• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

IngentingAlls skrev 2012-02-21 12:47:28 följande:
    Skulle behöva lite råd. Om några veckor fyller jag år. Det är dessutom väldigt många andra i min närhet som fyller år den veckan och det ska avverkas 2 fester på helgen. Jag tänker inte köra lchf under den veckan. Både för att jag inte orka krångla till det och för att jag vill kunna gotta mig på min födelsedag.

Jag vet att många kommer säga att jag ska undvika det men det kommer jag inte att göra. Kommer självklart inte överäta den veckan utan försöka hålla mig på en normal nivå utan lchf.

Min undran är här hur jag ska göra? Ska jag pang bom sluta med lchf på min födelsedag eller är det bättre att under ett par dagars period lägga till mer och mer kolhydrater? Jag är lite orolig för vad kroppen kommer säga om kolisarna nämligen. Vad kan jag förvänta mig för hemskheter när jag slutar?

Självklart kommer jag gå tillbaka till strikt lchf efter den veckan är avslutad :)
    Jag hör ju till dem som inte skulle gjort som du bestämt dig för att göra men det avgör du själv
    Jag ser ingen anledning att börja äta kolhydrater tidigare, det känns helt onödigt.
    Det finns heller ingen anledning att börja tok-äta kolhydrater från ena dagen till den andra.
    Du får väl dra ner på fettet och äta mer normal kost helt enkelt, för håller du uppe energinivån från fett OCH äter kolhydrater så kommer du nog gå upp i vikt.

Vi har precis haft en period av kalas och födelsedagar hemma men ärligt talat så förstår jag inte varför jag skulle vilja äta och fika "som vanligt" längre. Det är ju det beteendet vi försöker bryta. För mig handlar det inte om att köra LCHF ett tag och sen gå tillbaka till en kolhydratrik kost igen. Never.
    Utan kommer man till mig på fika så visst, det finns en köpt tårta som vi bjuder på. I övrigt har vi ställt fram färska bär, vispad grädde och kakor bakade på mandelmjöl. Kalas LCHF-style helt enkelt!
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-02-22 08:57:13 följande:
    IKänner ni oxå mer sug efter saker om ni är trötta, låga och på dåligt humör? Konstigt det där.
    Det är samma för mig.
    Och det är lite av en utmaning ibland. Märker man att blodsockret dippar och tar en banan tex. så får man ju effekten snabbt. Men med LCHF och lågkolhydratkost gäller det att förebygga så att man inte får några dippar alls, utan ta ett par babybel eller en näve nötter tidigare.
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-22 14:09:49 följande:
    Hur vet man att man är i ketos? eller åkt ur den?
    Enklast är att köpa keto-sticks och mäta!
  • Gladskit
    Sigrid skrev 2012-02-23 10:51:28 följande:
    Jag tänkte testa äggmuffins. Jag har sett massor med recept på bloggar och i Expressens helgbilaga för några veckor sedan hade Skaldeman ett recept på omelettmuffins.

* Någon som bakat äggmuffins? Vad tyckte ni om det? 
    * Kan man baka dem i förväg eller måste de ätas samma dag som de bakas?
    * Kan de frysas in?

Tror receptet i Expressenbilagan var ungefär:
    10 ägg
    2 dl vispgrädde
    3-4 dl riven ost
    ... sen minns jag inte mer på rak arm, men jag antar att man kan fylla med valfri fyllning.       
    Jag har testat men de blev jättekonstiga, nästan lite "plastiga". Inget jag kommer testa igen.
  • Gladskit

Lider med er som har problem med benhinnorna, peppar peppar så har jag sluppit sånt och kunnat ägna mig åt löpträning helt utan skador de senaste fyra åren.
    Imorgon är det dags igen, väskan är packad och jag kommer att hänga på låset på gymet 06:30!

