• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

StockholmMotala skrev 2011-07-28 19:15:32 följande:
    Hur mycket kokosolja bör man få i sig per dag för att öka förbränningen? Hur mkt tar ni i ert kaffe/te?

Jag har ätit LCHF i 7,5 vecka och inte gått ner ett halvt kilo ens, däremot gått upp 0,5. Men jag har nu lagt om maten lite och skurit ner på grädde och creme fraiche( däremot tycker jag det verkar jättekrångligt att räkna kolhydrater, men jag skulle vilja komma under 20 gram / dag såklart.
    Jag försöker äta mer Bregott och smör. Jag vill inte få i mig för lite fett..

Inte lätt det här i början tycker jag . " Alla andra " går ner jättemycket från första veckan..
    Jag tar ca 3 msk kokosfett i mitt kaffe fm och em. Nu har jag börjat dricka äggmjölk till frukost och skippar kokosfettet eftersom jag får i mig så mycket fett i äggmjölken. En skvätt grädde unnar jag mig istället i kaffet Ta det lugnt med kokosfettet till en början. Överdosering kan ge illamående och diarré. Jag vräkte på för mycket igår efter lunchen och fick fint sitta på toa med en mage helt i uppror.

Vill du ha koll på kolhydratintaget, lägg in din mat i matdagboken eller minmat. Jag räknar inte kolhydrater men om du kikar innehållsförteckningen kan du lätt räkna. Kolla grädde 3 g/100 g, creme fraiche 3,5 g/100g. Äter du 1 dl av detta vardera har du fått i dig 6,5 g kolhydrat.

Att du har gått upp kan ha med att göra om du bantat mycket innan. Din kropp är otrygg. En del kan gå upp i början, det är inte ovanligt. Mät dig istället då kroppen kan minska i omfång men inte på vågen. Fläsket liksom fördelar om sig
    Ett lätt sätt att få i sig fett är att hyvla smör över maten. Jag gör kryddsmör så, hyvlar och pudrar över valfri krydda. Äggmjölk är en bra fettbomb

Jag har inte gått ner jättemycket. 6,4 kg på 1 år. Den som är haj på matte kan säkert räkna ut hur jag har skött mig Nu äter jag mer eller mindre strikt men jag rasar inte alls. Efter lite fusk i helgen har jag snarare gått upp. Jag njuter dessto mer av att inte ha något som helst sötsug som innan har varit mitt stora gissel.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    StockholmMotala skrev 2011-07-28 20:16:34 följande:
    Tack , det ska jag göra! Man klarar sig ju gott och väl utan grädde och cf om man bara vill... Men jag är då rädd att jag inte får i mig ordentligt med fett.. Hur viktigt är det med allt?
    Vill du se resultat, ta bort mejeri och ersätt det med fett. Äter du kött kan du hyvla smör med krydda istället för att ta kall creme fraichesås eller gräddsås. Ge dig på att göra egen bea, där har du också mycket fett. Du får i dig mer fett via smör eller kokosfett än vad du får via mejeri. Mejeri kan vara gott ibland men har man svårt att gå ner kan man reagera på mjölksockret och då står man still.

Att man sett snabba resultat innan är ju att en fettsnål kost oftast bytts ut mot en begränsad och ännu mer fettsnål diet. Vikten rasar men på bekostnad av hunger och mer sug. Man måste ha ett riktigt jävlaranamma för att klara pulver och annat skit anser jag. Varför gå hungrig när man kan må bra, vara mätt och gå ner i vikt samtidigt? Testa du 1 msk kokosfett och försök byta ut större delen av mejeri mot fett så tror jag nog det ska hända saker på vågen
  • helene306

Ägglossning from hell och +1,6 kg sen förra fredagen. Tjohoo eller något. Utöver det 2 griniga och tjuriga barn. Ljuva fredag

