Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

katja74 skrev 2011-03-04 12:23:28 följande:
    Nu har jag förberett lite för middagen; falsk potatisgratäng med oxfilé. Efteråt blir det chokladbollar och på spåret. Jag älskar fredagar!

Ingen som vet varför man svettas så förbaskat när man lägger om kosten? (tjatar lite...)
    Du ökar väl förbränningen en hel del!?
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    sevila skrev 2011-03-04 12:46:36 följande:
    Ekorfamiljen

jag kollade upp ingredienserna till din pannkaksrecept och fick det till 6,2kolhydrater, 74,2 fette och 26,7 protein tycker du det verkar stämma? jag tyckte den lät jättegod,,
     men jag skulle vilja veta hur många pankakor får du ut av den smeten?
    Jag har faktiskt aldrig räknat varken kolisar eller antal pannkakor när jag gjort dem.. Skäms Hmm, kan det bli ungefär 15 pyttesmå pannkakor, nästan mer i storlek med plättar eller 10 i storlek som crêpes kanske. Smeten är lite svår att få att hålla ihop så ju mindre de är desto lättare att vända dem utan att de går sönder. Jag steker tills smeten tar slut helt enkelt. Sonen brukar äta efterhand, så jag vet som sagt inte exakt färdig mängd.

Jag har aldrig gillat vin, men maken "lärde" mig att dricka rödvin för några år sedan och nu kan jag uppskatta ett halvt glas till en saftig biff eller kryddiga köttfärssåsen faktiskt, men mer blir det inte. Vitt vin gillar jag inte alls, inte heller rosé eller champagne.
  • Ekorrfamiljen
    The Kittycats skrev 2011-03-04 13:17:33 följande:
    Ekorrfamiljen: Har du något förslag på dressing?
    Nä aioli går verkligen bort! Gillar inte heller avocadoröra, det kanske räcker med att bara äta lite avocado? Annars får det nog bli lite smör på bara.
    Nej, jag älskar ju vitlök så jag tycker att aioli funkar bra. Bara en klick CF kryddad med lite olika sorters peppar eller chili kanske? Eller gräddfil? Något som är fett och passar smakmässigt till maten helt enkelt och så får man ju välja den kryddning man gillar. Vanligt Bregott och vitlökspeppar brukar jag ha som kryddsmör på stekt kött, jag lägger en rejäl klick på köttbiten så att det smälter och så strör jag över lite peppar. Enkelt och gott!
    katja74 skrev 2011-03-04 12:53:46 följande:
    Bra, bra! då rasar det kanske av några kilo till. Tack för svaret ekorrn!
    Vassego o lycka till!
    FiaFunderar skrev 2011-03-04 13:06:10 följande:
    Jag la ut lite bilder på hur jag gjorde mina pones, på min blogg.

Kan inte ni kasta upp era bloggar på rad så jag får in och kika Skrattande Älskar att läsa bloggar och läsa om andras viktresa, olika recept, se bilder osv osv

Min blogg: fiavin.blogg.se
    Nu har jag inte uppdaterat min viktblogg sen jag blev gravid Skäms men jag har en hel del middagsförslag och några recept där åtminstone. http://ekorrensvikt.blogspot.com
  • Ekorrfamiljen
    sevila skrev 2011-03-04 15:37:43 följande:
    Tack Ekorrfamiljen:)
    hmm vad bra blir det alltså på ungefär 15 så innebär det att en innehåller enbart 0,41 kolhydrater :D
    Gud va lite o bra det ska jag absolut göra ikväll ;)
    Fast jag tycker att de är väldigt goda, så det blir en hel del som slinker ner.. Speciellt om man har vispad grädde med vaniljpulver i till.
  • Ekorrfamiljen

Termos: Hurra! Själv gillar jag inte makrill - heller! Det verkar också vara ett snabbt och smidigt mellanmål. (Håll koll på kh-innehållet i såsen bara, har för mig att det kan vara lurigt.)

• Ekorrfamiljen
    Lycka 1 skrev 2011-03-04 15:50:54 följande:

Jag ska göra västerbottenpaj ikväll.
    Tror ni det blir bra att göra deg av Pones receptet? Eller har ni något bättre recept på pajdeg?

Jag tror att Lindas recept fungerar jättebra som pajskal!
  • Ekorrfamiljen
    Knasis skrev 2011-03-04 17:12:30 följande:
    Tack! Det är väl vi "nya" trådmedlemmar som inte blivit innötta än..
    Nja, det länkades ju typ 5-6 gånger bara igår tror jag. Men det är okej, det tål att upprepas!!
  • Ekorrfamiljen
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 17:33:03 följande:
    Håller på med pannkakor, blandade fiberhusken och grädden och det skulle svälla. Åter på plats så satt hela skiten fast i ballongvispen! (Ballongvisp=handjagare)
    Men, hur lyckas du med det? Har du extra mycket husk i ditt recept? Det jag gör är med en tsk och det är inga problem att vispa runt smeten efter en stund. (För övrigt använder jag elvispen till mina pannkakor till att börja med, men ballongvisp när jag ska "fluffa" upp smeten om det sjunkit något till botten.)

Linda: Ja, du får snart döpa om tråden. 

Katja: Aaaahhh, mina ögon!! *blundar och byter till en annan tråd* Sååå godissugen!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**