Inlägg från: byggd av bomull |Visa alla inlägg
  • byggd av bomull

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis, orkar du länka receptet? Jag saknar gröt lite

• byggd av bomull

Tack för receptet Ninis Det låter som lite mycket kolhydrater med 250g keso kanske? Iaf som vardagsfrukost, men på helgen kanske Förresten, räknar ni protein? Det gör inte jag, fast i februari ska jag räkna allt så då får jag väl sätta mig in i det också då!

• byggd av bomull
    Ninis skrev 2013-01-22 15:45:12 följande:

Kan säga att jag fortfarande är mätt efter den där grötfrukosten!!! Hade käkat klart kl 09:30 och klockan är nu 15:45. Räcker helt klart med en halv portion gröt!

Har aldrig räknat vare sig kolhydrater, protein eller fett. Utan lärt mig vilka produkter som innehåller lite/mycket kolhydrater och hållt mig någorlunda till 5 g kh/100 g. Och det har ju funkat utmärkt. Sen har jag ju kört lite PF ibland oxå.  

Ah okej :) Jag brukar vara lite försiktig med yoghurt, keso och så för att jag tycker att det springer iväg så fasligt med KH om man öser på ett par deciliter. Men då testar jag en halv portion :)
  • byggd av bomull
    Ninis skrev 2013-01-23 08:35:43 följande:
    Och Sukrin+ är dubbelt så sött som socker, så det är enkelt att dosera.

Det var ju himla roligt att läsa eftersom jag beställde sukrin+ igår
  • byggd av bomull
    LillfisenE skrev 2013-01-24 10:41:49 följande:
    är det en dödssynd att ha mjölk i kaffet?
    Japp, du kommer brinna i skärselden för evigt Nä men seriöst, ta fet mjölk som stjierna säger. Sedan är det skillnad på dem som bara tar en liten slatt och dem som öser i en deciliter. Tar man väldigt mycket så kan det ju springa iväg i kolhydrater om man dricker många koppar på en dag.
  • byggd av bomull

Jag står alltid still eller går upp en aning i vikt precis när jag börja träna efter ett uppehåll! Skittrist men det ger med sig

LillfisenE skrev 2013-01-25 09:33:17 följande:
    Jag fattar inte varför ja inte går ner i vikt :( tränar 3 pass på gymnet per vecka och ett joggpass hemma per vecka.
    Innan när ja inte tränade alla gick jag ju ner
  • byggd av bomull
    Hannnas skrev 2013-01-28 10:25:19 följande:
    Jag håller med er ang det onaturliga som stevia, suckrin och annat sött... Nej det kan aldrig höja blodsockret MEN det ger samma insulinpåslag som vilket socker som helst - samma gäller givetvis tuggummi. Kroppen producerar alltså insulin i onödan, efterson inget glukos finns i blodet. Det blir en "vargen kommer" effekt och tillslut skiter kroppen i att producera insulinet när det kommer en "sötsignal".... då kan ni ju gissa själva vad som händer när det verkligen är sött på G...

Vill du förklara lite närmre vad du menar hämder? Jag sötar och bakar inte så värst mycket men jag tuggar en del tuggummi. Hur påverkar det mig?
  • byggd av bomull
    Hannnas skrev 2013-01-28 14:54:18 följande:
    Jo... varje gång du stoppar sött i munnen skickas kemiska signaler till hjärnan som i sin tur signalerar till bukspottkörteln vad som är på G. Den i sin tur börjar då producera insulin i väntan på den väntade blodsockerhöjningen...

Men den kommer ju inte...

Så det är vad jag menar med vargen kommer syndrom, man lurar kroppen.... tillslut går det inte lura den längre och den slutar producera insulinet för att den tror sig lurad även om den kanske inte är det

Hoppas jag gjorde mig mer tydlig  

Ah, både jag och nej Det jag undrar är mer, vad händer då den slutar producera insulinet efter att ha blivit "lurad" tillräckligt många gånger? Vad kan det leda till, vad är "faran"?
  • byggd av bomull

Det händer inte så värst mycket här heller, totalt -2,3 kg sen jag omstartade efter jul/nyår/Egypten den 15 januari. Kan ju låta bra, 2 kilo på två veckor, men det försvann nästan direkt och sen har det stått stilla. På lördag eller söndag börjar jag och sambon vår februariutmaning så då kanske det tar fart

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**