Modgun skrev 2011-07-18 16:07:17 följande:
Som skrivet så är jag väldigt ny inom detta, och kan därför inte allt om just lchf, men jag pratade exet och han hävdar att man dör utan kolhydrater. Stämmer verkligen det? Själv så har jag väldigt svårt att tro på det, då sedan jag började dra ner på kolhydrater så mår jag mycket bättre.
D dör definitivt inte av lite kolhydrater men du kommer garanterat må mycket bättre. Jag tror snarare det är tvärtom med tanke på så många som klivit av ättestupan hjärtinfarkt, högt blodtryck och diabetes tack vare lchf så är för mycket kolhydrater dåligt för kroppen. Men det är vad jag tror

rednose skrev 2011-07-18 16:37:47 följande:
Helene306 - din siffra, 1,2 kilo, är ju dock VÄLDIGT individuell och omöjligt densamma för alla. Alla binder inte lika mycket vätska i kroppen.
Nej det kanske är olika men jag läste i Litsfeldts bok att det är det vikten vi tappar i vätska. Många kommenterar ju ofta när man har gått ner i vikt (oftast avundsjuka vänner/familj) att det är vatten man tappat. Ur Litsfeldst bok Ät fet mat:
Kortfattad sammanfattning av mig:
Man tappar vatten när man äter mer fett och mindre kolhydrater. I kroppen har vi ett energilager som kallas glukogen, det finns i musklerna och levern och är en slags kedja av sockermolekyler, som kolhydrater. Äter man mycket fett och lite sockerkedjor tar kroppen av glukogenet tills det är slut. Kroppen använder det snabba bränslet först, alltså glykogen. Så länge det finns glukogen tar kroppen det som bränsle. Glykogen behöver vatten för att finnas där och de första dagarna med mycket fett och lite sockerkedjor gör vi oss av med glukogenlagret och således försvinner vattnet som hör till. Så för att citera Litsfeldt:
"Det här innebär att du totalt kan räkna med att tappa ca 1,2 kg i vikt genom förlusten av detta glykogen med tillhörande vatten. Mer än så är det alltså inte. Så när folk säger åt dig att de fem kilona du blivit av med bara är vatten så vet du att de inte vet vad de pratar om."