• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Knasis skrev 2011-03-05 10:25:41 följande:
    Någon frågade tidigare om lök. Den växer ju under jord. Är lök något ni undviker?
    Jag äter lök, dat handlar ju allra mest om totala antalet kolhydrater och lite lök lär inte skada. Det handlar mer om hur mycket och hur mkt kolhydrater man vill offra på löken. Men har man lök i maten blir det ju inte mycket per portion så några 6 g kolhydrater kommer man ju inte upp i om man inte äter 100g lök. Så enligt mig är lök helt ok, jag har ofta lök i röror och mat.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Jag gjorde mina Pones med 1 tsk bakpulver idag och som tekakor märkte jag ingen skillnad i konsistensen. Bakade alltså det som länkats i tråden och drog ned på bakpulvret men körde med övriga ingredienser enligt receptet. Smakade betydligt mindre bakpulveraktigt. Nästa gång ska jag nog testa att slänga i ett ägg till.

Har just moffat i mig två ägg och baconmuffins. Gott och väldigt mättande trots sin ringa mängd, dvs de var inte speciellt stora. Goda var de iaf så den varianten kommer jag göra igen.

• Asereht
    mills skrev 2011-03-05 12:45:13 följande:
    Hur gör du sesambrödet? Jag samlar på mig och testar olika bröd då jag är något av en brödnarkoman Det enda jag fastnat ordentligt för än är pones. 
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

Testa, det är gott iaf om man gillar sesam annars kan det ju blir lite kinkigt.
  • Asereht
    helene306 skrev 2011-03-05 12:52:32 följande:
    Fast vänta lite nu angående Ponesen, skrev inte Linda att det va 1,5 g kolhydrat/bulle? Eller vad har jag fått den siffran ifrån. Nu får jag inet ihop det alls känner jag.
    I receptet står det att det är ca 2,6 kh per bulle om man gör 6 stycken. Jag gjorde 10 stycken och då blir det ju mindre per bulle/kaka.
  • Asereht
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 11:59:56 följande:
    vem är eran "förebild" då det gäler LCHF?
    1.Litsfeldt
    2.sten sture skaldeman
    3 Andreas Eenfeldt (kostdoktorn)
    4 Annika Dalqvist
    Ekorrfamiljen! Hjärta
  • Asereht
    Underbara ungar skrev 2011-03-05 14:07:25 följande:
    Bakade pones igår och det va rent ut sagt vidrigt... Blärk!
    Jag som inte ätit en macka på nästan 6 månader förutom sesambrödet någon gång tyckte de var helt ok.
  • Asereht
    Underbara ungar skrev 2011-03-05 15:39:08 följande:
    Mina pones va liksom svampiga, inget motstånd alls o så smaken av kesella slog igenom massor. 
    Det va inte gott...

Ska prova sesambröd också, sen ger jag upp brödet...  
    Gjorde du dem som bullar? Jag plattar ut mina som tekakor och de blir fasta och fina, jag har inget emot kesellasmaken men jag ska testa med cf en omgång och med mixad keso en och se vad man kan få till för variationer. Tyckte mina blev bra även när jag drog ned till 1 tsk bakpulver (jag gillar inte smaken som bakpulver ger).
  • Asereht
    yena89 skrev 2011-03-05 17:28:18 följande:
    Personligen tycker jag att sesambrödet var det "bästa" brödet jag testat, gillar verkligen inte Oopsies (ska testa med lite fiberhusk idag). Pones har jag också testat med lite brödkryddor i, funkar jätte bra som substitut tycker jag. Men jag fick ha massa pålägg på så jag skulle skippa bakpulver-smaken.
    Pga av sesamet kände man inte så mkt av ägget i sesambrödet, och osten gjorde att det smakade helt ok! Gjorde knäckebröd på samma recept och OOHH vad gott det var! Med massa ost och smör på, eller salami^^
    Så sesambröd rekommenderar jag :)

Vi får väl helt enkelt leva med att vi inte kommer hitta ett substitut som verkligen smakar, och har konstistens som "mjölbröd" ^^
    Testa att ta hälften av bakpulvret på pones om du gör dem igen, det blev mycket bättre smakmässigt. Jag gillar heller inte bakpulversmaken.
  • Asereht

Idag blev det biffar (bantarbiffarna), coleslaw och hemgjord bea till middag. Så himla gott! Grabbligan här hemma fick hemgjord klyftpotatis också. Nu ska jag avnuta ett par bitar ischoklad och titta på film med min äldsta pojk.

• Asereht
    nassu skrev 2011-03-06 06:32:56 följande:
    Gomårrån!

Pannkakorna låter ju som nåt man kunde prova även om det känns omöjligt att det kunde smaka som "vanliga" :)

Ska vi köra genomgång hur länge man hållt på med LCHF ? Och om man vill kan man ju lägga till hur mycket man gått ner (för de som äter i syfte att gå ner i vikt, inte alla juuh)

Själv e jag ju bara på första veckan (10:onde dagen ;) )
    Jag har hållt på sedan 1:a oktober 2010. Jag har hittills gått ned 20 kg och i mitten av feb hade jag minskat 14 cm i omkrets på rumpan, 12 cm i midjan, 7,5 cm under bysten och 5 cm byst. Jag mäter mig den 10:e varje månad så det är snart dags igen och då hoppas jag på ytterligare lite minskning så klart.

Jag äter lchf dels för att gå ned i vikt då jag lagt på mig en del genom åren men samtidigt för att allmänt må bättre. Det som hänt hittills är att jag helt sluppit min ledvärk trots den kalla årstiden. Underbart! jag har också haft färre migränanfall och huvudvärk öht. En klar vinst för min del. Det känns som om jag är jämnare i humöret också men det kanske inte jag själv ska avgöra.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**