• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Fan, mitt ketos sjönk ner i botten igår pga en miss av mig. Crabsticks!

Gjorde skagenröra och antog bara att sticksen var ok ( fanns ingen innehållsförteckning på ), men när ketoset sjönk så drastiskt kollade jag på nätet, och visst, det är ju rena sockerbomben för en på strikt lchf.
    Klantigt Demon

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    nassu skrev 2011-03-08 12:24:48 följande:
    Vad finns i skagenröra som e kolisar i ?
    Ja, jag hade ju crabsticks i dumt nog.
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-08 12:39:37 följande:
    Loreena jag tycker det var bra att du lyssnade på din kropp. Jag har också precis börjat, detta är väl dag 5 eller 6 för mig, och jag känner mig också bättre i kroppen på många sätt (framför allt är magen lugnare) men helt klart har jag vissa omställningsproblem, framför allt ILLAMÅENDE.

Jag kan inte låta bli att undra hur levern och gallan mår som ska hjälpa kroppen ta hand om allt detta fett???

Jag vet att LCHF-förespråkare naturligtvis anser att LCHF är BRA för hälsan och inte på något vis "farligt" eller skadligt, men nog måste det ändå vara så att de organ i kroppen som tar hand om fett får jobba hårdare och utsätts för mer belastning???

Nu ska jag ta ut mina pones som ska bli SEMLOR!!! Spännande...

K
    Jag rekommenderar dig att köpa boken Matrevolutionen. Och naturligtvis ska man inte svälja allt utan att blinka, men det som står där är faktiskt både vettigt och har bra stöd i studier.
    För den stora frågan är ju såklart, varför skulle fett vara sämre för kroppen än socker och mjöl ( som ju blir ersättningen om vi skippar fettet)?

Som han skriver, socker får tänderna att ruttna, då kan man ju undra vad det gör med resten av kroppen
  • Faile
    MrsMurphy skrev 2011-03-09 05:56:53 följande:
    Nämen hoppsan, jag sist och jag först. Ska snart sätta mig och rota vidare i mitt praktikfall, pluggar finansiell styrning och analys. Så jag gluttar och räknar i papper hela dagarna. Lite småbrådis att få fason på detta eftersom vi drar till stöten på semester om några dagar. 

Så nu behöver jag hjälp med tankearbete för min hjärna är ihopgrötad och det cirkulerar bara massa siffror.  

Jag har hyggligt på det klara med vad som ska ätas där med undantag att jag behöver lite back up produkter till de middagar som vi inte gör. Kommer vara dessa vanliga former av middagar så jag misstänker att det kommer vara mycket pasta/potatis etc. Dessutom luncherna är inte helt klara.

Vi ska iväg för en sista handling ikväll och så ska jag fixa lite bak och saker som cole slaw så att det tas hemifrån, köksutrustningen är långt ifrån optimal där så jag tänkte försöka fixa det som går hemma.  

Så jag ska göra knäckebröd, pones, kladdkaka, cole-slaw. Är det något ultimalt som jag glömt att tänka på som vore förträffligt bra att ha med sig när det gäller en vecka där det krävs smidighet i köket? 

*blänger på inköpslistan* 
    Rivjärn så du kan göra blomkålsris och ostchips
  • Faile
    MrsMurphy skrev 2011-03-09 06:53:41 följande:
    Just ja! På tal om rivjärn så riven ost måste jag fixa! Det är ju ren galenskap att köpa färdigt.

Ostchips har jag aldrig testat, är det riven parmesan? För det kanske jag skulle testa ikväll. Vore ju trevligt med snacks på kvällarna, aptiten brukar ju gå upp när man är ute och ränner hela dagarna.  Den "obligatoriska" blomkålen blir en gratäng denna tripp. Skrattande
    Ostchips kan man väl egentligen göra av vilken ost som helst, men parmesan blir nog väldigt gott. Bara lägga små högar av riven ost på plåten och låta det smälta precis till gränsen innan det blir bränt. Tycker det är supergott.

