• Liddi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2011-03-25 23:13:10 följande:
    Min son är glutenplutt och mår bäst på lchf/gi.... 

Förövrigt ang att det finns så många olika inriktningar i tråden; det tycker jag gör den så bra, det finns nåt för alla. Kör man fast kan man få råd och att accepera varandras olikheter men ändå kunna säga vad man tycker är en otroligt viktig aspekt. Så de som känner sig provocerade kanske ska ge mer ödmjukhet och tänka på olikheterna berikar.... sitter med bebis i famnen om ni undrar över min konstiga svenska
    Men är det mycket gi som är glutenfritt? eller ändrar du själv så det blir det då? För när jag kollar på de recepten känns det som att ingenting fungerar (okej för att göra det svårare för mig själv äter jag inte kött heller ) Jag är nämligen otroligt ålig på att laga mat och kan inte själv "se" vad jag kan ändra på utan måste följa ett recept till punkt och pricka typ  
    Alexander 090210
  • Liddi
    Kaya skrev 2011-03-25 23:40:58 följande:
    LCHF är väl liksom automatiskt glutenfritt? Eller vad är det för recept du menar? Gluten finns ju bara i sädesslag och om man undviker allt vanligt bröd, pasta osv och reder såser på annat sätt än med vetemjöl slipper man ju det. Jag har ätit extremt lite gluten sen jag började testa detta, jag hade lite kruskakli i ett bröd en gång men det vet jag inte ens om det innehåller gluten?

Kolla på nätet efter LCHF-recept, det finns en bra sajt med massa recept som jag inte minns vad den heter just nu. Där hittar du säkert massor som är både gluten- och köttfritt!

K
    Ja det är ju precis det som är så bra Men jag behöver inte gå ner i vikt utan bara hålla nere kolhydraterna lite för att få ett jämnare blodsocker men nu verkar det som att jag börjar öka i vikt av allt fett Jag skulle liksom vilja ha lchf med mindre fett typ Går det? 
    Alexander 090210
  • Liddi
    jeng skrev 2011-03-26 07:37:00 följande:
    GI fas 2 säger jag då. Det låter som att du äter "för mycket" kolhydrater för lchf?! Jag kan ha missuppfattat, har du nån aning om ditt intag? Iaf, har man ett lågt kolhydratintag så brukar inte ett högt fettintag spela jättestor roll. För några gör det det, och då går man upp i vikt istället, då får man tänka om. Det finns också de som går upp i vikt första veckorna innan kroppen har ställt om sig, men det är normalt.

Ju mer kolhydrater man äter, desto mindre fett bör man äta. På lchf gäller i grova drag max 20 gram kolhydrater, och då ligger fettmängden på ca 75E% (75% av dagens kalorier ska komma från fett).
    Äter man GI fas 2 (Gi fas 1 är väldigt lik lchf) så äter man ca 50 gram kolhydrater, och då bör man hålla ett fettintag på ca 60E%.

Varken GI fas 2 eller LCHF inkluderar några glutenkällor, utan det handlar egentligen om hur mycket grönsaker man äter, hur mycket mejeriprodukter osv. man har större utrymme för nötter, enstaka frukt eller liknande. Nackdelen med GI fas 2 är att man blir lite mer kaloribunden, i och med den mängden kolhydrater man stoppar i sig. 
    Ja just nu äter jag definitivt för mycket kolhydrater till fettet jag får i mig. Jag har ju alltid unvikit fett och nu har jag testat så mycket bröd och pajrecept med massa ägg, nötter och grädde hit och dit. Det är väldigt olika hur mycket jag får i mig om dagen men det är säkert mellan 40-50 och ibland får jag 1-2 blosockerkrascher om dagen åxå som gör att jag måste stoppa i mig en del. Jag behöver ju liksom få in rätt insulinmängd åxå. 
    Usch gi verkar så jäkla krångligt Det kanske är bättre för mig att återgå till det jäkla köpta glutenfria brödet och bara undvika det stora pasta, ris, potatis igen...Får ju ta mer insulin då men jag gick iallafall inte upp i vikt Jag har ju haft "koll" på kolhydraterna innan och mitt stora bekymmer har ju varit brödet så jag var så glad att jag nu kunde baka eget med lite kolhydrater men då kom ju fettet på köpet åxå. 

