• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vem var det som la ut ett recept på kladdkak där man vispade äggvitan till hårt skum? Jag testade halva receptet idag och jag vill ha en kladdig kladdkaka så jag tog ut den efter 12 minuter. Om jag hade haft den inne alla 15 minuter, blir det en kaka då? Nu blev det som en kakig chokladmousse (eller hur jag ska förklara)

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Lyckligamamman skrev 2011-03-02 13:10:12 följande:
    Har ni sett vad som står på Kvällspostens löpsedel i dag?

www.expressen.se/halsa/1.2349851/larm-fettdie...

Jag blir full i skratt när jag läser, helt sjukt! Den där Anna som skriver krönikan borde verkligen läsa på lite mer.
    Och jag undrar: hur i helskotta kan man resonera om detta efter en studie på 5 dagar! Snacka om att driva skräck i folk (läs: de som hellre tror på sånt här än tänker själva )
  • helene306
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 14:19:53 följande:
    ingen skillnad,den är kladdig ändå Cool
    och hur testar man ett HALVT recept??
    Tar hälften av ingredienserna
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-02 14:58:30 följande:
    Jamen, tar du hälften av ingredienserna eller hälften av ingredienserna?!

jag har låg humor känner jag, är nog dags att packa ihop och hämta ungarna snart!  

Och jag är trög av sömnbrist så min humor är nog på samma nivå Jag gjorde på hälften av ingredienserna alltså hälften av ingredienserna (eller vänta nu, hur blev det här? )

Jag vill inte göra så mycket ifall jag inte blir nöjd. Det är lättare att slänga lite än att slänga mycket om smaken inte passar mig, därför halverade jag receptet för att testa. Fast jag la till lite Canderel, det jag saknar är sötman från en kladdkaka.

• helene306
    Denebola skrev 2011-03-02 15:06:05 följande:
    Varför klippte du sönder receptet? Drömmer
    För att jag vågar
    tiiitti skrev 2011-03-02 15:07:11 följande:
    HAHA, jag läste också det som att hon bara anvndändt hälften av de ingredienserna som skulle va i...
    lite trög man kan va ibland. :)
    Nu får ni förklara för den icke kontaktbara, sömbrist-morsan. Jag tog hälften av ingredienserna och gjorde en kladdkka av det.

Och där trillade polletten ner Jag använde ALLA ingredienser men halverade. Hänger alla med nu? Det skulle vara ägg, smör, choklad och vaniljpulver i. Jag använde alltså inte enbart ägg och smör. Fast det kanske kan bli något? Shit asså, jag förstår varför man använt sömnbrist som ett tortyrredskap ...
  • helene306
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 15:34:41 följande:
    Funkar det så här? Helene tog halva mängden av var och en av de ingredienser som skulle vara i kakan och tillagade därmed halv sats.
    Precisely Tur att någon har koll och kan förklara förståligt. Jag har inte alla hästar hemma för tillfället, det tackar vi bebis för. *gäsp*
  • helene306
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 15:47:53 följande:
    Haha, jag är rätt slut i kolan jag med, och jag skyller friskt på både bebisen i magen, 1-åringen och 4-åringen!
    Du har mer legitima skäl att skylla på, gravidhormoner (för att inte tala om amningshormoner!) kan ställa till det om något
  • helene306
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 16:02:06 följande:
    Japp, man blir extremt korkad både som gravid och ammande. Jag tror inte på de studier som bevisar motsatsen. Drömmer Visst, det är säkert sömnbristen som är största boven och trött blir man ju både som gravid och förälder öht.. sååå...

Dessutom har jag hört att man blir dum av LCHF också, men faktum är att jag upplevde raka motsatsen när jag började i våras.
    Jag delammar så jag är väl halvt dum då

Visst blir man dum av lchf! Kroppen MÅSTE ju ha kolhydrater, speciellt hjärnan. Konstigt att jag var trögare innan Nog för att jag har en teflonpanna men nu vill faktiskt lite information bita sig kvar
    Linda1976 skrev 2011-03-02 15:54:07 följande:
    Äh, nu har ni rökt på här hela högen! Cool

Sätter mig å kollar på "V" och äter några ostchips. Återkommer ikväll när ni tänt av, haha

Pöss! 
    Jag röker förvisso inte men tar mig ett bloss
  • helene306
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:24:19 följande:
    varför då??
    Jag svarade ovan: Jag vill inet göra en stor kladdkaka ifall jag inte gillar den. Det är bättre att testa halva receptet ifall den åker i sopen.
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:30:54 följande:
    i kladdkakan ska det väl vara 3ägg har jag för mig,hur fixar man 1,5ägg??
    kan inte för mitt inre se hur man skulle kunna få till 1,5vita....eller 1,5 gula för den delen....

nej gör HELA kladdkakan ,annars missar ni ju hela grejen!
    vad är du rädd för??
    Enkelt: Jag tog 2 ägg. Vem delar ett ägg om det inte är kokt? Sånt balt är jag för lat för. Jag är inte rädd för ngot men det är ett enormt slöseri med varor om jag bakar en hel kladdkaka som sen slängs.
  • helene306
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:06:10 följande:
    fast detta är ju 100% LCHF inget substitut för sötsaker..
    alting som är i kakan är ju godkänt inom LCHF och denna kladdkakan kan man äta närsom,vi har ätit den till melodiefestivalen....
    det enda i denna kakan som det är kolhydrater i är ju chokladen...och om jag mins rätt så är det 14g kolhydrater i en HEL chokladkaka 70% och du använder ju bara 50g=halv chokladkaka ,så cirka 7g kolhydrater i HELA kakan!!!!
    Grejen är ju att man tar tillåtet lchf och ersätter mot det otillåtna som man åt innan. Även om kladdkakan är ok så gäller det att tänka om och inte sitta varenda kväll och smälla i sig godsaker. Kladdkaka och annat gottigt i lchf-väg är att ta till OM man vill unna sig något gott utan att gör avkall. Det är inte meningen att man ska baka kladdkaka eller göra chokladmousse var och varannan dag och mumsa framför tv:n. Då är man lika taskig kålsupare som innan bara att man äter tillåtet. För mig är det hela tänket. Äter jag godsaker á la lchf så underhåller jag mitt sug. Jag vill ha bort hela denna grejen med att alltid äta något gott var och varannan dag. Jag gör godsaker till besök, födelsedagar osv men annars ska jag få bort hela tänket med att ha gott till filmen/tv.

Jag gjorde ofta saker innan: kokostoppar, chokladbollar, bunkrade upp med ett lager mörk choklad osv. Jättebra tänkte jag för detta är tillåtet att äta. Det är VANAN att ha något att äta jag vill ha bort så ut åkte kokostoppar, chokladkräm och chokladbollar. Den mörka chokladen är dock kvar i lådan men det nallas inte lika friskt som innan
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**