• Gladskit

Max Lowcarb har funnits hyfsat länge, vi åt den i bl.a. Norrköping för ett år sen.
    Jag minns det för det var min systerson som skulle döpas och vi stannade där både på dit-och hemvägen. OCH jag fick till och med min pappa att äta hamburgare i sallad båda gångerna

• Gladskit
    Ninis skrev 2012-02-26 19:46:01 följande:
    Vaddå, finns det ett kvinnogym? Alltså där bara kvinnor får träna? Har jag aldrig hört talas om förut.  
    Japp, vi har ett "Curves" här där jag bor. Jag tränar dock inte där utan på Medley, uppskattar att jag även får tillgång till simhall och äventyrsbad mer än att bara träna med andra kvinnor.
  • Gladskit
    Kaisan skrev 2012-02-26 20:32:31 följande:
    Jo, vi har ett kvinnogym. Bara kvinnor får träna där, har man en gång vant sig vid det så är det märkligt att träna på ett vanligt gym igen. Stämningen är mycket bättre då det är bara kvinnor och de flesta kommer precis som de är. Man får inte känslan av att man är den enda kvinnan på plats utan smink, nyaste träningskläderna och nyfixad frisyr. 
    Fast då har jag tur att ha hamnat på ställen där det faktiskt aldrig har varit så. Som nu tex, då jag morgontränar, då kommer jag ju oftast dit direkt från sängen i princip. Osminkad och med "bad hair day"-frilla.
    Men så bryr jag mig själv inte så mycket om andra heller. Jag kör igång min mp3-spelare och sen springer jag min mil, stretchar och går till omklädningsrummet. Det är liksom det jag är där för.
  • Gladskit
    EEE skrev 2012-02-27 11:45:03 följande:
    Samma här! Man blir väldigt inspirerad till att träna när man läser alla inlägg om träning! Jag får träna i den mån det går under omständigheterna men snart hoppas jag på att jag kan utöka med mer träning!
    Me too!
    Sprang intervaller i 50min igår och ikväll blir det också någon form av träning.
    Härligt att göra av med lite energi!!
  • Gladskit
    Glass skrev 2012-02-28 19:25:08 följande:
    mäter alla socket i blodet, som jag läste att någon gjorde, eller är det bara för att hon har diabetes? 

Räknar ni kalorier eller något sånt, eller äter ni vad ni vill, som inte har kolhydrater? 

Hur upplever ni att det fungerar att tänka och leva ett vanligt liv? 

Finns det några som inte äter strikt, utan bara hoppar över kolhydrater ibland, eller till viss del?  Går ni ner i vikt elelr varför lever ni som ni gör? 

> Jag har aldrig mätt sockret i blodet, men så har jag inte diabetes heller. Däremot använde jag keto-sticks i början för att se om jag var i ketos eller inte.
    >Kalorier räknar jag inte överhuvudtaget. Jag ser till att köpa livsmedel som ligger under 5g kolhydrat/100g, det räcker.
    > Det är INGA problem med att leva ett vanligt liv. Jag lever ett alldeles normalt och vanligt liv. Enda skillnaden är att jag väljer bort kolhydraterna till mina måltider. Inget mer än så. Äter vi spaghetti och köttfärssås till middag så hyvlar jag aubergine och kokar som tagliatelle. Mums. Eller så kan man ha smörstekta champinjoner och lite keso till. Kycklinggrytor och pastasåser går att servera med avocado, kokt blomkål eller kokt broccoli tex. Ibland händer det att jag kokar ris eller pasta till familjen men då hoppar jag bara över att ta av det själv. För mig måste det vara enkelt. Jag lagar aldrig annan mat till familjen jämfört med vad jag äter själv, däremot kan tillbehören variera!
    > Jag är inte lika strikt nu som jag var för ett år sedan. Jag gick ner mina kilon de första 10 veckorna, sen dess handlar det bara om att må bra och det gör jag! Mitt blodsocker är jämnt utan dippar och utan sötsug, min mage är lugn och aldrig svullen och jag äter sånt som är gott och som jag hoppas och tror är bra för mig. Idag kan jag äta kolhydrater utan att trilla dit och behöva börja om igen, det hade varit omöjligt för ett år sedan.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**