• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag räknar inte och håller mig till 5/100 principen sen använder jag bara sunda förnuftet. Jag undviker sötsaker/kaffebröd i det längsta om det inte är fest men äter mörk choklad då och då kanske jag ska tillägga.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Mamma Tes skrev 2011-03-05 23:17:05 följande:
    Nja. Dom med 5 ägg hade bäst konsistens men gillade smaken bättre på de andra med kesella i. Ska prova göra dom med 5 ägg igen men UTAN brödkryddorna. Bläk för dom!

Såg du att jag bakade dem med 1 ägg med hälften av bakpulvret? Det funkade bra och det blir då mindre bakpulversmak/känsla. Fast jag gör dem som tekakor och då behöver de ju inte resa sig så mkt. Tyckte iaf att smaken blev mycket trevligare.
  • Asereht

Angående att frysa mer eller mindre före och efter lchf så fryser jag mindre och blir varmare eller rättare sagt reagerar snabbare på värme för värmekänslig har jag alltid varit. Vi bor i gammalt hus på landet och tilläggseldar så här kan det bli rätt stora varm/kallkontraster. Men jag känner mig mindre frusen allmänt, förra vintern frös jag konstant och den här vintern har jag faktiskt inte frusit lika mkt trots att vi haft lika tokkallt mellan varven. Men det är klart, jag springer inte omkring i t-shirt och shorts när det är 15 grader inne, då är det yllekofta och raggisar som gäller tills kakelugnen börjar ge effekt.

Största effekten av lchf är som jag nämnde ovan att mina hand, finger och fotleder inte är stela om onda trots kylan. *gillar*

• Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-06 10:52:27 följande:
    Åh, hittade du FiberHUSK på Willys? Jag letade som en tok senast jag var där, men icke. I vilken hylla fanns det?
    Vi köper också på Willys. Här finns de vid hälsokosten och specialkostgrejor.
  • Asereht
    Ekorren - Ägg och baconmuffinsreceptet.

Jag gjorde halva satsen första gången och fick ut 8 stycken stora muffins i min muffinsplåt som har plats för tolv. De tog slut under dagen eftersom alla åt av dem. Imorse gjorde jag 12 och hälften gick åt vid frukosten (jag åt två och resten en var). De är jättegoda kylskåpskalla och med lite sambal olek blir de perfekta. *mums*

Jag ska som sagt testa med fetaost och oliver en omgång och en med lagrad smakrik ost. Jag tror det blir kanon.

www.matklubben.se/recept/lchf-_aegg-_och_baconmuffins_38753.html
  • Asereht
    nassu skrev 2011-03-06 11:02:55 följande:
    HAHA!!!! Men, jo, sälj det :)

Håller ni på med matdagboken? Jag trixar och försöker komma underfund med hur man ska använda den. Säg, om jag åt en tacopajbit till lunch hur ska jag få den registrerad då ? Finns ju inte att välja lchf-tacopaj i listan ;) Måste man bena ut ingredienserna och lägga in dem skiljt ? Lite jobbigt juu. Annars jätte roligt att hålla koll med :)
    Lägg in receptet som favoritmåltid och ange portionsstorlek i gram så får du ut siffror.
  • Asereht
    Lexis skrev 2011-03-06 12:27:25 följande:
    Från och med imorgon ska jag börja på denna diet. 
    Men från er experter, VAD ska jag undvika för att få bäst resultat? Vad får jag verkligen inte äta ochvad ska jag äta mycket av? Jag förstod inte mycket av lchf.se så jag hoppas ni kan hjälpa mig
    Jag vill ner 10kg, från 69kg till 59kg. Kan ju säga att jag är endast ca 164cm lång...
    Så hjälp mig nu! Hur ska jag göra?  
    Lexis, börja med att läsa på så att du förstår hur det funkar. Gå in på länkrna i trådstarten och läs. Bästa nybörjartipset är just att läsa så mkt som möjligt om grundtänket.
  • Asereht
    The Kittycats skrev 2011-03-06 17:16:38 följande:
    Hmm jag kan inte se receptet, eller rättare sagt mängderna. Är alla här medlemmar?
    Ah, jag är medlem så jag tänkte inte ens på det. Det är gratis och det finns massor med lchf-recept så det är ett bra ställe att vara medlem på.

Jag kan klistra in receptet sen men jag har lite brådis just nu så jag får återkomma isf.
  • Asereht
    Grålle skrev 2011-03-06 18:57:07 följande:
    Skulle man inte kunna göra en lista på vart alla bor? Skulle vara kul att tex. gå ut och äta lunch tillsammans och alla beställer "utan potatis, pasta eller ris". Om man är några skulle det vara kul att se servitisens min... Jag bor iaf i Nyköping.
    Nyköping här med.
  • Asereht

Vi ligger på matkostnader mellan 4-6000 kr per månad dvs det mesta vi handlar i matbutiken alltså så blöjorna ingår där. Vi är 6 pers och en hund. Matbudgeten har inte ändrats direkt ekonomiskt men produktvalen har ju ändrats massor.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**