• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Man vågar ju knappt säga sådana här saker (det är så tröttsamt att det oftast dyker upp någon som piper "LCHF-sekterist!") men jag är faktiskt helt säker på att det var kokosfettet som botade min astma. Från kortison två gånger om dagen (för resten av mitt liv, sa läkaren) och lik förbaskat tvungen att se upp med  t ex tobaksrök till i princip helt besvärsfri.

Det trollar bort eksem också.  

• astro
    yena89 skrev 2011-07-08 00:07:04 följande:
    det är ju olika från pizzeria till pizzeria. den verkar dock aldrig smaka särskilt söt så jag tror den är OK att äta ibland.
    ta hellre kyckling. kebaben är oftast pressad kött där dom hällt i ett o annat konstigt...om det inte är en äkta kebab då. ta beasås till kycklingen å så kanske du håller till mätt mera-
    Fast beasåsen innehåller nog tämligen ofta mjöl medan kebabsåsen troligen inte gör det.
  • astro
    Maddisen80 skrev 2011-07-09 06:33:22 följande:
    Hej jag har tyvärr inte ätit så mycket senaste dagarna, så iförrgår åt jag sojamjölk dan innan en kebabsallad jag mår inte bra så var på akuten igår med svåra buksmärtor,illamående,trötthet,yrselanfall,ont i maggropen ,jag ska dit idag på återbesök så sska snart åka ska kanske bli inlagd
    Oj. Hoppas det ordnar till sig och inte är något allvarligt.
  • astro

Morgonhumör.

I morse hann jag bli rejält hungrig utan att kunna äta något (satt själv och ammade, långt ifrån allt ätbart).
    Resultat: Ett rejält gräl med maken när han så småningom dök upp. Inte om det, förstås, utan om något helt annat. Han var lite kantig, det är han ofta men i vanliga fall håller jag igen så att vi inte börjar bråka ... han har Aspergers så rätt ofta har den där kantiga, snäsiga stilen inget med mig att göra och det vet jag (alltså onödigt att reagera på den).
    Men nu tände jag på alla cylindrar. För att jag var för hungrig.

Jag älskar LCHF, hela livsstilen, men gräl blir värre - upplever jag i alla fall. Det blir som två tigrar som ryker på varandra. Jag som annars är en oerhört fredlig människa ... suck.

Alltihop för att jag inte hann rycka till mig en kopp morgonkaffe och en ostbit innan bebin ville ha bröstet.  

• astro
    Kasihi skrev 2011-07-10 17:13:38 följande:
    Jag har kört LCHF i 29 dygn nu. Mådde dåligt första veckan för att sen må bra.Men nu är jag yr, megatrött, irriterad, "dimsyn" eller vad jag ska kalla det. Och trodde att det hade med medicinen (heracillin) jag äter att göra. Men jag blir ju fundersam när min vän pratar blodsocker. Hon menade på att hon läst på nätet att flera som äter LCHF berättar om problem med blodsockret.
    Jag tror inte det är blodsockret det handlar om, men är du osäker så skaffa en blodsockermätare så kan du kolla själv hur sockret varierar över dygnet.

När man "normaliserats" på denna kost är det vanligt med ett lite högre socker (än normalt fastesocker) om morgonen, troligen består detta av lager som kroppen åstadkommit under natten så att man ska kunna ha en effektiv "morgonjakt" (våra förfäder började antagligen sina dagar med jakt, fiske etc).
    I övrigt ska en LCHFare ha väldigt stabilt blodsocker och så är nästan alltid fallet.

Mitt eget ligger ofta mycket lågt (runt 2,5) men jag har inga besvär av det, är inte trött, frusen eller på något annat sätt obekväm. 
  • astro
    Maddisen80 skrev 2011-07-11 20:14:14 följande:
    hjälp vad ska jag göra, jag har varit förstoppad 4 dagar
    Hallonbladste. Finns t ex på ekoexpressen.se
    Det hjälpte jättebra för mig i alla fall (drack morgon och kväll) och det ger inga kolhydrater att tala om.

En del hälsokostaffärer har det också men det gäller att se upp, vissa påsar är typ vanligt te med lite hallonblad i, det fungerar inte alls likadant. 
  • astro

Jag hade enorma problem med trög mage (var också gravid) men för mig hjälpte hallonbladen helt. Det verkar dock som om det skiftar lite från person till person.

Maken lider av IBS, han blir också bättre av hallonbladen.

rednose skrev 2011-07-11 22:28:35 följande:
    Men KOM IGEN då! :)
    Snart morgon ju och jag ser inte minsta tillstymmelse till frukost-tips!!!!
    Bring it! (inte ägg bara)
     En sallad?
    Tonfisksallad är mums när det är varmt!
    Gubbröra? Nej vänta, det är ju en äggrätt.
    Kall kyckling.

• astro
    Teskedsmamman skrev 2011-07-13 00:49:55 följande:
    En sak är klar i alla fall...

Maskindiskmedel.... är INTE bra att äta... vilket min 1-åring fick erfara och vi har ikväll åkt ambulans, blivit snudd på inlagda för att sedan bli hemskickade pigga och krya....

Så nu kan jag det....
    Jösses.
    Tur att det gick bra!
    Törs man skämta om att där fick man se vådan av tillsatser?  
  • astro
    3småttingar skrev 2011-07-13 18:34:47 följande:
    Finncrisp är mindre än 5, så de borde ju vara okej :)
    Visserligen äter många dem men 5-gramsregeln gäller egentligen inte per bit utan per hundra gram.
    Och Finncrisp ligger på 60 kh/100 gr. Rätt långt ifrån ok ...

En seg råtta kan ju t ex inte väga många gram (5, kanske?) och då består godbiten till stor del av gelatin. Det gör dock inte den sega råttan till lämplig mat

Med detta sagt, jag njuter också av ett finncrisp ibland. Mer och mer sällan i takt med att min matsmältning vänjer sig bort från spannmål. 
  • astro
    3småttingar skrev 2011-07-14 01:11:07 följande:
    Tack för alla svar! Förstår nu att finncrisp inte är bra, en jäkla tur att jag frågade er!! :) annars hade jag fortsatt ätit dom...
    Tips: Baka kokosbröd eller pones istället om du verkligen vill ha mackor.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**