• Linda1976
    Segelvind skrev 2011-04-30 19:51:41 följande:
    Ni som äter nötter.....är det inte väldigt mycket kolhydrater? Alltså jag frågar för jag blev helt bannlyst från att äta nötter när jag började lchf-a och gick med i tråden.....
    Jag är allergisk mot alla utom jordnötter, som har 14 gram/1oo gram. Det äter jag ibland på helgen och väldigt begränsad mängd. Paranötter har typ 2-4 gram/100 gram och macadamia är också bra har jag för mig... Så dels är det ju mängden det beror på, samt sort!

Ang TY: Lindahls i spann har 4 gram/1oo gram. Ska jag äta yoghurtaktigt tar jag faktiskt CF FETT och bra! 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

I Marabous 70% choklad är det 36 gram (tror jag)/100 gram, alltså 3,6 i 10 gram - vilket en stor ruta väger. Så det verkar inte rimligt nej.

• Linda1976
    Segelvind skrev 2011-04-30 20:41:20 följande:
    det är så enligt matdagboken....
    Men det är ju så olika i olika choklad så det kan man ju inte lita på. Vad var det för choklad du åt?
  • Linda1976
    ixi skrev 2011-04-30 23:31:01 följande:
    Apropå valborgskväll!

När jag åt LCHF sist (och kommer väl bli likadant nu när jag börjar igen tänker jag), så blev det HELT annorlunda att dricka alkohol.

Inte för att jag är någon storkonsument, men jag kände mig påverkad på ett helt annat sätt och fick verkligen tänka mig för så det inte blev för mycket (och då menar jag kanske ett eller två glas vin)....

Har nån mer liknande erfarenheter? Vad sjutton beror det på?
    Japp, full som en kastrull på ½ flaska rödvin. INTE bra, men man blir ju billig i drift, haha. Vet faktiskt inte varför man blir påverkad av mindre mängd när man kör lchf?
  • Linda1976
    Segelvind skrev 2011-04-30 23:43:18 följande:
    Enkel fråga:
    Vad säger LCHF om vitaminer.....känns inte som att man får i sig vitaminer om man inte äter frukt och en variation på grönsaker. LCHF är ju mest gurk- och salladsinriktad.
    gurka och sallad? Noooo!

Broccoli
    Blomkål
    Lök
    vitlök
    paprika
    vitkål
    svamp
    tomat (med måtta)
    abugerine
    squash
    spenat
    sparris
    purjolök

and on and on... Frukt är sällan en källa till annat än fruktsocker och vatten, ev lite fibrer också

• Linda1976
    Annanym skrev 2011-04-30 23:30:20 följande:
    Förresten, vad är Death by choclate eller vad det hette?
    Kaka Mer eller mindre lchf-vänlig, beroende på hur man gör.
  • Linda1976

All näring man behöver finns i ägg, förutom c-vitamin. Man behöver tydligen lika mycket /dag som finns i 30 gram gul paprika.

Jävligt tråkig diet, men eftersom de flesta av oss äter en hel del ägg i olika former, så är det inget som oroar mig direkt  

• Linda1976
    Kaya skrev 2011-04-30 23:57:17 följande:
    Problemet är ju att de grönsaker på listan som innehåller mest vitaminer och antioxidanter också i allmänhet är de som ligger närmast 5/100, vilket betyder att om man vill gå ner i vikt med LCHF får man bara äta liiiiiite av dem... och för att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter har i alla fall jag hört att man måste äta MASSOR av grönt?

K
    Jamen precis, allt handlar ju om mängder! Men jag tror att det räcker med väldigt lite, eftersom man inte förgiftar kroppen med en massa annat skit.
  • Linda1976
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-01 08:29:51 följande:
    Jag har märkt en sak.. Jag har fuskat "ordentligt" typ 3 ggr genom att äta chips/för mycket chokladmousse eller liknande, och dagen efter dessa dagar har måttbandet visat minus en cm runt både mage och midja. Jag har trott att ja skulle ha svällt upp, men varje gång har den visat -1 runt midja och -1 runt mage. Inget mig emot Flört
    Just denna gången blev jag extra "chockad" eftersom jag fuskade förra helgen samt denna så jag tycker att snart känner väl kroppen att "åh, kolhydrater, nu tar jag och sväller upp!"

Hm, någon teori om varför? Eller snarare, "någon som känner igen sig"? 
    Slumpen? Felmätning? Tur? Jag har ingen aning
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**