• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sigrid skrev 2011-10-18 13:29:25 följande:

Någon från Stockholm, eller någon som kanske är i Stockholm ibland, som har tips på restauranger centralt (gångavstånd från Sergelstorg där jag ska bo på hotell)? De ska gärna kunna ta emot ett sällskap på 10 personer. Jag vill ju gärna att de är LCHF-vänliga och gärna byter ut potatis mot en sallad.
    Alla tips tas tacksamt emot.

Visserligen ligger den inte i city, men det går snabbt att ta sig dit. Väl värd ett besök och perfekt för lchf:are är restaurang Cypern.
    Var där i somras på tjejträff och alla var jättenöjda med både service och mat.

http://restaurangcypern.com/
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Milleman skrev 2011-10-19 19:18:44 följande:
    vi är bortbjudna i helgen. värden undrar vad jag kan äta till efterrätt... kan ni ge några tips? det ska ju helst inte vara för meckigt och ta tid att göra, får gärna finnas färdigt redan i affären ;)

jag kan göra det i för väg om det är något enkelt men som behöver förberedas innan...

jag gillar inte FÖR stark chokladsmak... men älskar choklad. men det får inte bli beskt.   
    Bär med grädde?
  • Faile
    Vilda Tiger skrev 2011-10-20 08:48:46 följande:
    Ja, Jucea gick över till mer kolhydrater och mindre fett, en mer GIinspirerad kost, och hon har bara några kg kvar till sin målvikt nu.
    Jag har också gått över till det nu. Räknar dock inte kcal än ( det kommer säkert )  utan har bara minskat lite på fettet och ökat upp kolhydraterna lite grann.

Åt ju fakir i en månad som gav 0 resultat.
  • Faile
    Vilda Tiger skrev 2011-10-20 09:15:27 följande:
    Men va skoj, då kan vi hålla handen under resan. Igår åt jag 48 gram kolhydrater, men det var pga att jag fick lågt blodsocker och fick äta en banan (är diabetiker). Skulle hamnat på drygt 30 ananrs. Idag har jag planerat mina måltider och om jag kan hålla dem blir det 25 carbs, 92 protein och 96 fett. Jag har 50/90/90 som gräns, eller mål så att säga, att sträva efter ,men tror jag kommer ligga lite lägre på carbsen än så. Kalorierna blir då mellan 1200 och 1400 nånstans.
    Senaste dagarna har jag legat runt 30-50 gram kollisar. Fett vet jag inte riktigt, men har slutat med grädde i kaffe tex, använder röd mjölk där.
    Gör nu såser, gratänger och sånt med hälften grädde och hälften vatten ( istället för som förut, bara grädde ) och steker maten i olivolja istället för smör då jag även skurit ner på mjölkprodukter.

Blir jag sugen på nåt på kvällen äter jag ett ägg eller oliver tex istället för oststavar.

Så får vi se hur detta går.
  • Faile
    timoteja00 skrev 2011-10-20 17:38:13 följande:
    Tack för tipset om matdagboken.se! Jätteskönt och nyttigt att skriva ner allt. Det ser bra ut för dagen, men har lite svårt att låta bli att snegla på kalorierna... Ni som har gått ner, vet ni hur många kalorier ni legat på ungefär per dag? Kolhydrater samt fördelning i cirkeln är bra iaf!
    Jag gick ner 12 kg första 6 månaderna utan minsta koll förutom på kollisarna som låg på ca 20 gram om dagen. I övrigt brydde jag mig inte alls.

Nu däremot har det tagit stopp totalt sedan flera månader och därmed börjar jag räkna, men tycker inte man ska laga nåt som inte är trasigt än 
  • Faile
    Postis skrev 2011-10-21 10:52:24 följande:
    Vi brukar steka pannkakor att ha med när vi ska bort och inte vill köpa maten som finns där. Som fyllning har vi typ majonnäs och knaperstekt bacon eller någon god röra. Gott att äta kallt, och smidigt att ha med sig. Vad har du för hund?

Grattis till er som gått ner i vikt!

Här flyter det på ganska bra nu. Äter mindre portioner, har minskat lite på fettet och istället ökat lite på kolhydraterna (genom mer grönsaker) och minskat lite på proteinerna. Inga stora förändringar, men de ger resultat på vågen som sakta smyger neråt. Dock är jag sjuk mer än vad jag brukar vara. Andra gången på en månad som jag är dunderförkyld och fått sjuka mig från jobbet. Förkyld brukar jag kunna bli, men inte såhär illa att jag inte kan jobba. Urtrist, speciellt som det även hindrar min träning som jag kommit igång så bra med.    
    Bra att det funkar, det ger mig hopp
  • Faile
    Night sky skrev 2011-10-23 15:15:26 följande:
    Jag försöker göra de där pannkakorna till champinjoncrepsen som det var recept på här lite tidigare i tråden.

Men ska den smeten verkligen se ut och vara som mannagrynsgröt och när man steker blir ju kakorna verkligen kakor, tjocka alltså... ska de vara så här!? Förvånad 
    Nu vet jag inte exakt vilket recept du menar, men när jag gör dylika pannkakor, crepes, wraps eller vad man vill kalla dem, så gör jag endast smet till en pannkaka i taget. Annars blir den jättetjock och pannkakorna blir mer som amerikanska pannkakor istället för tunna wraps.
  • Faile
    Night sky skrev 2011-10-23 16:55:32 följande:
    Ja precis vad det blev Skrattande Eller egentligen blev de mer som lite tunnare omelett. Men smaken var det inget fel på. Var ju mycket ägg i så inte konstigt att smaken blev omelett lik.

Men det låter ju jobbigt att göra smet till en pannkaka i taget också? Är det inte det? 
    Nej, eftersom man fyller dem så äter man inte så mycket så det blir inte mängder med wraps att göra. Låta en pannkaka stekas i pannan medan man snabbt rör ihop till nästa.

Jag använder detta recept.
    http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps.html
  • Faile
    Loreena skrev 2011-10-26 08:14:49 följande:
    Tjoho! Jag är gravid! Jag plussade idag. Det blir kanske en liten pluttis till sommaren. :D Jag tänkte äta LCHF-inspirerat, men inte strikt. Vi får se hur jag mår och vad jag klarar att äta när illamåendet sätter in.
    Vad kul, grattis {#emotions_dlg.flower}
  • Faile
    Bedhead skrev 2011-10-26 19:09:15 följande:
    Blev full igår, tappade omdömet och åt en pizza. Idag sprack mina byxor. Snacka om omgående bestraffning.
    Hahahahaha, den var bra
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**