Inlägg från: HokusPokus |Visa alla inlägg
  • HokusPokus

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile, ja det är det jag lurar på, det där med GI, vet att jag läst nånstans att det där med fullkorn och långsamma kolhydrater är bluff och båg enligt lchf.

Om man äter en liten bulle på 18kh (kanske inte finns men rent hypotetiskt ) så lär man få en väldigt hög blodsockerhöjning men det är ju oxå den enda den dan. Om man istället äter grönsaker, såser osv under hela dan och sammanlagt får i sig 18kh så lär man få lägre höjningar men fler. I slutändan har man ju fått i sig 18kh per dag och borde väl gå ner lika mycket? Eller är det lättare för kroppen att bränna bort många små doser än en "stor"?
    I sånna fall borde ju inte t ex fasta vara så bra heller eftersom man då äter alla sina kollisar på kort tid istället för lite nu och då under dagen.... ?

• HokusPokus
    Boost skrev 2012-05-17 09:42:33 följande:
    Efter tredje dagen på Fakir -1.6kg.
    Sjukt vilken effekt det gett på mig. Nöjd!

För övrigt så har det inte påverkat mig varifrån kolhydraterna kommit från, sålänge jag hållt mig under 30 så har jag minskat, oavsett om jag lyxat med en liten kaka/bulle eller inte.
    Man kan ju enbart prova sig fram själv och se hur kroppen reagerar på olika saker.
    Ja så är det kanske... Helt individuellt.
    Jag har ju inte direkt påverkats av fusk ens. Jag har såklart inte gått ner en massa om jag fuskat men inte heller gått upp. Jag har aldrig varit sockerberoende heller så jag blir liksom inte plågsamt sötsugen av att fuska med en bulle eller godis.
    Men nu börjar jag ju mer och mer närma mig de sista kilona och då lär jag få vara hårdare för att gå ner. Enligt BMI är jag redan normalviktig (nu tycker jag iof att bmi är ett galet sett att mäta på) men jag vill ju gå ner ca 7 kg till. Spannet för normalvikt enligt bmi är ju väldigt stort och nu ligger jag i övre kanten medan jag vill ligga i nedre.

Bra jobbat med viktminskningen!!
    Jag måste nog oxå prova att fakira snart.  
  • HokusPokus
    stjierna skrev 2012-05-17 09:26:39 följande:
    HokusPokus: ja, det spelar roll. Även om en bulle eller godis inte triggar ditt sockersug så gör snabba kolhydrater så att ditt blodsocker rusar i topp. För att stabilisera det igen så tillverkar kroppen insulin, och insulin är ett av våra mest fettlagrande ämnen i kroppen :)
    Så även om man inte är ute efter en viktnedgång så kan ändå måttligt med godis (hur mycket är ändå såklart individuellt!) i tid och otid ge en viktuppgång även om man håller sig under 20 KH/dag. För övrigt ska man ju bara vara under 20 om man vill uppnå en nedgång, och runt 40-50 om man vill ligga stadigt. :)
    Ok, så det är bättre för kroppen (ur viktminskningssynpunkt) att få många små höjningar än en stor liksom? 
  • HokusPokus
    Hon den där skrev 2012-05-17 10:13:10 följande:
    Jag kan inte fatta det vågen stod på 99,4 i morse! Igår stod den på 101,7kg! Jag har tappat 2,3 kg på ett dygn, hur fan är det möjligt? Jag har gått ner 8,1 kg på lite mer än 3 veckor.

Fast jag har inte alls ätit så mycket fett som många gör när dom kör lchf, utan mer sallader och rent kött, ganska mycket färska jordgubbar blev det några dar, förvisso tillsammans med vaniljvispad grädde. Nån klick sås då och då.  
    Härligt!
    Du är nere på 2-siffrigt!
    Jag vet inte varför men ibland blir det en jättestor viktminskning på en gång och ibland står man still.
    Heja heja 
  • HokusPokus
    Hoppet 3 skrev 2012-05-17 10:17:27 följande:
    Så där ja,

PW i 34.25 min och gått 3.52 km snitthastighet på 6.14 km/t 
    (detta är stort för mig men kanske inte för någon annan Solig)
    Brukar ju inte träna ngt.

Kallas de för PW eller hur fort ska man gå för att de ska kallas för PW?

Ställde mig på vågen efter och har bara gått ner 0.2 på 4 dgr Fakir ufo.

Inte så kul.....Förvånad
    Bra jobbat!
    Vad använder du för att mäta snitthastighet? 
  • HokusPokus
    stjierna skrev 2012-05-17 10:20:55 följande:
    Hokuspokus: det bästa för kroppen är att ha blodsockret på en jämn nivå, vilket du har när du äter lite kolhydrater eftersom det är kolhydraterna som gör att blodsockret åker berg- och dalbana ;) det är därför man inte måste tänka på att äta var tredje timma när man äter LCHF - eftersom blodsockret håller sig stabilt längre!
    Ok, ja det vet jag ju egentligen. Men om man bara ser till viktminskningen då? Och  struntar i vad som är bäst för kroppen? Nu frågar jag mest för att jag är nyfiken, jag har inte tänkt äta en bulle om dan iställlet för mat
  • HokusPokus
    Hoppet 3 skrev 2012-05-17 10:40:48 följande:
    Tackar!

Jag använder appen Runkeeper. Då får man även upp karta på vart man gått. Solig
    Hmm den använder ju jag oxå men jag får inte upp nån snitthastighet....
  • HokusPokus
    Hoppet 3 skrev 2012-05-17 10:51:13 följande:
    Du ser de på kartdelen då står de högst upp till höger avg. km/h
    likaså på stapeldelen.
    Skrattande 
    Men för mig står det tvärtom.
    Antal minuter per km, inte antal km per timme 
  • HokusPokus
    HokusPokus skrev 2012-05-17 10:53:20 följande:
    Men för mig står det tvärtom.
    Antal minuter per km, inte antal km per timme 
    Jag hittade nu hur man ändrar det. Tack!
    Det har stört mig att det inte kommer upp snitthastighet. Hur många minuter en km tar är ju inte alls lika intressant som hur fort man går.  
  • HokusPokus
    Hoppet 3 skrev 2012-05-17 11:03:37 följande:
    Visst är de bättre att se hur fort man går.....hihi

5,94km/h hade jag som snitt igår när jag gick. och det blev 4,61km.
    Vad kul, nu vill jag ju ut och slå det.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**