Angående listan kan det kanske vara bra att handla vissa saker själv, många förstår ju inte varför vi äter vissa produkter och tänker fel.
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-09 09:16:10 följande:
    Nikhita - jag har samma problem som du. Jag gillar visserligen grädde men just i kaffet vill jag ha mjölk. Jag försöker hålla mig till en skvätt standardmjölk och har märkt att jag inte hinkar i mig samma mängder kaffe nu när jag äter LCHF som jag brukar (undrar varför?) så jag hoppas att den lilla mängden mjölk inte ska sabba dagens kolhydrat/fettbalans alltför mycket.

Jag har i alla fall slutat med havremjölk i mitt te och det funkar helt OK så där spar jag in en del carbs!

TUSEN TACK för en lång rad pannkaksrecept Denebola!!! Gissa om jag kopierade och sparade?!

Dagens första fråga handlar om olika produkter med tomat. Använder ni tomatpuré, torkade tomater, krossade tomater på burk, konserverade hela tomater på burk etc? Jag inser att det är en del kolhydrater i tomater, och det blir väl mer koncentrerat när de är processade på något vis (min tomatpuré hade typ 15/100 tror jag!!!) men det kanske ändå kan funka i en LCHF-kost om man tänker på mängden samt hur man kombinerar det med annat?

Idag måste jag testa att baka någon ny sorts LCHF-bröd för jag åt upp mina sista två naturella pones till frukost (de var inte så himla goda längre, bakade dem ju i söndags...) och har nu bara några kardemummapones kvar som jag inte är så sugen på (semlan smakade ju surt och konstigt!). Jag tror jag ska testa lembas och/eller sesambröd.

K
    Jag använder euroshoppers krossade tomater, är 4,5 /100.
  • Faile
    Majlo skrev 2011-03-09 09:19:21 följande:
    Hej
    Orkar/hinner inte läsa allt som jag missat nu under 2 dagar...

Men jag behöver hjälp
    Jag har hållt på i ca 2 v nu och inte tappat ett gram????
    Vad gör jag för fel?

Kanske inte så mycket fett passar min kropp

börjar tvivla:(( 
    Har läst igenom dina inlägg och rent spontant känner jag att det kanske blir lite väl mycket kolhydrater på morgonen för dig.
    Vet inte hur strikt du vill äta men en riktlinje för viktnedgång brukar ju vara ungefär 20gram om dagen.

Räknar man då på det du ätit någon morgon så blir det 2dl naturell youghurt = ca 8gram, 0,5 dl grädde/helmjölk  till kaffet = minst 1,5gram.
    Totalt har du då fått i dig ca 9,5gram kolhydrater redan på frukosten och äter man sedan lunch och middag så är det väldigt lätt att det drar iväg lite till.

Sen var det någon dag där du även lagt till nötter och frön i yogurten och då blir det såklart ännu mer.

Så kanske du ska testa annat än just mejeriprodukter på morgonen, tex omelett, kokta ägg med majjo eller knäckebröd med ost&skinka till kaffet. Då har du mer kolhydrater över till middagen, då man normalt äter som mest sådana.

Men naturligtvis är det även som lykligamamman skrev att man ska ge det tid. Alla är ju olika och det kan ta längre tid för vissa.
  • Faile
    tiiitti skrev 2011-03-09 12:43:37 följande:
    Jag har köpt hem torskfilé som vi ska ha till middag ikväll. Någon som vet något bra sätt man kan panera dom på? nu när man inte kan använda skorpmjöl
    Mandelmjöl, fiberhusk eller riven parmesan. Man kan även blanda lite mandelmjöl med riven ost om man vill ha mer smak.
  • Faile
    trazzlan skrev 2011-03-09 13:33:26 följande:
    Jag ser att många gör pones härinne...är det det bröd som ni tycker verkar bäst som bröd? Någon som vill säga receptet en gång till? Jag vet att det sagts i tråden någon gång men med den skrivaraktivitet så blir det mycket skrolla
    Pones är gott ibland, tycker dock det smakar lite för mycket pajdeg för att ätas för ofta. Lembas är gott ibland men är lite trött på det eftersom jag gjorde så mycket i början.
    Nu äter vi nästan bara lchf-knäckebröd här hemma istället.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**