• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman - låter ju jättebra! Va kul att det går så bra för dig!
    Jag är snart inne på min tredje vecka men jag tror jag måste börja väga min mat för on jag ska hålla 80-80-20 så är det nog väldigt mycket mindre än vad jag äter nu. :S

Hur känner man av kolhydratskänsligeheten? Alltså, hur mår man då?
    Jag läste nånstans att man skulle hålla proteinintaget på 0,5-1 g per önskat kilo i sin målvikt. Så om vi tar mig som exempel, som vill ner till 66 kilo, skulle jag äta ca 66g protein eller mindre per dag.
    Jag skulle behöva tips på vad jag ska äta som är proteinsnålt, kokhydratsnålt och någorlunda fettsnålt och som ändå gör mig mätt?

Nu äter jag ju mest äggrätter, bacon, turkisk yoghurt, nötter, ost, kött, Eriks bea och grönsaker. Funderar på om jag äter för mycket grönt?

Tycker det är lite svårt detta och tar gärna tips!

• rednose

Duntoffla - VAD ska jag då äta för att bli mätt?? 80-80-20 tillåter ju inte hur mycket fett som helst?!
    Jag äter ca 2dl turkisk yoghurt med lite grädde i till frukost. En dl nötter till och lite blåbär.
    Det är de dagar då jag inte äter min äggröra med bacon till. Kände att jag var tvungen att få lite variation och hittade yoghurtfrullen på en lchf sida.

Jag blir inte mätt av smör som en del verkar bli. Kokosfettet (Cocosa med kokos-smak) mättar ganska bra dock och gräddsåser.

Jag har alltid ätit stora portioner och nu känns det nog som att de blir mindre o mindre men ändå...

Jag tänker oftast att jag äter köttet, fisken eller fågeln på tallriken först tillsammans med sås eller smör, för att bli mätt. Efter det är uppätet äter jag grönsakerna.
    Har ju minskat liite i vikt så kanske går det åt rätt håll. Har ingen egen våg hemma ( blir lätt besatt liksom. Körde Pulverdiet för ett par år sen och fick lätt sjukt dåligt samvete om jag syndade, så pass att jag stoppade fingrarna i halsen... Ja, det började spåra ur men nu med LCHF funkar allt superbra och jag mår skitbra!) long story, vill bara inte behöva bli alltför fanatisk var väl det jag ville få fram. Är ju lång (178) och inte tjock eller så men vet att jag trivs med att väga under 70 strecket och inte dra i tröjan var gång jag sätter mig. :)

• rednose

Super! Tack både Jucea och Teskedsmamman för insights från proffs.

Imorgon blir det karréfrulle med bea och kaffe med kokosfett o lite grädde. :)

• rednose

Appropå någons fråga om Turkisk yoghurt!

Jag slog in min frukost idag på matdagboken... Som några sa vart det nästan hela dagsransonen kollisar.

1,5 dl yoghurt
    I dl grädde
    1 dl nötter
    2 msk blåbär

17g kolhydrater!!!

Karrékotletter imorrn!

• rednose

Spontant tycker jag du ska vänta med vikttänket till efter du fött ditt barn.
    Ät bra och inga onödigheter bara så får du ta tag i det där sen.
    Det är ju omöjligt att veta hur din kropp reagerar på denna graviditeten och nu ska du ju må bra och inte tänkta på saker som ger dig dåliga känslor...

• rednose

Duntoffla - kul med Norrlands semester! Jag är kvar här uppe fortfarande men försöker drilla svärmor så att hon köper rätt grejer till oss.

Förde just in min frukost på
    Matdagboken. 3 KOLLISAR!! Jämfört med gårdagen 17 är det ju helt galet!
    Blev ett helt paket bacon och äggröra på 2 ägg. :)

• rednose

Helene306 - din siffra, 1,2 kilo, är ju dock VÄLDIGT individuell och omöjligt densamma för alla. Alla binder inte lika mycket vätska i kroppen.

• rednose

Ok hur är det egentligen? Ska jag ligga under 20 kolhydrater, 80g protein och 80g fett eller vad tycker ni?

Jag är 178 lång, väger nu 73,5 (sist jag kollade) och är 33 jordsnurr.

Hittar så många olika teorier att jag blir smått förbannad ju. :(

• rednose

Aha! Tack Jucea!
    Kan du berätta varför just de siffrorna? Och varför de 20 kollisarna? Varför inte upp till de 30 som Dahlqvist skrev i sin blogg. Läste 90-90-30 där och tror även någon har skrev så?

• rednose

*läser på* :)

Hittills har jag läst en del i böcker och en del här och på bloggar som kostdoktorn osv. Kanske formulerar jag mig fel då jag bara ville ha ER input på siffrorna.

Som med all annan lektyr finns ju olika synsätt och teorier och jag undrade mest varför vissa här i detta forumet har så bestämda idéer kring LCHF.

Tex verkar många predika endast 2 dl mejeriprodukter. Dock verkar man inte tänka på att tex ost, ägg och crème fraîche oxå bör räknas dit...
    Det förvirrar en del på hur man ens kan hålla låt säga 80-80-20 osv.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**