Jag vet att jag har skrämande dålig koll...jag skulle behöva en personlig coach som ger mig mat varje dag Mat intresserar mig inte egentligen och hade jag inte haft diabetes skulle jag antagligen knappt äta alls...
    Alexander 090210
  • Liddi
    Deliverance skrev 2011-03-28 21:20:49 följande:
    helene306 skrev 2011-03-28 20:54:12 följande:
    Jag beställde Freestyle Lite men inga extra stickor. Man kunde beställa 2 så jag gjorde det. Får se om den andre kommer med posten någon dag.
    Menar du något speciellt med vad man ska tänka på? Inte mig veterligen. Jag tänkte mer kolla av en timme innan mat och en timme efter och ev. någon/några timmar senare för att se utvecklingen. Sen måste jag ju komma ihåg att göra detta också, minnet är ju som det är  Nu har jag tappat en del sen jag själv jobbade inom vården men jag gjorde bara rutinkoll på diabetiker och tätare koll om de låg högt/lågt osv. Mitt blodsocker har alltid legat bra men efter att jag läste i Matrevolutionen att man med fördel kan kolla av och att det gick att beställa gratis blev jag så nyfiken så jag beställde

Jag är ju lite sugen på att testa som jag skrev ovan. Se hur det skiljer och hur man reagerar på olika "nyttiga" saker och sen lägga ut jämförelsen i bloggen. Jag får se vad jag klurar fram till 
    Den ena blodsockermätaren mäter ju även blodketoner, är dessa blodketoner samma som dom ketonerna man ser i urinet med hjälp av Keto-Diastix? Eller är jag ute och cyklar? Haha Drömmer
    Ja det är samma men ketonerna kollas med en annan sorts stickor och inte de man får med mätaren. 
    Alexander 090210
  • Liddi

Är det någon som vet ungefär var i tråden någon skrev ett brödrecept med jordnötssmör, bikabonat och vinäger? Blev sugen på att testa men nu hittar jag det inte...letar och letar...

Alexander 090210
  • Liddi

Haha fan jag lyckades bränna brödet ganska rejält...kanterna bara rasar av. Inser åxå att jag INTE är ett fan av jornötssmör Annars blev det jäkligt bra konsistens på det  

Alexander 090210
  • Liddi
    missypissy skrev 2011-04-01 19:32:05 följande:
    Hejhej!

Jag försöker hänga med i allt som skrivs, men med ett internet som strular blir det ibland lite svårt att hänga med. Och skriver gör jag väldigt sällan. Men nu vill jag gärna skriva och tacka den som la upp tipset om zucchiniplättar (minns inte vem av er det var)!

Jag köpte nämligen billigt salt fläsk härom dagen och då blev jag så sjukt sugen på raggmunkar och fläsk. Det är något av en favorit för mig och det är nog den enda potatisrätt (förutom nypotatis) som jag känner att jag saknar...

Men efter tipset om zucchiniplättar provade jag dessa med fläsket ikväll och det blev succé! Dottern sa först usch och blä när hon hörde om zucchinin (eller "konstiga gurkan" som hon brukar kalla den ) men efter att ha provsmakat blev hon frälst! Både hon och jag åt som dårar, och nu sitter vi mätta och belåtna och njuter av efterrrätt: lite godis till henne och rödvin och en bit choklad för mig!

Så tack tack tack till zucchiniplätts-tipsaren!
    Nu blev jag intresserad...kan man få receptet på de där plättarna?  
    Alexander 090210
  • Liddi
    missypissy skrev 2011-04-01 19:57:21 följande:
    2 ägg
    1 zucchini, riven och urkramad
    Lite riven lök
    Lite fiberhusk
    Lite riven ost
    Salt, peppar

(Är inte helt säker på att detta var exakt det recept som postades i tråden, jag lagar oftast inte exakt efter recept)

Vispa ihop allt och stek små plättar. Passar som jag skrev innan perfekt som substitut för raggmunkar!
    Tack Då ska jag bara lyckas klura ut hur mycket "lite" är  
    Alexander 090210
  • Liddi

Är det någon som vet något substitut för tortillabröd och nachochips till tacos? 

Alexander 090210
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**