Mandel skrev 2011-07-16 07:42:03 följande:
Har hittat en liten negativ sak med lchf, det är under semesterresan... I vanliga fall innebär semester glass, fika på stan, smaska godis på hotellrummet osv. Men nu!?! Finns vare sig lchf fikabröd eller glass att köpa ute och släpa med sig hemifrån blir besvärligt.
Ber man visgrädde är det oftast någon sötad spraygrädde...
Är man borta i flera dagar och bor på hotell så är det även svårt med ostar och liknande. Stannar man vid en mack för att tanka eller gå på toa så har man tur om det finns en tub mjukost att köpa och klämma rätt in i munnen. Annars får man gå hungrig.
70% choklad kan finnas ibland, men aldrig 86-90%.
Små matbutiker har sällan fullt sortiment av naturgodis så även "bra" nötter är svårt att hitta.
Lite gnäll så här på morgonkvisten...
Knepigt är det men här är några av mina tips:
Nötter är lätta att ta med och finns att köpa nästan överallt. Mandlar också. I nödfall får väl dåliga nötter duga.
Hårdost i bitar är förstås bra mat.
Fyllda bröd är ofta rätt ok förutsatt förstås att man ger brödet till en hungrig fågel (eller slänger det, om man inte gillar att dela med sig).
Räksallad brukar också vara relativt ok, så om det säljs korv kan man köpa en portion räksallad eller två.
Är man inte superkänslig kan man också äta innehållet i en pizza eller pirog.
På krog finns det ofta ölkorv.
Jag avskyr att vara hungrig så själv kompromissar jag hellre än jag väntar med maten.