiet (drickfärdig) med 6 kolhydrater per 100.. Är den ok att dricka? Jag har väldigt knepigt schema ibland då jag slutar ett och de finns ingen möjlighet att få i sig mat innan 14.00-14.30 då borde det väl vara ok?Eller vad säger ni experter? =) 

Äter du dig mätt (på protein och bra fetter) så kommer du inte bli sugen på chips!

Eller jo, kanske i början men då antagligen mest av gammal vana. Men vanor är ju till för att brytas eller bytas ut

Så bestäm dig för att du ska göra något annat om/när du blir sugen. Ring en vän, vattna blommorna, läs ett kapitel i en bok, drick ett glas vatten. Och för guds skull, rensa ur hemma så att du inte har chips i skåpet. De har inget där att göra.

När det gått ett par veckor och blodsockret har stabiliserat sig känner de flesta att alla typer av sug är försvunnet. Sikta på det och ha det som mål. Du fixar det!!
  • Gladskit

Jag skulle också råda att sluta räkna.
    När jag började så kunde jag första 1-1,5 året bara utgå från livsmedel som låg under 5g kolhydrat per 100g. Något mer räknande behövdes ej. Men då gjorde jag en ordentlig genomgång via livsmedelsverkets hemsida så att jag visste vad det var för skillnad på olika bär, grönsaker osv. Ser man svart på vitt att en viss grönsak (tomat tex) innehåller klart mer kolisar än exempelvis paprika så vet man ju hur man ska tänka sen.

Men självklart, har man mjölk i kaffet, reder alla såser/varma rätter med grädde eller creme fraiche osv så får man nog vakta mejerierna. Eller byta ut till andra varianter. Själv tex. kan jag knappt dricka te utan mjölk i och då vill jag gärna ha mycket så jag använder osötad mandelmjölk och det går precis lika bra. Det skär sig inte eller så.

Tipsar om Tommys sida med ganska enkel och lättförståelig info:
    http://www.tommytappar.se/?page_id=41

• Gladskit
    Myzan skrev 2014-02-04 20:07:43 följande:
    Men vad ska man äta då om det inte är så bra med mejeriprodukter. Då återstår protein, smör, olja och ett fåtalgrönsaker. Ägg är jag redan apless på. Jag tycker det är så svårt men vill så gärna. Har löst och läst och överallt står det att man inte ska räkna och man ska äta massa fett men sen i det finstnlta så står det att man inte ska äta mejeriprodukter och man bör räkna efter så man inte får i sig för mycket kolhydrater. Hur gör ni såser och gratänger utan mejeriprodukter?

Jag säger inte att det inte är bra, men man får vara vaksam så det inte blir för mycket. Tänker man sig en kycklingrätt till middag med creme fraiche som bas tex så kanske man får hoppa över grädden i kaffet. Eller välja något annat mellis än turkisk yoghurt med bär.

Har du någon LCHF-kokbok? Låna hem eller köp en sådan annars så att du kommer igång ordentligt och får tips och inspiration, annars är kanske risken att det känns som att du äter samma sak hela tiden och lägger av?

Sen behöver man inte tänka att man ska "äta massa fett". Och ja, du ska se till att få en högre energiprocent från fett. Men det betyder inte att du ska äta jättemycket fett. Om du tex. tar en vanlig måltid som består av ris, kyckling och sallad så räcker det med att ta bort riset (=kolhydratkällan) och lägga till 1/2dl oliver eller 1/2 avocado så förändrar du totalt energiprocenten, dvs vartifrån kalorierna kommer. Och det är den förändringen man vill åt, inte att äta ohemula mängder smör och ha grädde i allt.
  • Gladskit
    Vårdutbildad förälder skrev 2014-02-05 09:59:08 följande:
    Tummen upp på det! Tror att det är just det många skeptiker till LCHF missar. De (och även vissa LCHF-are) tror att det handlar om att vräka i sig fett. Inget är bra i överdrivna mängder!

Det är helt klart många som missar, eller som tror eller tänker fel. Jag vet inte. Många skeptiker är väl kanske såna till naturen

Men just när jag stöter på kollegor och andra som tror att man ska ha grädde eller bearnaise till varenda måltid så försöker jag vara pedagogisk och förklara att det inte alls behövs. Att det inte är det som är grejen.
  • Gladskit
    Majuni skrev 2014-02-06 10:32:02 följande:
    Har ätit lchf i drygt en månad nu. Har gått ner 6 kg och har massor kvar 😜 men en annan sak som jag har fått konstaterat är att mitt blodtryck blivit mycket bättre sen jag började äta denna kost! 👍känns kul att man ser något annat resultat också. Grymt!

Härligt!!
  • Gladskit

Det man får tänka på med LCHF och att hålla energinivån jämn är att planera sin mat mer.
    Blir man sugen, eller känner sig seg på eftermiddagen tex. och tar en banan eller en chokladbit så får man ny energi snabbt. Effekten kommer på bara några minuter.
    Med LCHF däremot så kanske man väljer ett par babybel eller en liten näve nötter istället och då tar det sin tid innan man känner sig piggare. Så man kanske får förebygga och ta sitt mellis vid halv tre exempelvis, om det är så att man vanligen brukar känna att man behöver lite ny energi kring klockan tre.

• Gladskit
    NollÅtta skrev 2014-02-14 10:48:14 följande:
    Någon här som testat ny questbar-smaken cookies and cream! Omg. Smakar oreos!

Jag har inte testat men de innehåller för mycket kolisar för att jag ska känna att de funkar för mig.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**