• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Marlean skrev 2011-10-22 23:25:31 följande:
    Utav nyfikenhet kommer här en fråga till er alla:

Hur länge har ni hållt på med LCHF och hur mycket har ni gått ner?  
    Förra måndagen hade jag vägning. Då hade det passerat 5 veckor och 5,2 kilo var borta.
  • Maruid
    Bedhead skrev 2011-10-24 21:50:53 följande:

Jag har en fråga. Jag är duktig och fuskar inte alls från måndag morgon till fredag kväll. Men på fredagkvällen slinker lite av ungarnas chips in. På lördag kanske några av deras godisar. Sedan tar jag nya tag varje måndag igen. Vad händer när man gör så? Går man ner i vikt, fast långsammare? Eller kan man bli tjockare? Jag har ingen våg, men det enda jag märkt på tre veckor är att magen blivit plattare. Det blev den nästan omgående, men efter det tror jag att jag stått rätt stilla.

För min del fuskade jag i lördags då jag var bjuden på middag. Det gav 1,2 kilo plus på vågen på söndag morgon. På måndag morgon var det 1 kilo plus och idag är det 0,5 kvar.

Centimetrar hade försvunnit ändå trots att vikten gått upp. Jag fick inte heller något vidare sug dagen eller dagarna efter.

Men för min del var detta första gången jag verkligen bara slog runt och frossade kolhyderatrika saker sedan jag började med lchf. Och viktuppgågnen skulle jag kunna leva med för den känns högst tillfällig. Det som dock var rent ut sagt hemsk var att jag fick jätteont i magen, på söndag kväll var det så att mannen undrade hur jag mådde för jag hade så pass ont. Dessutom kände jag en oerhörd lust efter lchf mat, redan på söndagskvällen tänkte jag på hur gott det skulle bli med fisk och ägg till frukost, precis som om kroppen längtade efter ett bra bränsle.

Så för min del är jag inte lockad av att fuska igen. Jag hade tankar på att fuska till min trettioårsdag och på julafton. Men nu känns det som om jag hellre gör lchfvänlig tårta till födelsedagen och kanske lite ischoklad till julafton än att fuska på saker och må så dålig i dagar efter.
  • Maruid
    änglen skrev 2011-10-25 17:52:44 följande:
    hur mkt kokosfett ska man ha i te? & är det verkligen gott i kaffe??
    Jag har kokosfett med smak och dricker det både i te och kaffe och tycker att det är gott ja. Men många väljer ju att ha kokosfett utan smak. Själv gillar jag att det smakar lite kokos och har inga problem med det.
  • Maruid
    änglen skrev 2011-10-25 17:52:44 följande:
    hur mkt kokosfett ska man ha i te? & är det verkligen gott i kaffe??
    Glömde säga att jag brukar ha en matsked per kopp.
  • Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-10-25 21:24:02 följande:
    Jahopp. 79 gram carbs idag. Men hey, jag fyller 30 och jag KUNDE INTE låta tårtan inte bli äten av mig med. Jag står för den biten! Men sockret blev ju totalt rubbat (är diabetiker) och jag har åkt upp, ner, upp, ner och har fått ta massa insulin. Jag tycker i efterhand att det itne var värt det. Nu är det nya tag fyra dagar och sedan åker vi utomlands en vecka. går jag upp mer så gräver jag ner mig någonstans. Jag har en riktigt viktdepp. Upp 5 kg på två veckor utan att fuska så det kan räknas.
    Oj, missade att säga grattis!

Hade jag varit du hade jag släppt alla tankar på vikt hit och dit och njutit i fulla drag av semesterledighet. Jag hade själv gärna åkt iväg och tankar lite energi inför stundande midvinter!
  • Maruid
    Loreena skrev 2011-10-26 08:14:49 följande:
    Tjoho! Jag är gravid! Jag plussade idag. Det blir kanske en liten pluttis till sommaren. :D Jag tänkte äta LCHF-inspirerat, men inte strikt. Vi får se hur jag mår och vad jag klarar att äta när illamåendet sätter in.
    Oh, trevligt att vakna upp och plussa! Grattis!
  • Maruid

Förra lördagen var det fusk och förra måndagens vägning resulterade i plus 1,2 på vågen.
    Men nu rör det sig neråt igen i fredags hade jag tappat 2,2 kilo, totalt sedan start 6,2.
    Första delmålet på -6,7 närmar sig.

