• rednose

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman - du låg alltid under 20 väl? Bryr du dig om andelen fett eller hur gör du.
    Idag hade jag P:182, F:256 och K:10.
    Mycket protein i tjocka revben tydligen... Svårt det här. Speciellt om man ska orka löpträna oxå. Vart ju galet hungrig efter dagens pass. Sprang med löparvagnen och dottern i. Totalt 25 extra kilon att putta runt på... Ont imorrn.

• rednose

Hmm. Jo jag äter kanske mycket då?
    Igår gjorde jag revben på ett paket som innehöll 1050gram. Delade det på 2 och sen gissade jag att jag kanske åt 200 g av det, ink ben.måste nog börja väga oxå. Till detta åt jag ca 3 dl grekisk sallad och en msk Eriks bea.
    Det var med middagen som alla värden sprang iväg.
    Lunch och frukost var äggröra på två ägg och bacon, 12 skivor totalt.
    En kaffe med 2 tsk kokosfett och en skvätt grädde.
    Räknar jag galet?
    Jag räknar med en app till Iphone dom jag hittade.
    Matdagboken är kanske bättre men den verkar lite dyr tyckte jag? Finns en gratis?

• rednose

Som tillägg, jag har fått en jävulsk andedräkt och gissar den beror på ketosen?
    Tack Apoteket för SB-12.

• rednose

Åh tack! Va sjyssta ni är som kollat! :)
    Jag tänkte ju att jag ändå inte ätit sååå fruktansvärt mycket och vart som förvånad att siffrorna skenade så mycket.
    Kollar in på minmat.net nu då.
    Måste vara nåt skumt med min app.

Men sen tänkte jag på det här med fett. Jag har i 30 g smör i äggröran då jag gör för två pers, dvs på 4 ägg. Har även i tre till fyra msk grädde. Använde man smör, kokosfett och olja så kommer man ju upp i fettandelen ganska snart?

Enligt pulsklockan igår brände jag 675 kcal under löpningen och rimligtvis borde det ju tas från fettdepåerna eftersom kroppen väl nu ställt om sig till att bränna från dem eller?
    PTn på mitt gym har noll koll på LCHF. 

• rednose

Slog in allt från igår på minmat.net men den räknar ut i procent. Hur räknar jag om det så att jag får fram de siffror jag "känner igen"? 

Fick så här:

• rednose
    mrsIce skrev 2011-07-22 07:35:10 följande:
    Rednose: i min iphone app (shape up) får jag 54 g protein i revbensspjäll (200 g), slv säger 36 g (oxå för 200g) så det känns som det är fel ngnstans...
    fast i samma app blir ju 4 ägg typ 48 g protein eller? Så då är det ju inte så svårt att komma högt om man sen äter lite till i salladen och såsen under dagen?
  • rednose
    helene306 skrev 2011-07-22 21:27:31 följande:
    Blahablaha. Exakt VAD anser dessa gravida att kolhydraterna är livsviktiga till? Varför behövs kolhydrater när man tränar? Kolhydrater bygger inte muskler.
    Som sagt: vad trött man blir! Tur att du vet bättre

Angående Alli: kombiner inte det med mycket fettrik kost som astro påpekade i ett inlägg. Alli gör att kroppen inte binder fett utan det går ut med avföringen. Äter man således mycket fett vill jag inte ens fundera på vad som kan hända. 
    Nu är det ju faktiskt så att kolhydrater vid träning ÄR bra. Inget fel i det alls. Det är så de allra flesta idrottare, elit som hobby, äter.
    Bara för att Björn Ferry valt att äta LCHF innebär inte det att alla andra idrottare och deras dietister har fel.
    Dessutom, då jag var gravid, rekomenderade min läkare och barnmorska mig att äta GI. Jag tränade på amatör-elitnivå, dvs MYCKET intensivt.
    Jag tvivlar på, men kan såklart tänkta mig om någon med konkreta och egenupplevda bevis, att LCHF skulle kunna få mig lika prestationsbenägen som då jag laddade med kollisar inför maraton. 
  • rednose
    helene306 skrev 2011-07-22 22:08:09 följande:
    Tränar man hårt som du tycker jag kolhydrater är ok men inte i sanslöst överdriven mängd som vissa verkar tro att träning behöver. Som cyklister inför Vätternrundan, maken har cyklat och vi har haft en hög cyklister boendes här. De bokstavligen trycker i sig kolhydrater och socker i såna där snabba återhämtningssaker. Energigel heter det visst Maken la ner Vätternrundan (30 mil) och cyklade sen Halvvättern (15 mil) med enbart jordnötter och någon energigel, saltgurka och ½ bulle bara för att. Han var piggare än loppen han kört innan och nu äter han lchf. Han var även piggare efteråt och hade inte alls så ont i musklerna eller var så stel som han brukar vara. Så jag tror inte på kolhydratsladdning. Inte i överdriven mängd. Jag sprang (intervall) i söndags. Har inte sprungigt på typ 5 år. Jag tyckte det gick lättare än sist då jag åt kolhydratrikt. Jag var tung som en elefant i kroppen, det var jobbigt som as. Nu blev jag tung i fötterna mest men inte kroppen. Himla skillnad tycker jag själv.
    låter ju toppen. Gel är dock sjukt effektivt under hårda pass eller långlopp.
  • rednose
    Teskedsmamman skrev 2011-07-22 22:17:45 följande:
    Läs fettskrämd (Lars-Erik Litsfeld) så får du svar på det du skriver om träning och kolhydrater... Jag fick många aha när jag läste (lyssnade) på den
    kul! Den ska jag absolut läsa!
    Mår ju toppen av LCHF och kan jag träna som förut med denna kosten kanske jag ser ut som en supermodell inom kort. haha! :))

Löpningen igår gik ju finfint men det kan lika gänra varit "nybörjartur" efter mitt 2 åriga uppehåll.

Tack för tipset. 
  • rednose

Eh va?

Kolla med hemförsäkringen då eller gå med i Hyresgästföreningen om du inte är med redan???

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**