• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2011-07-24 16:31:58 följande:
    Nu har jag orkat ta fram den

LCHF - husmanskost av Anna Hallén.... Men det fanns en del recept på både tomater och äpple så den är kanske när man går av viktminskningen sedan och bara ska ha lchf till "vardags" så att säga...
    Den har jag, himla bra! Ur den modifierade jag chokladmoussen
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Loreena skrev 2011-07-24 22:36:45 följande:
    Har jag missat vad ni pratat om? Jag trodde ni pratade om chokladmousse... men man kanske kan göra på flera sätt?
    Ja, det var chokladmousse vi pratade om men den jag gjorde ska grädden inte vispas.
  • helene306
    solouniko skrev 2011-07-24 22:39:39 följande:
    Nu är det dags ge sig in i LCHF träsket igen. Har LCHFat lite tidigare (Gick då ner 7kg på 6 veckor och älskade livsstilen) men blev gravid rätt direkt och kunde verkligen inte äta fett utan levde i stort sett på mackor och juice då jag mådde illa av bara tanken på annat. Nu ammar jag min 3 månaders men det är jag inte ett dugg orolig för. Jag känner egentligen att jag har rätt bra koll redan och vi använder alltid fullfeta produkter osv.

Nu undrar jag mest ang min övriga familj (sambo och 2,5åring), kan de äta "min" mat fast med tex fullkornspasta till? Jag menar, massa fett i kombination med pasta/potatis/ris kanske inte är det bästa i längden? Min sambo är inte supersugen på zuccinipasta osv

En annan fråga. Ska beställa lite bra-att-ha grejer från LCHF butiken. Vad kan man inte vara utan? Tänkte väl mest fiberhusk, mandelmjöl, vaniljpulver och tacokrydda. Säkert nått mer. Men vad kan ni rekommendera? Behöver jag äta extra vitaminer, tex nu när jag ammar? Funderade på omega3 men kanske nått annat med?

Ser fram emot att hänga här och läsa recept   
    Här äter vi alla samma mat men barnen (1 och 6 år) får pasta, ris eller potatis till.

Vaniljpulver och fiberhusk finns garanterat i din butik, tacokrydda kan du göra själv så spar du lite pengar. Du fixar det lätt på 2 minuter. Mandelmjöl beor väl på om du har behov av det? Jag beställde Bakepro för att baka och har använt det typ 2 gånger ...

När jag ammade åt jag inget extra i vitaminväg. Eller jo, vi knaprade upp vitaminburken vi hittade i skåpet
  • helene306
    rednose skrev 2011-07-25 09:00:10 följande:
    Jag satt och läste om Cocosa nu och det står såhär:

Kokosoljan används i kroppen för att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett. Medellånga fettsyror påskyndar ämnesomsättningen genom att förbränna fler kalorier, vilket resulterar i viktminskning. Med andra ord blir det mesta av kokosoljans mättade lätt smältbart och snabbt omvandlat till energi p.g.s av sitt höga innehåll av Laurinsyra.

Cocosa Extra Virgin kokosnötolja är idealisk i låg kolhydrat dieter då den inte höjer blodsockernivåerna, och stimulerar dessutom fettförbränningen.

Sänker det onda kolesterolet
    Minskar slitage och användning av matsmältningsystemet
    Skyddar mot infektioner
    Motverkar hudens åldrande, använd som hudkräm
    Ekologisk
    KRAV-märkt

Så vi slog till och beställde 3 burkar till. Använder dock bara den som smakas kokos och steker vi i vanligt smör och olivolja.

Har nu även fått min mamma att börja äta LCHF. Hon har kanske ca 40 kilos övervikt och har tidigare kört Atkins. Tappade då en del men slutade av nån anledning.
    Nu är hon dock superpeppad och har tappat 2 kilo ca på första veckan! Så himla kul!
    Hon prenumererar på LCHF magasinet som jag läste två nummer av nu och kan rekomendera varmt! Jättebra läsning av Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman, Bo Zackrisson och Margareta Lundström.

Ni som smörjer in er med kokosfett, gör ni det på kvällen då eller? Hur snabbt går det in i huden? Känns som att man skulle bli ganska kletig??
    Finderade lite på om man istället för badolja kunde klicka i lite i badet och smörja?