Just nu känns det dessutom lite extra bra då jag trots sötsug och pms lyckats avhålla mig från allt vad godsaker heter på de olika möten och tillställningar som varit under helgen.

• Maruid
    mamis2 skrev 2011-10-31 13:05:51 följande:
    Hej alla lchfare :) det är faktikst något jag har välat prova väldigt länge , det största nackdelen är att jag är potatis älskare och har väldigt svårt att sluta äta potatis :( vad kan man byta ut potatisen med ?

i min familj har vi ris, potatis , pasta som bas varje dag.  Vad kan byta ut dessa bas produkterna till? och är det ok att äta så här när man är gravid ?
    Jag tror att så gott som alla i tråden tidigare haft ris, pasta och potatis som basmat i sin kosthållning. Det är ju så vi är lärda att vi ska äta.

Men när man väl googlar lite och läser på ser man att det finns massor och åter massor av alternativ. Det är nästan bara fantasin som sätter stopp. En av mina personliga favoriter är spenat som jag fräser mjuk i stekpanna i lite olivolja och blandar ner ädelost som får smälta ihop med spenaten. Supergott till en kycklingfilé. Jag har också varit bortbjuden på middag och då fick jag en helt galet god blomkålsrisotto.

Men det är också så att då man slutar äta potatis eller andra kolhyderatrika livsmedel som man inser att man inte längre saknar det. Jag kunde själva sätta i mig nästan oavbrutet med vad som helst tidigare. Jag älskade pasta och chips. Men nu saknar jag det inte, tänker i princip inte på det. Och flera gånger då jag lagat potatismos eller pasta till mannen och gjort alternativ till mig som han smakat har han ofta tyckt min mat varit godare.
  • Maruid
    Ståhlman skrev 2011-10-31 13:33:42 följande:
    Ni med delmål hur lägger ni upp dom? Vad gör ni när ni nått ett delmål? Jag har gått ner 11 kg på 10 veckor med LCHF och tycker jätte bra om maten jag har ca 11 kg kvar till mitt "drömviktsmål" och det känns lite tungt kanske skulle kännas bättre med lite delmål men vet inte hur jag ska lägga upp de...
    Jag har satt mina delmål och alla kommer kännas som en seger. Jag har dock inga planer på några speciella sätt att fira, framförallt för att min ekonomi inte tillåter vad som helst. Men slutmålet ska om Gud vill få bjuda på en ny garderob (det är dock låååångt dit). Men innan dess om plånboken tillåter kan jag tänka mig att få unna mig lite skönhetsprodukter, kanske en ansiktsbehandling, en weekendresa med mannen. Tja, det finns mycket kul man kan unna sig.
  • Maruid
    Johanna200 skrev 2011-10-31 20:32:13 följande:
    Måste bara skriva ett litet hyllningsinlägg till cocosfettet! Har stått still (en platå?) någon vecka, ökade då på mängden cocosa i kaffet och vips har det börjat ticka nedåt igen! Vet att folk har skrivit om detta förut.
    Så ni som stått still utan att hitta någon anledning, pröva cocosfett/öka på mängden. Jag älskar cocosfett. Perfekt för en torris som mig att använda som ansiktstvätt med...

Skriver inte så ofta men läser varje dag. Ni är alla fantastiskt peppande och motiverande. Denna tråd har verkligen hjälpt mig super mycket. Om 700g så har jag gått ner 30 kg sen jag började den 15 maj! Har bara några kilo kvar nu tills jag är nöjd. Det känns fantastiskt. Kämpa på alla andra. Blev visst lite egoinlägg med Skrattande
    WOW! Stort grattis till dig, nu bidrog du ju också rejält till peppningen Skrattande
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**