rednose skrev 2011-07-25 09:00:10 följande:
Jag satt och läste om Cocosa nu och det står såhär:
Kokosoljan används i kroppen för att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett. Medellånga fettsyror påskyndar ämnesomsättningen genom att förbränna fler kalorier, vilket resulterar i viktminskning. Med andra ord blir det mesta av kokosoljans mättade lätt smältbart och snabbt omvandlat till energi p.g.s av sitt höga innehåll av Laurinsyra.
Cocosa Extra Virgin kokosnötolja är idealisk i låg kolhydrat dieter då den inte höjer blodsockernivåerna, och stimulerar dessutom fettförbränningen.
Sänker det onda kolesterolet
Minskar slitage och användning av matsmältningsystemet
Skyddar mot infektioner
Motverkar hudens åldrande, använd som hudkräm
Ekologisk
KRAV-märkt
Så vi slog till och beställde 3 burkar till. Använder dock bara den som smakas kokos och steker vi i vanligt smör och olivolja.
Har nu även fått min mamma att börja äta LCHF. Hon har kanske ca 40 kilos övervikt och har tidigare kört Atkins. Tappade då en del men slutade av nån anledning.
Nu är hon dock superpeppad och har tappat 2 kilo ca på första veckan! Så himla kul!
Hon prenumererar på LCHF magasinet som jag läste två nummer av nu och kan rekomendera varmt! Jättebra läsning av Annika Dahlqvist, Sten Sture Skaldeman, Bo Zackrisson och Margareta Lundström.
Ni som smörjer in er med kokosfett, gör ni det på kvällen då eller? Hur snabbt går det in i huden? Känns som att man skulle bli ganska kletig??
Finderade lite på om man istället för badolja kunde klicka i lite i badet och smörja?
Jag föredrar Cocosa utan smak eftersom jag har det i kaffet men en del gillar kokossmaken. Mig föll den inte i smaken alls

Härligt att du fått med din mamma! Önskar jag kunde få min envisa sak att inse att hon borde göra detsamma men hon skyller på åldern och den ökade vikten ...
Jag har smort in mig på kvällen efter dusch. Den går in snabbt tyckte jag men det ligger ändå som en fet hinna så ta på någon tröja om du inte vill fetta ner soffa och säng osv. Använd kokosfett som badolja, det går utmärkt!