Jag föredrar Cocosa utan smak eftersom jag har det i kaffet men en del gillar kokossmaken. Mig föll den inte i smaken alls Härligt att du fått med din mamma! Önskar jag kunde få min envisa sak att inse att hon borde göra detsamma men hon skyller på åldern och den ökade vikten ...
    Jag har smort in mig på kvällen efter dusch. Den går in snabbt tyckte jag men det ligger ändå som en fet hinna så ta på någon tröja om du inte vill fetta ner soffa och säng osv. Använd kokosfett som badolja, det går utmärkt!
  • helene306
    Teskedsmamman skrev 2011-07-24 23:51:42 följande:
    Idag har det INTE varit någon LCHF-dag, men så firar vi bara bröllopsdag en gång om året också
    Ja, man har faktiskt bara bröllopsdag en gång om året Grattis
  • helene306
    L i n n skrev 2011-07-25 10:32:46 följande:
    Men då undrar jag. Jag som tidigare ätit 4-5-6 gånger per dag och nu bara äter tre gånger, kroppen tror inte att jag går och svälter mej själv nu och håller därför hårt i mitt fett jag vil bli av med?
    Det är ingen fara. Så länge du är mätt har kroppen det den behöver. Jag åt också ofta innan men nu äter jag 2-3 gånger/dag. Jag äter alltid med barnen även om jag inte är hungrig.
    rednose skrev 2011-07-25 10:02:02 följande:
    Skitbra, nu har jag ännu ett argument till varför vi borde gifta oss! :))
    Sen finns det ju andra bra saker också självklart
    rednose skrev 2011-07-25 10:03:58 följande:
    Tränar ni i tråden nåt?
    Teskedsmamman vet jag ju löptränar men tänkte på er andra? Det suger riktigt bra i kroppen med LCHF nämligen. Fett som bränner fett, grym kombo!  Skulle tro att ni som ligger still skulle tapp en hel del med bara ett par promenader i rask takt i veckan. :)
    Bor nån i Gbg kanske vi kan gå tillsammans? 
    Av tidsbrist blir det inte. Nu har jag dock blivit sugen på att springa och är sugen på Tjejmilen men när jag ska få tid att träna vet jag inet. Jag har en make som jobbar mycket, reser bort mycket och när han är hemma går all tid till att bygga med olika projekt här hemma. Sen vill han självklart träna och spela golf. Att diskutera med honom om detta går inte. Min uppgift är att passa barn sen typ april. Nu kom bitterfittan fram. Gissa vem som är på golfbanan och jag hemma med en kräksjuk unge (som nu tack och lov kunde somna) och en mindre variant unge som är trött och gnällig?
  • helene306
    L i n n skrev 2011-07-25 10:41:27 följande:
    När äter ni er sista måltid på dygnet?
    Runt 18
  • helene306
    jagäraf skrev 2011-07-25 11:52:04 följande:
    Jag äter  "efter klockan". Tycker det är lättast när man har familj. Men jag fullkomligt älskar den sorts hunger man får när man äter lchf. Den riktiga hungern som går att mästra. Inte kolhydratförgiftningshungern jag hade förr (och fortfarande får om jag äter kolisar). Den hungern som gör ont, som känns nästan mer som magkatarr än hunger. Som gör att jag snabbt som attan proppar i mig det som finns närmast. Som gör att jag inte fixar genomtänkt mat.

På tal om det så närmar sig klockan tolv vilket är lika med lunchdags hos oss
    Instämmer helt i vad du skriver! Vi äter också efter klockan eftersom barnen behöver mer regelbundenhet än vad maken och jag gör.
  • helene306
    L i n n skrev 2011-07-25 12:22:00 följande:
    helene306 skrev 2011-07-25 12:20:21 följande:
    Instämmer helt i vad du skriver! Vi äter också efter klockan eftersom barnen behöver mer regelbundenhet än vad maken och jag gör.
    På vilka tider äter ni då, ungefär?
    Vi äter på ett ungefär
    frukost 8
    mellanmål (barnen) runt 10
    lunch 12
    mellanmål (barnen) 15
    middag 17.30-18

Det beror lite på hur dags vi vaknar på morgonen. Vaknar vi tidigt blir det dessa tider, vaknar vi senare förskjuts det hela. Jag tar kaffe med kokosfett när barnen tar mellanmål.
  • helene306
    StockholmMotala skrev 2011-07-25 15:31:53 följande:
    Betalar du eller kör du gratisprogrammet?
    Tack för ditt svar!
    Jag som inte använder matdagboken har bara gratisversionen. Man kan lägga in sin egna mat i gratisversionen och ha tillgång till sitt egna som recept osv. Det som är är att man får tänka om recept till en portion. Innan jag fattade det och sprängde mitt dagsintag till 1000

Jag tröttnar lätt, lägger in och håler på några dagar, sen kommer något emellan och jag gömmer. Då känner jag inte för att betaa för något som jag inte använder.

Angående du står still: har du bantat mycket innan kan det ta ett tag för kroppen att "fatta" att den får mat. Den är liksom otrygg. Det kan även ta lång tid, upp till 6 månader eller 1 år innan man går ner om det vill sig jävas rejält. För mig tog det 3 månader innan vågen rörde sig ner. Glöm inte att mäta dig bara.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**