• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Trampar in den nya tråden

Jag har ätit choklad idag. Icke tillåten sådan men det skiter jag i. Jag hamnade i en tillfällig sorgsvacka och tog en skopa. Den är slut nu Vår son har åkt till Sälen och ska vara borta en HEL vecka! Fatta, hur ska JAG klara det när jag saknade honom innan han åkte?

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Nu står en plåt Pones i ugnen. Förväntningarna är höga Jag brukar alltid smaka på degen när jag bakar och denna gång var inget undantag. Jag gillade den klara degen så jag tror bröden kommer smaka riktigt gott!

• helene306
    Fru T skrev 2011-02-19 17:28:02 följande:
    här hoppar jag med in, försööker hålla på vad jag äter men jag är lite för duktig på ätt synda.
    Har en man som är sjukt matglad å skulle behöva få in honom på lchf. nån som har några bra tips på hur man kommer igång?

Börja med att köpa hem helfeta produkter och sluta köpa hem pasta, ris, potatis och bröd. Jag antar att du lagar maten? (vaddå förutfattade meningar att kvinnan sköter detta? ) Börja ät tillsammans och servera detta till honom med. Är det svårt för er att bryta tvärt så fasa ut maten, t.ex. minska potatis och halvera mängden pasta. Gör goda grönsaksgratänger istället. Vi fastnade för Pones här, det smakar verkligen bröd om man nu vill ha något brödliknande.

Lycka 1 skrev 2011-02-19 17:45:42 följande:
    Här hoppar jag också in och hoppas att det är ok!

Har ätit enligt lchf i 1½ vecka nu och trivs superbra med det . Finns inte direkt något jag saknar utan jag är så glad för det jag får äta.
    Gick på pulver innan och mådde väldigt dåligt av det. Så nu njuter jag av varje måltid .

Tyvär gick jag upp 1,3kg första veckan men jag hoppas på att få se en förändring nästa vecka!

Man kan gå upp i början innan kroppen vet vad som händer. Att du gick på pulver innan kan ha ställt till det. Hoppas på bättre siffror nästa vecka

• helene306
    The Kittycats skrev 2011-02-19 18:25:56 följande:
    Du får gärna också komma med recension sedan

Själv ska jag prova rättikagratäng ikväll för första gången. Det luktade lite fisaktigt när jag förkokade, typ lite som blomkål. Men jag hoppas att det försvinner sedan, eftersom den doften är en stor anledning till att jag har så svårt för blomkål.
    Helt klart godkänt! Väldigt brödlikt, saftigt. Jag hade inte i salt så det måste jag ha nästa gång.
  • helene306
    Southern Belle skrev 2011-02-20 14:09:45 följande:
    Nyfiken! Men blir det som "vanligt" bröd? Jag är lite emot substitut ...
    Jag bakade igår och ja, dessa är de mest brödlikna jag bakat hittills. Goda var de med men jag vet inte om jag är knäpp, de kändes lite "söta" men jag misstänker att det var för att jag inte hade i något salt
    Maken diggade dom också, vi testade var sin bulle till frukost. Tror jag ska ta en nu också
    Undrar hur de är att rosta? Måste testa
    Jag har annars enbart gjort Lembas men Pones är mer bröd än vad Lembas är i min mening.

Efter Lindas inlägg funderar jag också på hur det skulle vara om man har i kardemumma i dessa bröd och göra som semlor? Jag tror faktiskt inte det skulle vara så tokigt.
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-20 14:31:40 följande:
    Någon som vet hur man kan förvara oliver från konservburk efter att man öppnat konservburken? Hittade en sort med betydligt lägre kolhydrathalt än de jag brukar köpa, men dessa var på konserv... Och jag sätter inte i mig en hel burk på en gång

Kan man bara hälla över i en plastburk? Hur länge står det sig?
    Det borde väl gå att hälla över i burk? Med spad, Kan du länka din blogg?*ber fint * Tänkte spna på den där asiatiska soppan nu när jag har kokosmjölk OCH kyckling hemma
    Linda1976 skrev 2011-02-20 16:18:10 följande:
    Pones-utforskandet fortsätter! Har både pajdeg (som förgräddas och ska blir västerbottenpaj) och kardemummapones i ugnen just nu! Jag är som en unge på Tivoli  

Jag återkommer med rapport...

En sak vet jag... De är enormt mättande. Imorse vid 10.30 åt jag 2 med smör&ost och promenerade sen 1,5 timme i kuperad teräng. Kom hem och åt en till vid kanske 14.00... Jag inte inte i närheten av hungrig... Och allt som allt är det 1,7 gram kolhydrater/bulle. Jag gör dem lite mindre, 8-9 st/batch. 
    Spännande Du måste verkligen avlägga rapport om kardemummapones sen. Jag lurade ihop med maken och han tyckte att det borde funka. Jag har inget pofiber eller kardemumma hemma så något testing, testing blir det inte här

Jag testade att rosta men någon frasig rostmacka-yta blev det inte. Ponesen var för saftiga. Men varma  blev de
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-20 17:33:28 följande:
    Får testa att he över i annan burk (med spad och allt).

