• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mama Mia skrev 2013-01-28 16:23:26 följande:

Haha! ja, det blir ju lite udda saker man stoppar i sig ibland. Vem har inte tryckt i sig ett påläggspaket eller liknande i nåt hörn på stan när matplanen spruckit?
    Ja, eller hur. Eller som avocado. De flesta av mina kollegor verkar se det som något som bara kan ätas som en del i en sallad eller fylld med kaviar till helgen sådär. Jag moffar en så nätpåse i veckan utan problem. Älskar avocado!
  • Gladskit
    Laura79 skrev 2013-01-29 14:21:34 följande:
    Vad gör jag för fel? Hjälp! Jag har ätit lchf ett par månader nu, mest för att bli av med mitt enorma sötsug. Jag är en riktig "sockerjunkie". Har läst saker som att man ska kunna ha flera kilo godis hemma utan att bli sugen. Jag kan då inte ha ett gram godis hemma för då kastar jag i mig det. Jag blir inte av med mitt sötsug. Det är så fasansfullt starkt. Tips?
    Men varför har du godis hemma ens?
    Jag är en riktig sockerjunkie jag med och jag skriver ÄR för jag vet att jag skulle kunna hamna där imorgon igen om jag tillät mig själv. Men jag var också tvungen att rensa ut helt och vara super-super-strikt första halvåret för att det skulle funka. Sötsuget försvann på kanske 4-5 dagar men eftersom det kommer tillfällen då man kan halka dit på grund av olika saker (som jag också jobbat mycket på) ville jag inte ha något hemma. Och jag åt varken bröd eller frukt heller i och med att bröd var en stor trigger för mig.

Sen får man också bestämma sig för hur man "vill vara". Istället för att räkna kilon osv. Hur vill du känna dig när du nått ditt mål? Vad vill du göra? Hur vill du må? En sådan målbild kan vara väldigt bra att ha ibland. Och i min målbild ingår att inte styras av sug, utan äta när jag är hungrig. Att inte trösta mig med mat. Att äta bra mat och att inte vara en person som går med handen i en godispåse jämnt
  • Gladskit
    Rosa Helena skrev 2013-01-29 22:08:35 följande:
    Ni som tappat så mkt i vikt, vråltränar ni eller hur lever ni? :)
    Vi följer LCHF så gott vi kan och vissa av oss tränar

Men jag är en sån som alltid tränat mycket så för mig har inte det så mycket med viktnedgången att göra. Jag ville testa LCHF för att jag mådde så sjukt dåligt över mitt känsliga blodsocker (= sug efter kolhydrater) samt att jag har diabetes i släkten. Sen att jag orkat träna som jag gjorde innan även utan kolhydraterna har varit en fin bonus. Jag tycker att återhämtningen och resultaten är desamma. 
  • Gladskit
    Hanniz skrev 2013-02-04 07:31:59 följande:
    Syndade igår men vågen visade -1,5 kg denna vecka ändå, strikta tag igen!

Ni som dricker Celsius - i vilket syfte? Inför träning, som läsk osv. Den finns inte här i stan men blev nyfiken :)
    Ett tag drack jag en celsius varje morgon innan jag körde min löpträning men det behövs inte längre känner jag så nu blir det bara nån gång ibland. I helgen var jag och min man sega som 17 på eftermiddagen och vi skulle iväg på fest så då tog vi en varsin för att piggna till lite. Kom hem i taxi vid 5 på söndagsmorgonen sen
  • Gladskit
    marmelad skrev 2013-02-06 09:32:01 följande:
    Jag har en fråga till er som tränar, framförallt styrketräning. Dricker ni någon proteindrink/proteinshake efter träning? 
    Ja, jag gör det i de fall jag inte kan ta med mig vanlig mat, typ ett par kokta ägg eller en LCHF-smörgås med pålägg.
  • Gladskit
    marmelad skrev 2013-02-06 09:48:23 följande:
    Får jag fråga vilken sort du dricker? Vi köpte hem en sort, men blandad med vatten fick jag inte i mig den :-/ Godare med mjölk, men det blir ju så mycket kolhydrater i den då.
    Min favorit är Charlotte Perrellis Fit'n smart med chokladsmak, den blir jättegod och "fluffig" även om man blandar den med vatten. Många andra sorter tycker jag annars måste blandas med mjölk för att det ska bli gott. Men nu på sista tiden så har jag haft massa olika, köpt såna som verkat bra (med lågt kolhydratinnehåll) och varit till bra pris. Just nu står en påse Soy Pro från Star Nutrition här
  • Gladskit

Jag har aldrig stött på någon jordgubb som smakat bra. Utan vi brukar ha choklad och vanilj hemma. Choklad att dricka som den är, vanilj att köra i smoothies med tex. bär.

• Gladskit
    Hanniz skrev 2013-02-06 14:49:16 följande:
    Kan man på något sätt göra varm choklad LCHF-vänlig? Någon som provat?
    Vi gjorde hemma i helgen när vi skulle ut på isen och jag körde med sojamjölk, kakao, sötning och lite vaniljpulver. Ingen märkte någon skillnad
  • Gladskit
    Ninis skrev 2013-02-06 17:04:51 följande:

Testa aminosyror i stället. Det är mer vattnigt och fräscht. Proteinpulver blir ju tjockt i konsistensen.

Jag kör både och Aminosyror ibland under och alltid efter styrka. Sen påfyllning med proteindrink eller helst en rejäl frukost när jag kommer till jobbet. Håller med om att de flesta smakar väldigt fräscht!
  • Gladskit
    majskroken skrev 2013-02-13 09:01:08 följande:
    Nu har jag ätit lchf i ca 4 veckor och jag läser i tråden varje dag fast jag håller mig lite tyst :)

Hittills har jag gått ner mellan 0,7-1 kg/vecka men då har jag mycket övervikt. Borde jag ha gått ner mer eller verkar det rimligt?

Jag har förstått under tiden att många är försiktiga med mjölkprodukter såsom grädde, crème fraîche, ost och liknande men det äter jag nog varje dag.

Det som fungerar bäst för mig är 2 mål mat om dagen, jag blir inte hungrig mellan måltiderna och har helt tappat suget efter massa gott på kvällarna. Jag sover mindre men är piggare (??!) och har varken trillat dit på magsjukan vi fick hem eller dunderförkylningen (säkert tillfällighet men men haha).

Jag ser att många trillar dit på pizzor/choklad/semlor osv men jag har inte vart i närheten av sug efter kolhydrater. Kan man verkligen ha sådan tur eller är det lättare i början?

Fungerar det här är det nästan för bra för att vara sant. Jag äter god mat (älskar att laga mat och har inga problem att komponera måltider som passar både mig och övriga familjen), är alltid lagom mätt och verkar gå ner i vikt om än inte med jättefart.

Tränar inget alls utan vill bli av med några kilon först för att bli smidigare.
    Det behöver inte alls vara för att det är lättare i början, du kanske bara har lyckats pricka en kosthållning som funkar för dig? Grattis till dig i såna fall och bra jobbat!
    Jag hade svårt för bröd, och sen har jag medvetet hållit mig borta från desserter och sött. Även om det är praktiskt möjligt att baka på LCHF så kan jag tycka att man lurar sig själv litegrann för det var ju just suget efter det söta jag ville bli av med.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**