Atmosphere skrev 2012-01-13 10:38:36 följande:
Halloj!
Undrar om någon som äter LCHF överhuvudtaget räknar kalorier?
Jag hade en diskussion med min sambo i går och jag tyckte att man INTE ska räkna kalorier för det kan lätt komma upp i ganska många i och med att man äter mycket fett och protein. Men som vanligt kom han med argumentet att man såklart måste göra av med mer kalorier än man äter för att kunna gå ner i vikt och det låter ju logiskt egentligen, plus att fett och proteinrika livsmedel äter man ju kanske i mindre mängd än kolhydrater, och därför blir det inte så farligt mycket mer kalorier?
Jag har inget större behov av att räkna kalorier, har laddat ner en app till telefonen där man väldigt enkelt räknar ut mängd kolhydrater, protein och fett i den mat man äter och just ser det bra ut på staplarna då jag till frukost+lunch ätit 55 g protein, 21 g kolhydrater och 61 g fett, men KALORIERNA för dagen börjar nästan ta slut, haha...
Den stora mängden kolhydrater verkar enligt mina beräkningar bero på tomatsås och skivad tomat till kebab/grönsakstallriken jag ska äta till lunch.
Någon som vet om det funkar att räkna kalorier på LCHF eller ska man strunta i det helt?
Strunta i det.
Man ska inte laga nåt som är trasigt som det brukar heta.
Testa lchf som det ska vara och att bara hålla koll på kolhydraterna, går du ner funkar det ju. Om det efter några månader ändå inte hänt nåt eller tar stopp, då kan det ju vara läge att börja kolla även på kalorierna, men för många behövs det aldrig alls.