Blogg kommer här! Hoppas du gillar soppan lika mycket som jag gjorde
    phlox.blogg.se/

Jag ska testa att baka pones senare (blir detta recept då jag inte har kvarg hemma www.lchf-forum.se/index.php?topic=462.0).
    Tack

Jag får nog greja ihop en egen variant, det var visst lite annat där som jag inte hade hemma
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-20 17:41:16 följande:
    Det blir nog jättebra ändå, jag använde bara vad jag hade hemma, utgick inte från något recept utan hittade på allt eftersom. Har du inte wokgrönsaker kan du säkert slänga i lite broccoli i stället, till exempel.
    Ja, något finns alltid att slänga i Jag köpte nån påse med bladspenat, broccoli, salladslök och något vitlöksaktigt, den kanske passar ihop med kokosmjölk och kyckling? Det får bli lite laboration nån dag Något jag märkt med lchf är att ingenting blir äckligt. När jag lagade mat innan var jag väldigt skeptisk till viss mat som jag lagade, den smakade inte gott hur jag än kryddade och höll på. Men nu, med lchf, det spelar ingen roll hur man slänger ihop saker. Allt blir ju gott
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-02-20 18:39:04 följande:
    Och det mest spännande.... KARDEMUMMAPONES. Flickor! Jag är i semla-himlen!! Jag hade inget suckrin hemma, så det blev bas-smeten med ca 1,5 tsk kademumma. Hade nog kunnat ha i ännu mer, men men..... De blev jättebra!! Blir nog ännu bättre om man tar i lite suckrin kan jag tänka. Vispgrädde med vaniljpulver i så blev det en semla som heter duga!!

HURRA!!! 
    Åh, det blev smarrigt värre alltså? Fanken att jag inte har grejer hemma och inte har jag någon bil imorgon heller. Det går iofs att gå men jag tvivlar starkt på att vår närmaste butik har pofiber. Hmmmm ... jag får väl vänta några dagar.
    Denebola skrev 2011-02-20 17:41:16 följande:
    Det blir nog jättebra ändå, jag använde bara vad jag hade hemma, utgick inte från något recept utan hittade på allt eftersom. Har du inte wokgrönsaker kan du säkert slänga i lite broccoli i stället, till exempel.
    Kan intyga att det blev så himla gott! Jag slängde i vad som fanns: blomkål, broccoli, bladspenat/broccoli/bönor/salladslök-blandningen, vitlök, ingefära (malen sådan), kokosmjölk, röd currypasta, grädde, en hel hög smör och lite vatten. Maken är helt lyrisk och dottern på 10 månader satt och vevade för fullt med armarna för att få mer Jag hade i ½ tsk currypasta och det blev lagom starkt för mig så jag hoppas inte hennes mage reagerar. Drack vatten gjorde hon dock en del Nu blev jag sugen på att testa en soppa med räkor. Undrar om det blir gott med lax? Tack för inspirationen!
    starkrose skrev 2011-02-20 18:38:45 följande:
    Hej hopp. Jag vet inte om jag är i rätt tråd. Jag har kört Lchf i 4 veckor nu och minskat en del i vikt, fått mer energi och allt är frid och fröjd....förutom att jag har en hjärtklappning hela tiden. Äter sedan länge Seloken för blodtryck + hög puls men nu sedan ca 10 dagar har Seloken (betablockerare) ingen effekt ALLS verkar det som. Kan det vara kostomläggningen? Någon sade det...och så undrar jag hur länge man ska ha det så. Kan man hoppas att det går över när kroppen vant sig.

jobbigt och oroande att ha en vilopuls runt 90. Ska ringa Vårdcentralen i morgon bitti och be att få komma upp och ställa om medicinen. kan vara något annat, men kan ju även vara kosten. Vad tror ni?? Jag är ganska så strikt Lchfare.
    Jag vågar inte heller uttala mig om detta men kan man inte få hjärtklappning som omställningsbesvär? Rätta mig någon om jag har fel! De flesta reagerar med huvudvärk, illamående, trötthet, trög mage osv men du kan ha reagerat på detta sätt, speciellt om du kör strikt. Jag tycker ändå det är klokt att du ska prata med din vc om detta. Kanske behöver dosen justeras. Eftersom du märker skillnad nu kan det ha att göra med kostomläggningen men jag tror det är en övergångsperiod. Hur länge det sitter i kan vara olika, allt från en vecka och längre. Hur länge har du känt det så här med hjärtklappning? Sen start eller nu de senaste dagarna? Kolla även på www.kolhydrater.ifokus.se om du kan hitta något svar i forumet eller på www.kostdoktorn.se om han har något om detta.
  • helene306
    Linda1976 skrev 2011-02-20 19:14:30 följande:

Ser riktigt MUMSIG ut! Smakade den riktig semla?

Är fettisdagen 8 mars? Jag har för mig det är i februari, brukar det inte vara det?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**