• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-09-18 15:54:25 följande:
    Jag blir faktiskt helt förvånad över hur starkt folk känner för socker ( utan att säkert tänka på det ).

Någon säger att det är vanvettigt att ge både pannkakor, sylt och salta pinnar på dagis ( vad har salta pinnar ens på ett dagis att göra liksom ) och då blir personen kallad sockerpolis, hysterisk och gud vet allt.
    Alltså dessutom ge allt detta samma dag, det är tydligen helt normalt enligt de flesta.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Vilda Tiger skrev 2011-09-18 16:33:27 följande:
    Mina barn äter iofs en del pannkakor -  jag gör med dubbel sats ägg och steker i rejät med äta smör, så mättar de bra. Visst, det är lite vetemjöl i, men ägg, röd mjölk och smör är ju finfina grejer. Salt har jag minimalt och socker behövs inte. Jag tycker därför att pannkakor med vispad grädde och hallon (eller lite banan för den delen) känns bättre än både ris och pasta...
    Det är inte pannkakorna i sig som är poängen, utan att det ges minst en gång i veckan på dagis och att mellis sedan blir salta pinnar. Till barn i 1-3 årsåldern!
    Och utöver det så ges det juice, glass, kakor och bullar resten av veckan ( enligt ts ).

Igår fick mina barn både pannkakor, bullar och lördagsgodis. Men det var ju för att det var lördag och jag och maken var sjuka dessutom ( muta för att hålla dem lugna ). Inget jag skulle servera inför en lång dag på dagis direkt.
  • Faile
    Faile skrev 2011-09-18 16:49:35 följande:
    Det är inte pannkakorna i sig som är poängen, utan att det ges minst en gång i veckan på dagis och att mellis sedan blir salta pinnar. Till barn i 1-3 årsåldern!
    Och utöver det så ges det juice, glass, kakor och bullar resten av veckan ( enligt ts ).

Igår fick mina barn både pannkakor, bullar och lördagsgodis. Men det var ju för att det var lördag och jag och maken var sjuka dessutom ( muta för att hålla dem lugna ). Inget jag skulle servera inför en lång dag på dagis direkt.
    Och det som var poängen med mitt inlägg var egentligen inte dagisets mat heller, utan att folk blir galna om man påpekar att sylt och salta pinnar till 1-åringar kanske inte är den bästa kosten

Sockerknarkare utan att veta om det.
  • Faile
    Habaladabala skrev 2011-09-18 18:03:02 följande:
    Kan ni hjälpa mig reda ut en sak?

Om man "fuskar" en dag och äter kolhydrater (t ex en vanlig vit macka) borde man då äta lite mindre fett just då eller kompensera det med ännu mera fett?
    Jag menar alltså inte att man ska ta lightprodukter eller annat skit då utan mer om man kanske borde ha lite mindre smör på mackan och kanske skippa grädde i kaffet just då eller borde man ta 3 gånger mer av smör och grädde för att kompensera?
    (Om man mest är ute efter att gå ner i vikt alltså¨..... )

Jag vet inte hur man "ska" göra, men jag äter på som vanligt efter fusket.

När jag fuskar blir jag oerhört sötsugen efteråt, så jag ser till att äta som vanligt för att hålla mig mätt och därmed kunna stå emot ännu mer fusk.
  • Faile
    mimmi006 skrev 2011-09-18 22:10:54 följande:
    Bellis- Jag är lärare och äter skolmat varje dag.
    En del dagar är det jättesvårt eftersom policyn här är att om barnen tycker om maten är det bra mat= mycket pasta och stora panerade panetter (med spår av fisk i)  var och varannan dag.

Jag brukar överdosera med sallad, tar åt mig supersnabbt så de små liven inte ser att jag hoppar pastan och vräker över med sås och sånt. Det är svårt att undvika redda såser dock, men det får gå. Om det kniper frågar jag vår rara mattant om hon har nåt i frysen och då kan hon ha en bratwurst liggande!

I värsta fall kan man dra en vit lögn, att jag får ont i magen av pasta eller liknande. Det är inte ens en lögn längre, kom jag på... jag åt för mycket kollisar igår och blev kass i magen!
    Åh, skolans stora mumsiga fiskpanetter. Tur jag slipper sådana lockelser för det var min absoluta favoritmat
  • Faile
    Emmeliina skrev 2011-09-19 12:20:21 följande:
    Här är en som hållt på med LCHF i två veckor nu. Har inte många kilon jag vill gå ner, bara 5-6 kilo ca men jag får kämpa ändå :) 
    Födde min dotter för 6 månader sen men mina grav kilon försvann på 2 veckor så nu är det dem där kilona som var där innan jag var gravid som inte rikitgt vill bort :P

Jag vägde mig för första gången igår på dem här två veckorna o då har jag gått upp 1 kilo!!! Blev helt förtvivlad för jag har inte fuskat en endaste gång! Och har kollat kolydrater i allt jag ätit o ätit frukost, lunch, middag. Brukar det vara så i början att man går upp innan man går ner?

Har varit lite dålig på att röra på mig också, men tanken är att jag ska ut o gå med barnvagnen varje dag. 
    Jag gick upp 1,5kg i lördags och idag var de borta.....vågen/kroppen är märklig ibland.
  • Faile

Jag tror faktiskt det ska stå beasås i andra tråden, inte creme fraiche

• Faile

Fast jag gör inte min egen beasås heller *skämskudde*

• Faile
    Sigrid skrev 2011-09-20 19:44:40 följande:

Ni som tror på LCHF som livsstil vad ger ni era barn till mellis?

Vår son äter samma mat som oss hemma, men i skolan är det ju det som serveras. Men han behöver oftare mellis än oss vuxna... vad tycker ni att jag kan ge honom. Vill inte ge för mycket frukt. Han får ofta en LCHF-macka men det skulle ju vara kul att kunna variera sig lite. Så ge mig tips på bra mellis (även för oss vuxna ).

Mina äter samma mat som oss, förutom det de äter på dagis.
    Mellis blir ofta vad de själva vill ha, allt från kokta ägg med lite kaviar, mackor, musli och yoghurt, pannkakor ( vanliga eller lchf, det skiftar ), lite bär och grädde eller frukt.
    Det beror lite på hur mättande jag vill att det ska vara och vad de själva vill ha.

Jag äter lchf-knäcke eller microbröd, äggröra, kokta ägg ( oftast ) med antingen bea eller majjo, omelett eller gårdagens rester
  • Faile
    Sigrid skrev 2011-09-21 13:42:51 följande:
    Nu blir jag förvirrad?

Hittade en påse sötmandel hemma och på påsen stod det att 100g innehöll 4,5 kolhydrater. När jag sen kollar i affären på sötmandel, från samma märke, så står det att 100g innehåller 12 g kolhydrater.
    ?????
    Är det feltryck på den första påsen?
    Jag hittade också en liknande påse, men vid närmare kontroll på hemsidan så stämde det inte. Feltryck troligen ja.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**