• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-03-09 17:29:04 följande:
    PS tack för era synpunkter på olika sorters köttfärs!

Jag är nog inte riktigt så avancerad LCHF:are än så jag orkar "akta mig" för kolhydratfria livsmedel som har för liten andel fett per 100 gram. Jag har fortfarande fullt upp med att lära mig var mina dolda kolhydratkällor finns!!!

K
    Nej jag gör inte heller det alltid. Sist fick priset bestämma och då blev det köttfärs light. Jag kompenserar med god fet sås istället
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Skulle göra pones nu och mitt i baket upptäckte jag att jag bara hade ca 1dl pofiber och inget bakpulver. What to do?

Jo, jag blandade ner 2 ägg istället, lite mer än 0,5dl av mandelmjöl och samma mängd kokosflingor. Aningen mer fiberhusk använde jag nog också, och det blev faktiskt jättegott.
    Kokosflingorna verkar funka lite som morot, att det gör brödet luftigt och saftigt.

• Faile
    Denebola skrev 2011-03-09 18:00:14 följande:
    Jag låter smaken avgöra Gillar inte ren nötfärs (eller ren fläskfärs för den delen, utom till kålpudding).
    Nä, lightfärsen var dessutom vidrig. Helt grå när man stekte den och väldigt trådig. Tyvärr köpte jag 2kg för det var superbilligt, så det är bara tugga i sig och lära sig läxan till nästa gång
  • Faile
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-09 18:42:23 följande:
    Tredje LCHF dagen och vansnnigt godis sugen....It sucks!!Kräks
    Det går över, jag lovar {#emotions_dlg.flower}

Blir det för jobbigt kan man ju göra ischoklad eller annat lchf-godis. Risken finns att man bara fortsätter underhålla sötsuget dock Rynkar på näsan
  • Faile
    FasterK skrev 2011-03-09 20:46:07 följande:
    Ert bästa LCHF-recept med tonfisk i olja? Tipsa mig!
    Tonfisk mixad med hackad lök, majjo och kokta ägg, salt och peppar. Bre på ett tjockt lager på valfritt lchf-bröd, förslagsvis knäckebröd
  • Faile
    LinneaEleonora skrev 2011-03-09 22:24:23 följande:
    Hej igen.

Nu har jag läst på och idag var det första dagen enligt lchf.
    Jag har fått med min far som är myckt överviktig också :)

Lite undringar bara:

Hur noga ska man vara med vilken mängd av det man äter när man ska försöka räkna kolhydrater?
    Ska jag väga/mäta upp allt? Eller går det att höfta lite?

Är det vanligt att man får ont i benen? Det känns som att jag gått tusen mil idag.

Ska man dra ner på allt på en gång eller är det bra med en övergång?

Enligt mina ungefärliga beräkningar har jag intagit ca 27g kolhydrater idag. Maten var godare än vanligt och jag är peppad till tusen. Har ätit mindre portioner än vanligt men blivit mätt ändå. Nu tänkte jag mäta midjemått och se om det händer något vartefter.
    :)
    Meningen är ju inte att det ska vara krångligt, så man gör lite som man vill. Speciellt i början innan man märker hur kroppen reagerar.
    Jag har inte vägt något alls, utan räknar i huvudet under dagen på ett ungefär och det fungerar bra. Kommer man sedan till en platå där man står still får man väl ta i lite hårdare och räkna mer exakt.

Jag drog ner på allt direkt när jag började utan övergång. Visserligen hade jag väldigt ont i huvudet första veckan, men sedan var det över istället för att dra ut på det tyckte jag.
  • Faile
    Ziggystardust skrev 2011-03-10 09:48:37 följande:
    Jag är så avundsjuk på er som minskar mest över magen. Min mage är alltid stor, även när jag har varit smal... Min ben och rumpan däremot försvinner först så jag ser ut som en kottegubbe ungefär... Tänk om man kunde få bestämma var fettet skulle försvinna. Eftersom jag har stor mage tycker jag ju att det är mycket snyggare med stor rumpa och kraftiga lår.  Men man får försöka vara glad över det man har och jag får väl försöka framhäva mina snygga ben istället Skrattande !
    Hahaha förlåt, men kottegubbe?!
  • Faile
    Mamma ica skrev 2011-03-10 09:47:22 följande:
    Hej! Är ny på detta med LCHF, har kört sedan i måndags, har en liten fråga..... Hur ser era frukostar ut?? Känner att jag börjar redan få lite idétorka....haha!!
    Jag är ingen frukostmänniska, så det blir oftast en liten frukost och lite beroende på vad jag planerar till middag.
    Oftast två kokta ägg med majjo, kaffe + grädde, eller lchf-knäckebröd med ost/skinka.
    Ibland om jag vet att middagen blir riktigt kollissnål ( typ omelett ) så äter jag en avocado med något gott på.
  • Faile
    Faile skrev 2011-03-10 09:51:07 följande:
    Hahaha förlåt, men kottegubbe?!
    Menar alltså inte att det är lustigt att du ser ut som en, jag har bara aldrig hört uttrycket förut Cool
  • Faile
    Martina 76 skrev 2011-03-10 12:45:14 följande:
    Hur vet du när du är i ketos eller ej? Du verkar ha koll på exakt när du är där och inte.
    Gissar att hon använder ketos-stickor precis som jag. Finns att köpa på apoteket ( mina heter keto-diastix ) och jag använder de dels för att det är kul att se att någonting konkret faktiskt händer med kroppen. Men även för att hålla lite koll på vad jag äter och hur jag reagerar, alltså om mitt kolhydratintag är ok.

Egentligen är det lite fel att göra så, för man kan vara i ketos utan att det märks på stickorna. Vi som äter lchf tex är nog rätt konstant i ketos mer eller mindre, även fast alla inte får utslag på stickorna.
    Min man äter precis som jag och han har fått utslag på ketos en gång, medan jag haft full pott i stort sett konstant sen jag började för 5 veckor sen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**