• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

trollmammsis skrev 2011-09-28 13:37:34 följande:
    jo jag har märkt skillnad, fick barn i slutet på maj och har kommit igång bra efter det. Gick upp 10 kilo men vill ju ner mer än dom 10.

tror väl att det går för sakta helt enkelt. och jag vill ju äta mer MAT än bara frukt o nötter men såå trist att laga mat till sig själv på dagarna. ska se till att ha mer matlådor i frysen.
    Och jag vill ju äta rätt sorts mat.

JAg ska ta mig in till bibblan o kika efter nån bok om lchf och sen ta dom bitar jag gillar =D  äta mat men mindre portioner. Sallad och grönsaker har jag alltid till maten
    Ok, för en sak man nog måste inse är att oavsett hur du går ner i vikt så måste du ändra ditt sätt att äta, permanent.

Reagerade lite på att du inte vill äta diet resten av livet, men på sätt och vis måste man ju det ( eller motionera mer regelbundet ) eftersom sättet du åt på innan gjorde dig överviktig.

Man behöver inte äta strikt lchf resten av livet, men du kan inte heller gå tillbaka till hur du åt innan.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Faile skrev 2011-09-28 13:48:14 följande:
    Ok, för en sak man nog måste inse är att oavsett hur du går ner i vikt så måste du ändra ditt sätt att äta, permanent.

Reagerade lite på att du inte vill äta diet resten av livet, men på sätt och vis måste man ju det ( eller motionera mer regelbundet ) eftersom sättet du åt på innan gjorde dig överviktig.

Man behöver inte äta strikt lchf resten av livet, men du kan inte heller gå tillbaka till hur du åt innan.
    Nu blev det lite rörigt så jag förtydligar lite.

Du kan alltså gå tillbaka till "vanlig" kost, men ändå inte fortsätta äta som du gjorde förut.
    Ett visst mått av kosttänkande måste fortsätta finnas där, eftersom du annars kommer gå upp i vikt igen och detta gäller ju oavsett hur man förlorar vikt.
  • Faile
    trollmammsis skrev 2011-09-28 14:14:47 följande:
    haha nej precis. JAg vill absolut inte äta som förr, då åt jag hellre snabbmat istället för lagad mat. självklart så måst ejag lägga om kosten, och det har jag/vi hela familjen gjort.
    Det jag menar med att jag inte vill leva efter en viss diet hela livet är att jag vill inte bhöva utesluta vissa saker som tex pot el pasta. Jag vill kunna äta potatis och köttbullar, bara lite mindre.
    Jag försöker lära min magsäck att jag är mätt, och det funkar bättre o bättre. Ska köre mer på assiettsmodellen också.

Var på fika hos en kompis i måndags, det fanns kakor, bullar o dammsugare. jag år EN dammsugare på hela tiden bara såna saker får mig att känna mig så stolt. Går på öppna förskolan 1 g/v, där finns det smörgåsfika, jag äter aldrig nått där även om jag verkligen vill. Där finns sånt som inte längre finns här hemma, vetekakor, smörgåsrån och ost =)   

jag köper ost ibland men då blir det med knäckemacka, inte mjuk
    Men dåså, då har du rätt tänk i alla fall.
    För det är ju annars det vanligaste misstaget som gör att vi bantar oss tjocka, att vi återgår till hur vi åt innan

Men jag tycker du ska läsa på först. kostdoktorn.se är ett bra ställe att börja, samt kanske hans bok matrevolutionen. Det kan ju vara intressant att veta varför det funkar också, inte bara att det gör det.
  • Faile
    Habaladabala skrev 2011-09-29 14:06:20 följande:
    Jag tycker du klarar det fint.
    Riktigt underhållande att läsa lchf-hatarnas argument.
    Jag förstår verkligen om man inte vill äta enligt lchf men jag förstår inte hur man kan bli så hatisk mot livsstilen.  
    Nej, och kommer det in någon i en tråd och pratar vv eller vlcd så är det helt ok, men nämn lchf och folk börjar genast gapa om fanatiker osv.
    Därför jag oftast håller mig borta från sådana trådar, för jag orkar liksom inte med folk som redan är så anti från början.
  • Faile
    leias skrev 2011-09-29 19:51:49 följande:
    Hur mycket kan man räkna att gå ner med lchf?
    Har kört rivstart gi/lchf nu i snart 6 veckor och tappat 6 kg. Sista veckan har vågen ståt still. Plannen ligger på -20 kg. 

Känns som jag borde tappa mer, är ute o går ca 1 timme per dag
    Har kört Gi för några år sedan 
    Varför räknar du med att tappa fortare? Gick du upp 1kg i veckan när din viktuppgång började?

De flesta går inte upp 20 kg på bara 5 månader och man går ofta heller inte ner allt så fort. Tyvärr

6kg på knappt 1,5 månad är ju jättebra!
  • Faile

Går på fakir och har tappat hungern helt vilket gör att jag nästan går på svältkur nu.
    Dagens intag = 2 kokta ägg utan något till och två skivor fläskkarré med bea. Inte bra alls.

Ska försöka skärpa mig.

• Faile
    Bordeaux skrev 2011-10-04 20:55:48 följande:
    Det där är svårt, du äter när du är hungrig tills du är mätt utan att behöva bry dig om klockan eller mängd. Om man förenklar och jämför med andra dieter.
    Blir det verkligen riktigt svält om kroppen inte är hungrig och kroppen vet att den får mat när den vill?

Förstår du hur jag tänker?
    Jo, jag förstår hur du menar, men det känns inte nyttigt längden att äta så lite.

Iof kan jag inte förklara varför det inte är nyttigt, kroppen säger väl till om vad den behöver kan man ju anta, så kanske är det gamla reglerna så hårt inpräntade att två små mål om dagen känns "fel"?

Dessutom är det lite tråkigt att mat nu bara känns som nödvändigt när magen säger ifrån, inte alls någon form av njutning. Vilket väl på sätt och vis också är bra, men ändå känns....tomt?!

Fast det kanske är tillfälligt, kör på så länge jag inte mår dåligt av det tror jag.
  • Faile

Det här är helt sjukt, fakir funkar inte på mig.
    Det händer absolut ingenting, inte ett hekto har jag gått ner på totalt 3 veckor och då har jag kört fakir stenhårt mån-tors och lchf max 20gram på helgen. Undantaget en enda dag då jag åt pizza och bullar.

Jag kör fakir två veckor, inkluderat helgerna nu och händer ingenting får jag nog börja göra som jucea och även räkna kcal. Suck.

• Faile
    The Kittycats skrev 2011-10-06 13:51:24 följande:
    Fakir fungerade inte på mig heller, dock körde jag bara en vecka. Men det var definitivt en vecka utan "fusk", dvs jag åt inte vanligt LCHF med max 20 g kh per dag.
    Det var ingenting som "lossnade" efteråt heller, efter att jag gick tillbaka till vanlig LCHF-kost. För mig var det bara tråkigt att äta så enformigt, och eftersom det inte gav någonting så kändes det inte värt det öht.
    Nej, jag hade ju väntat mig ett gigantiskt viktras ju. Snacka om antiklimax

Men två veckor till kör jag och sen byter jag. Kanske ökar protein och grönsaker och drar ner lite på fettet istället. Känns så motigt bara att behöva börja mixtra när det funkade så bra första halvåret och nu senaste 4 månaderna, ingenting.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**