• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-04-05 22:15:20 följande:
    Marabou (per 100g):
    Protein:8,6 g
    Fett:54,5 g
    Kolhydrater: 19,0 g
    tack! Shamu orkade ju inte pallra sig ur sängen för att gå och titta... Men du kanske lyckades googla. Jag suger verkligen på googling.....

Men det var ju bra det med alltså. Fantastiskt!
    Bäst att jag äter lite mer choklad, för min fetthalt idag är lite dåligt!!!  
  • jeng
    MajasMat skrev 2011-04-05 22:21:00 följande:
    Hej!
    Jag har läst lite här ett tag. börjar bli sugen på att testa detta nu. skulle vilja lägga upp en veckomeny eller nåt. någon som ahr några bra tips?
    fyller ni i någonstans vad ni äter så ni har koll på kolhydraterna?
    hur mycket kolhydrater om dagen ska man ligga på för att minska i vikt?

Hej,
    Veckomenyer kan man googla fram, men det gäller att man vet hur man räknar kolhydrater för de flesta menyerna är för liberala!!

Man brukar rekommendera ca 20 gram kolhydrater per dag till att börja med. Jag tycker det är en bra utgångspunkt, för då kan man se efter ca 3 veckor om man ligger bra till, eller om man behöver dra ner eller öka lite! 20 gram är väl den nivån som funkar för de flesta....

Jag gillar matdagboken.se, men det finns fler. minmat heter en, på lchf.se finns en annan....  Själv kör jag ett helt vanligt exceldokument där jag själv har gjort formler på vissa rutor då så att den räknar ut.

Om du inte har läst på ordentligt så se till att göra det. På min blogg kan du lära dig om näringslära och kolhydrater (kolhydratjakten.blogspot.com) och på kostdoktorns blogg kan du läsa om LCHF för nybörjare. 
  • jeng
    helene306 skrev 2011-04-05 22:22:53 följande:
    Jamen herregud! Nu går skam på torra land! *pinigt värre*

Jag stängde ner men kunde inte släppa varför det reagerat så pass över mängden bacon i salladsreceptet. Nu knatade jag ner och startade datorn för att på riktigt (jag skojar inte!) LUSLÄSA inläggen här.

Här kommer det pinsamma som jag missat totalt (hur f-n jag nu kunde göra det?): Jag har ju skrivit PAKET ... dooohhhh! Och inte bara en gång utan flera ...

Ja, nu förstår jag er reaktion. Här har jag funderat och funderat på hur mycket jag kan ha tagit och kom fram till att ca 1/4 av kilopaketet rök, Kanske lite mer. Det blir typ 250 g. Räkna högt ca 300 g.

Kära nån alltså. 4-6 SKIVOR/person är mer lämpligt.

*Stänger ner och går och sover vilket jag uppenbarligen behöver!*

Over and out
    hahaha, jamen det var det jag tänkte... 4-6 skivor (dvs drygt 0.5 paket) per person Då så! Då var jag inte helt ute och cyklade iaf
    Godnatt gumman, vila upp dig så du är redo för nya inlägg imorrn!
  • jeng

kanske dags för mig med att åtminstone försöka sova....
    Ser på gamla mythbusters och njuter av gott rödtjut! Livet är gött!!! (världen är stor, här sitter vi, jag och min bror. fisken i sjön sover nog nu, den är nog trött, eller vad tror duuuuuu??????.... låg humor?)

• jeng
    The Kittycats skrev 2011-04-05 22:32:59 följande:
    Både min syster och min mamma fyller år i april. Kommer man undan med att ge dem en varsin "Matrevolution", och dessutom får mamma boken av Sofie Hexeberg också? Eller verkar man som en tjatig besserwisser då?

Både behöver och vill gå ner i vikt precis som jag, och min mamma har utredd men odiagnosticerad värk i hela kroppen och äter flera mediciner, och min syster har utredd men odiagnosticerade problem med magen (ev. någon variant av IBS) och har även hon några tabletter att knapra när det kniper.
    Det beror nog på attityd tror jag. Antingen tar de det som att du vill hjälpa, eller så tar de det som påhopp... Tyvärr är det nog så. Men jag tycker att läget verkar lovande! Du får väl skriva en lapp och lägga med boken, typ att "Nu tar vi nya tag tillsammans, för att bli kvitt allt det onda" eller annat som passar!

Jag tycker själv att det kan vara lättare med en kokbok. kanske ett kort faktakapitel i starten, men med fokus på god mat! Då planterar man lite idén utan att det blir en faktabok.

Är Hexebergs bra? Den har jag inte... *måste nog beställa snart igen..........* 
  • jeng
    MajasMat skrev 2011-04-05 22:35:13 följande:
    Hur gör man med frukosten, det är den jag tycker verkar svårast. 
    jag går helst upp tio minuter innan jag ska till jobbet och där brukar jag slänga i mig en macka. finns det nåt smidigt man kan slänga i sig på morgonen utan att behöva stå och laga nåt.  
    hur jobbar du? kontor?
    jag jobbar på kontor och äter alltid frukosten på kontoret ihop med morgonkaffet.

jag brukar ta med mig en lchf-macka med smör och ost, eller en ostbit, eller nån god röra. för situationer då det krisar har jag ett lager med Atkins-barer och shaker på kontoret som jag kan ta till, men det ska ju inte bli en vana. 
  • jeng

Goooodmoooooorning!

Ni är bra roliga ni, det är nog tur att jag la mig när jag gjorde!  

Idag är vågen snäll igen, jag blev jätteöverraskad, och funderar på om jag har tappat mensvattnet redan eller om det är så att det fortsätter neråt! oavsett så känns det iaf positivt Ösregn här idag och det ÄLSKAR jag! Bort med allt jävla pollen och ner i rännbrunnarna med er!

jag ska jobba halvdag och sen fara iväg och göra lite shopping! Hoppas kunna hitta fler par av mina äääälskade jeansleggings! Vadå 2 i varje färg är det väl inget fel med? Drömmer mardrömmar numera om att jag ska råka riva sönder byxorna på nåt.... Så det är bäst att ha ett lager i reserv.

• jeng
    The Kittycats skrev 2011-04-06 09:33:15 följande:
    Trevlig våg, vad roligt för dig Här är det tvärtom, mensen är på väg och jag har bara lagt på mig hela veckan.... Känns sådär uppmuntrande även om jag vet varför....
    Ja, jag har ju mensen i full gång och brukar ligga på ett par kg plus. NU är jag nästan nere på min lägstavikt, och det gör mig lite hoppfull inför nästa invägning iaf. Men vem vet, det kan ju lika gärna vända uppåt igen :-P
  • jeng
    lillAa skrev 2011-04-06 09:40:27 följande:
    apropå mens...
    har ni som hållt på ett tag märkt någon skillnad på er mens?

Jag har hormonspiral sen 1,5 år och har nästan inte haft nån mens sen dess (såååå skönt!!!) men nu 4 dagar efter att jag började med lchf så har jag fått mens.. inte mycket men betydligt mer än det brukar vara.... har ingen koll på om det ligger rätt i tiden, eftersom det är så grymt oregelbundet och obetydligt att jag knappt ens märker av den längre...

Någon som har någon fundering kring detta?
    Man kan märka av skillnader i början, innan kroppen vänjer sig vid förändringarna. LCHF är ju en hormonell diet, och självklart påverkar hormonella skillnader kroppen på diverse sätt. Många brukar säga att de tycker att mensvärk blir bättre, och mensen mer regelbunden mha LCHF, så vänta till nästa gång och se hur det känns då!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**