Inlägg från: HokusPokus |Visa alla inlägg
  • HokusPokus

Vilken är den bästa iphoneappen om man vill räkna ut sitt dagliga intag? Jag har vägrat väga, mäta, räkna hitills men nu är jag nyfiken på vad som bromsar min viktnedgång så mycket. Tror det smyger i många kollisar som jag inte tänker på...

• HokusPokus

Ingen som har tips på en bra app till iphone, jag vill kunna räkna ut hur mycket kollisar jag kommer upp i om dagarna...

• HokusPokus
    vivi85 skrev 2012-05-11 07:07:33 följande:
    Åhh!! Arg jag är på mig själv.. :( igår kväll var jag dödstrött efterv6 långa arbetsdagar.. Så det slutade med pizza... :( ångesten är stor idag.. Men kör på som vanligt och struntar i snedsteget.. :(
    Precis samma här.
    Jag har så´jäkla dålig karaktär, när jag absolut inte kunde komma på nån middag som kändes lockande och sambon bönar och ber om att vi ska köpa pizza så gav jag med mig. (Utan nåt direkt motstånd) Jag fullkomligt älskar pizza och förstår inte hur jag ska kunna leva utan det.
    Efteråt straffades jag med ont i magen, uppsvälld till tusen och galet trött resten av kvällen. Att man aldrig lär sig.  
  • HokusPokus
    solrosen81 skrev 2012-05-11 09:17:31 följande:
    Gör en egen pizza nästa gång ni vill äta det. Även barnen uppskattar lchf pizza.
    Nja det går ju liksom inte att jämföra varken i smak eller tid/jobb....
    Jag tycker lchf pizza är helt ok men det är ju långt ifrån lika gott som riktig pizzeriapizza.

• HokusPokus
    Boost skrev 2012-05-11 08:47:34 följande:
    Finns det inte något annat alternativ på pizzerian?
    De få gånger familjen äter pizza så tar jag en kebab istället, skippar brödet då.
    Rena sallader är jag inte mycket för.
    Jo det finns alternativ men jag väljer dem inte...
    Efteråt tänker jag alltid att nästa gång ska jag ta en sallad eller nåt istället....  
  • HokusPokus

I dag börjar jag skriva upp allt jag äter för att kunna räkna ut hur många kollisar jag får i mig och jag börjar redan inse att jag får i mig mycket mer än jag trott.

Jag lagade en "pastasås" på 1 paket bacon, 1 burk champinjoner, 2dl cf, lite soya och en halv tub ädelost.
    Alla är helt oki enligt "mindre än 5g/100g" metoden men när jag räknar ihop dem blir det ändå väldigt mycket.
    Såsen delade jag på två (ska ha andra halvan ikväll till middag)
    Till det här kokade jag ca 400g broccoli som också delades i två.

Iaf så blev bara broccolin 10g kollisar (2,5 x 4 )
    Och såsen blev 19,5g

Alltså 29,5g (för lunch och middag)
    Det är ju ganska mycket över 20 om dagen och då har jag inte ens ätit frukost eller räknat med mjölk i kaffet...  

Undrar hur ofta jag lagar mat som jag tror är helt ok men som inte blir det i slutändan...  

• HokusPokus
    Boost skrev 2012-05-11 13:35:37 följande:

Jo det är ju lätt att det blir så HokusPokus.
    Hur tycker du att portionerna ser ut då? Är de lagom eller är det rimligt att minska dem lite? 

Då skulle jag nog vara hungrig. 200g broccoli låter mycket men det är ju typ ingenting. Kanske 6-7st buketter eller nåt. 
    Jag insåg ju när jag räknade ihop såsen att svampen var största boven, den var ju dessutom bara med för att det är gott och inte för att mätta eller hur man ska säga:
    2,5g/100g är den på men en burk är på 400g så det blev ju 10g allt som allt för bara några svampbitar... Efter att jag räknat ihop det så petade jag bort de flesta svampbitarna.
    Men ändå...

Jag behöver nog verkligen kolla upp vad jag egentligen får i mig. Jag mätte mjölken jag har i kaffet alldeles nyss. Vill inte tro att det är sant men här hemma i våra ganska stora koppar har jag runt en dl mjölk i kaffet. Det blir ju mååånga dl på en vecka. Och många kollisar som smiter in..  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**