• Boost

**Den stora feta LCHF-tråden**

Rullebulle skrev 2012-09-05 10:31:14 följande:
    Oj, oj, oj...jag testade denna metod i vintras, gick in glad i hågen, kom ut på andra sidan, förfärad och förskräckt...haha! Nä, detta passar nog inte alla. Kan förstå att denna ät metod kan vara ett under för de med vissa viktproblem, magproblem eller de som har vissa sjukdomar. Men för friska, normalt smala människor, som mig så nej...ingen bra ide. Jag är väldigt hurtig också, springer fem dagar i veckan, flera mil. Så jag kom på genom den hårda vägen att min kropp verkligen behöver kolhydrater, haha. Vet inte varför jag började denna diet ens, läste lite här och andra ställen och det lät så gott...stek och beasås, hallon och vispad grädde, allt utan att behövas skämmas...lol. Men usch, det var så enkelspårigt, så enormt trist, och äckligt. Vispad grädde, visst, men det smakar ju inte gott alls utan socker. Sötningsmedel höjer ju insulinet på samma vis, så det kan man ju inte heller använda. Och, jag insåg att livet är inte värt att leva utan bröd, haha! Oj, så jag toksaknade mitt älskade bröd. En gång testade jag att göra oopsie bröd, eller vad det hette, nån vidrig sörja i ugn gjord på uppskummad äggvita, yikes, snusk! Haha...så nä, tyvärr, det som lät så bra och logiskt, blev bara pannkaka för min del. Som sagt, är man frisk och håller igång i övrigt med olika sporter, så kan det nog tom direkt vara skadligt att inte inkludera alla matgrupper.

Nä men Rullebulle :)
    Varför tror du att det är skadligt med detta sätt att äta om man är "frisk och håller igång"?

Jag är frisk på alla sätt och vis. Håller igång varenda dag. Har aldrig haft några viktproblem. Så med andra ord tror du att detta är skadligt för mig.. varför?
    Klart att den inte är för alla, men kolhydrater behöver långt ifrån alla. Vad tycker du att de tillför?

Sen är det klart att maten blir enformig om du inte varierar den :)      
  • Boost
    Rullebulle skrev 2012-09-05 11:05:29 följande:

Vet du inte det, det trodde jag de flesta visste, lol. Men att utesluta eller äta väldigt lite av kolhydrater har ju många bieffekter, vilka en del påstås vara direkt skadliga ja. Googla, så får du se. Ketoacidosis tex, är inte hälsosamt ( vet ej vad det heter på svenska?) sen får kan ofta dålig andedränkt, om än inte farligt så är det ju otrevligt. Men, som jag sa, en del verkar ju dra nytta av denna diet, men oftast är det ju då folk som är så överviktiga att dom är desperata eller har magkrångel och detta hjälper. En gemensam nämnare som de flesta lchf'are verkar ha, är att man blir en soffpotatis. Även jag, jag som sprungit i tio år, nästan dagligen, kunde knappt klara av att ens gå längre sträckor, haha. Då är det illa. Som sagt, jag attraherades av denna diet för det lät så gott, men det var det inte. Och det var svårt att få isig all det dr fettet, jag ar nog helt enkelt svårt för att äta så. Usch, det var tom rekommenderat som mllanmål, att äta ostskivor med smör på...usch fy! Lol.

Känner inte alls igen mig i det du beskriver, vi har helt enkelt haft olika upplevelser :)
    För mig fungerar det ypperligt, är starkare och piggare än aldrig förr. Springer 4 mil i veckan och 2 gympass på det. Så ingen soffpotatis med dålig andedräkt här ;)

Jag har hittat rätt med kosten, hoppas att även du har gjort det!   
  • Boost
    huldaskarin skrev 2012-09-05 17:22:16 följande:
    Någon som provat drycken Celsius? Tyckte citron/lime-drycken var jättegod och det är nog stor risk att jag beställer hem mer framöver.

Har provat och tycker att den är väldigt effektiv. Räcker med halva burken för att jag ska hålla igång ordentligt i väldigt många timmar :) Apelsin är min favorit av de jag provat.
  • Boost
    Lovesmammi skrev 2012-09-05 17:30:42 följande:
    Någon som har ett bra recept på äggmjölk? Har inte vågat prova ännu så vill gärna att det ska vara ett gott recept när jag ska våga mig på det :) lr är mbt bättre. Dricker inte kaffe.

2 dl kokande vatten + 1 ägg + 25 g smör. Smaksätt med lite kanel och ev. lite vaniljpulver. Mixa tills det skummar :)
  • Boost
    myessence skrev 2012-09-05 19:43:06 följande:
    Har följt denna tråd ett tag nu och fått massa bra tips:) Har en dotter på snart 5 månader och har nu gått ner alla kilon efter graviditeten, tyvärr finns det en del till att tappa.

Jag körde först lchf i ca 1 månad, tappade då bara ca 2 kg, därför började jag med fakir i lördags och när jag vägde mig i morse hade jag gått ner 3,5 kg (4 dagar), känns jättekul och så jobbigt har det inte varit även om jag saknar grönsaker och mejeriprodukter.

Vad duktig du är!! Grattis till fina siffror.
    Ska du fortsätta med fakir ett tag till, eller övergår du i lchf nu?  
  • Boost
    Martina 76 skrev 2012-09-05 20:32:18 följande:
    Tar du den vid träning?

Precis, dricker den en stund innan träning de gånger då energin inte är helt 100.
    Har du provat den? 
  • Boost
    Ninis skrev 2012-09-11 08:45:38 följande:
    Det funkar inte att dra ut och ställa tillbaka, om du inte har markerat  exakt ställe i golvet där du brukar ställa den. Jag har min våg ståendes på samma ställe i badrummet hela tiden, just för att den visar så olika om man flyttar den någon centimeter eller drar in och ut under möbler.

Vad är det för känslig våg du har :)
  • Boost
    stjierna skrev 2012-09-11 09:37:20 följande:
    Min våg är extremt okänslig, jag kan flytta/putta/luta/whatever hur mycket som helst och ändå visar den exakt samma siffra :)

Samma här :)
  • Boost
    jagvetefan skrev 2012-09-11 11:04:18 följande:
    Funderar på att endast ta en kopp (stoor kopp) te till frukost. Är ingen frukostmänniska och har svårt att få i mig nåt på morgonen. Och sedan äta mat först kl 12.00 på lunchen... Är det nån mer som skippar frukost? Funkar det eller bör man få i sig nåt?

Jag äter aldrig frukost, sånär som på ett glas vatten :)
    Tar nåt ägg eller liknande till lunch, sen vanlig middag.

Om du orkar fram till lunch utan något att äta så är det ju också så du bör göra. Finns ingen anledning att äta om man inte är hungrig eller inte behöver.  
  • Boost

Vi tar ut 3000.- per månad och det räcker galant för 2 vuxna och 2 barn (4 & 6 år).

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**