• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Omstart här med efter två månaders totalt frossande och viktuppgång 5kg+.

Tredje dagen idag och jag känner mig helt trög. Tur det är övergående

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    poiuy skrev 2012-01-06 11:04:46 följande:
    Uh, åter igen har jag hemska omställningsbesvär. Imorse vaknade jag så hungrig och utmattad att jag trodde att jag skulle svimma, var tvungen att stoppa i mig något snabbt för att höja blodsockret, och så har jag misslyckats igen :( Mår illa bara av tanken på att äta ägg, fett, kött etc. Det verkligen vänder sig i magen. Och kroppen skriker efter socker, eller det är inte ens den söta smaken den vill ha, utan bara snabb och lättsmält energi.

Varför ska det vara så svårt. Tror verkligen på det här och VILL klara det (annars hade jag gett upp första gången jag testade), men att sitta och tvinga i sig mat man får kväljningar av känns inte som rätt väg att gå. Samtidigt är det ju patetiskt att inte ens kunna härda ut en vecka... det lär ju ta längre tid än så innan kroppen ställt om sig helt.

Är det någon som har något tips? Lite "lättare" mat som man kan lura kroppen med? Eller kanske borde jag satsa på ännu högre andel kolhydrater (är inte särskilt strikt ens nu) ett par veckor och successivt byta ut dem mot fett?

Baka eget lchf-knäcke eller frökex, eller köpa lc-bröd i affären.

Just mackan underlättade för mig i början, det kändes mer normalt att ta en macka till frukost än trycka i mig ägg och bacon, dessutom är det ju jättegott och finns snabbt tillhands när suget sätter in.   
  • Faile

Jag var i ketos i ca 8 månader medan jag åt relativt strikt lchf. Intaget pendlade mellan 20-50 gram kollisar om dagen och ketosen var ändå konstant. Däremot gick jag inte ner vikt hela tiden trots konstant ketos ( starkaste utslaget på stickorna ).

Därefter har intaget varit lite si och så och nu när jag gjort en omstart kommer jag inte alls bry mig om ketosen.    

• Faile

Frukosttipset till alla nybörjare är som alltid lchf-knäcke eller frökex ( recepttråden i ts eller googla ). 
    Är jättelätt att göra och det är så enkelt och gott att bara ta en macka på morgonen.

• Faile
    Family4 skrev 2012-01-09 11:56:40 följande:
    Hej alla!
    I vår familj har vi kört LCHF stil på maten ett bra tag och det funkar hur bra som helst.
    Vårat problem är att jag älskar att baka och min man älskar att fika :)

Har köpt Annika Rognebys bok Bakglädje med LCHF, men är mycket besviken, har provat att baka Sommarkaka som var totalt oätlig. Sen har jag gjort mjuk kokoskaka, den gick att äta, men god skulle jag väll inte påstå att den var. Sen har hon ett recept på American Pancakes som jag gjort många gånger, dock måste jag tillsätta typ en dl. vatten för smeten är så fast.
    Någon som har erfarenheter av denna bok?

Man blir inte sugen på att prova fler recept, inte kul att köpa dyrt sukrin och sedan få kasta kakan... 
    Kan man få något recept där man verkligen får en kaka som verkligen liknar den traditionella varianten?

Inte bakning, men väldigt gott är lchf-bountyn. Detta är nog det absolut godaste lchf-godiset som finns, om man gillar bounty dvs.
    Halva mängden sukrin rekommenderas dock och efter ett tag klarar man sig helt utan.
  • Faile
    Faile skrev 2012-01-09 12:58:36 följande:

Inte bakning, men väldigt gott är lchf-bountyn. Detta är nog det absolut godaste lchf-godiset som finns, om man gillar bounty dvs.
    Halva mängden sukrin rekommenderas dock och efter ett tag klarar man sig helt utan.

Och så länken,
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524
  • Faile
    76an skrev 2012-01-09 12:56:30 följande:
    En fråga till, allt är ju en djungel såhär i början.

Har precis skrivit in på matdagboken.se vad jag käkat hittills idag och är redan uppe i 19 g kolhydrater!!!!! På vad????
    Detta har jag käkat idag:

Frukost: ca 2 dl TY med 2 msk grädde samt halv dl bär. Te med en skvätt grädde i.
    Lunch: Kokt blomkål med bacon och ädelostsås. Inte alls så mycket faktiskt, skulle kunnat äta lite till men tyvärr räckte det inte. Te med en skvätt grädde i.

Så till middagen ska jag alltså komponera ihop något som innehåller max 1 kolhydrat om jag vill hålla mig runt 20/dag.

Hujedamej

TY och bär är boven. Jag rekommenderar som sagt lchf-knäcke eller frökex till frukost istället.
  • Faile
    rednose skrev 2012-01-09 13:43:43 följande:
    helst ska du ha icke-processat kokosfett. Ett märke är Cocosa som är från Norge och säljs i hälsokostaffärer i sverige. Jag ska testa ett nytt, lite billigare, från biofoods nu som enligt vänner ska vara lika bra.

Jag körde dock med silverpaketet i början eftersom jag itne visste om det andra och det funkade oxå så... egentligen vet jag itne skillnaden mer än att det är processat. :) 

Biofoods har vi haft i omgångar och jag tycker den är god.
  • Faile
    76an skrev 2012-01-09 13:49:37 följande:
    Grejen är att jag älskar hårdbröd eller knäckebrdö. Men när jag provade att baka fröknäcke som de flesta säger är så gott så tyckte jag inte alls det var nån höjdare. Tycker allt smakar antingen ägg eller frön. Scones? Finns det recept på det nåntans?

Jag bakar mitt knäcke efter detta recept och tycker det blir som ett vanligt knäckebröd, lite tunnare då.

3 dl torrvaror ( jag använder 1dl linfrön, 1dl kokosflingor, 1 dl mandelmjöl )
    3 ägg

Rör ihop med en gaffel och smeta ut på en plåt ( smord eller med papper under ), salta lite över.

15 min i ugn på 175grader och därefter 1 timme till på 50 grader. Blir jättegott ( enligt mig ).

Det enda lchf-brödet i övrigt jag tycker faktiskt blir gott är microbrödet, behöver dock rostas direkt efter så den svampiga ytan försvinner.   
    http://www.carcol.se/mat/?p=96

• Faile
    Vilda Tiger skrev 2012-01-09 18:30:39 följande:
    Nej, jag ger snart upp... Enligt läkaren var det inte fel på min sköldkörtel men hon tog iaf prover igen. Om två v ska hon återkomma. Om värdet på TSH har gått upp mer kunde hon tänka sig att proooova liiiiite Levaxin. Jag pallar inte mer snart, om jag nu inte har fel på sköldkörteln- va fan går jag inte ber då för?!?! Nej, fast på drygt 77 kg sedan över ett halvår tillbaka. Sista tiden har jag verkligen inte orkat hålla kosten. För mig innebär LCHF en del uppoffringar. Jag äter vegetariskt så Der blir inte så jävla roligt då man ska hålla max 20 kh om dagen, men jag gjorde det jättebra ändå. Nu känns det som jag skiter i vilket. Jag får väl vara fet resten av livet då... *nere*
    Har kollat igenom dina inlägg och beklagar att jag inte sett något förrän nu. Ska du tillbaka till samma läkare kan du tex printa ut följande och ta med,
    http://www.skoldkortelforeningen.se/pdf/Diskutabel_grans_for_TSH.pdf

Jag hade lägre än dig och har ändå hamnat på 100mg Levaxin.    

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**