• helene306
    Beckaa skrev 2011-07-29 10:54:16 följande:
    Naaw, imorgon är en ny dag, tänk så. Hoppas att du lyckas vända dagen till det bättre!
    Tack Jo jag vet men det gör så sabla ont trots värktabletter. Mensvärk har jag ingen trots kopparspiral men ägglossningen. Fasiken vad jag hatar sånt här molande! Och jag hatara att vara så här svullen. Men men, om några dagar är det över och de ökade kilona också förhoppningsvis
  • helene306
    jagäraf skrev 2011-07-29 11:03:47 följande:
    För att spinna vidare på det jag skrev tänker jag så här. Och rätta mig jättegärna om jag tänker fel! Om det vore så att man kunde äta 20 gram kolhydrater per dag oavsett var de kom ifrån så skulle jag ju t ex kunna äta kött och fisk utan något till förutom sås gjord på vispgrädde. Knappt 7 dl/dag eftersom grädde innehåller 3 g/100 g. Men det vet jag av erfarenhet att jag absolut inte kan. Jag kan inte ens äta 1/2 dl/dag för då går jag inte ned. Tänker jag som sagt fel nu?
    Logiskt sett tycker jag du har rätt. JAg är också sån som reagerar på mejeri så för mig skulle det inte funka att få i mig 7 dl grädde på en dag. Klarar någon det?
  • helene306
    Van01 skrev 2011-07-30 09:54:14 följande:
    Kunde du känna ägglossning innan lchf också? Jag kunde se förut, men nu sista gången det gjorde ont i den vänstra äggstocken, så konstigt.
    När jag började med lchf försökte vi bli gravida och hade således ingen kopparspiral så då kände jag det inte direkt. Innan kunde jag bli svullen så kläderna inte passade (gick väl upp 2-3 kg) men ingen värk. Nu känner jag det rejält och det mest troligt pga spiralen. Ingen mensvärk dock, känner jag någon värk räcker det med en Voltaren. Igår gick jag på värktabletter hela dagen igår utan resultat.
  • helene306
    Mandel skrev 2011-07-30 12:19:28 följande:
    Hur sjutton blir jag av med mina stora/grova/fläskiga ben?

Har en stussvidd på 92cm som är helt ok, men sätter jag måttbandet precis under skinkorna så ligger jag på runt 91cm runt båda låren. Varje lår är minst 58cm på bredaste stället och mina vader ligger runt 36cm.
    Hur sjutton får man smalare ben? Är även fläskig ovanför knät och har fläskiga knän.
    De flesta byxor i storlek 36 sitter som korvskinn runt benen och är alldeles för stora i midjan- bak i ryggen....

Är nöjd med överkroppen ned till stussen, men sedan bär det utför. Finns det några bra övningar för slankare ben eller får jag stå mitt kast som gammal fotbollsspelare?
    Inte så roligt att behöva gå i tunikor för att dölja allt rynkat tyg i midjan på byxor/kjolar för att kunna ha byxor/kjolar som sitter snyggt över låren...
    Bra fråga! Jag har samma mått som du på lår och vad fast min mage/midja är säkert större så jag har inte problem med att det glipar. Pilates är säkert grymt effektivt! Jag börjar, glömmer och slutar ...
  • helene306
    rednose skrev 2011-07-30 17:33:09 följande:
    Just plockat 140g kolhydrater i kantareller. Dvs 20 kilo!!! Whohoo va gött på grillad oxfilé!
    Men jösses! Vi hittar på sin höjd 1 liter.
  • helene306
    strumpan123 skrev 2011-07-31 08:14:59 följande:
    Vilken tid på dygnet brukar ni väga er?

Om jag väger mig på morgonen så har jag tappat 2½ kg på tre veckor tror jag :) det pendlar ju fram och tillbaka beroende på vad man ätit men det går neråt iaf.
    Känns sååå skönt, har nog hittat en bra metod för mig här =) 
    Jag väger mig på morgonen efter att jag kissat. Naken självklart Under dagen kan jag dock gå upp 1½-2 kg. Helt sjukt.
  • helene306
    Loreena skrev 2011-07-31 13:43:40 följande:
    Härligt!! Grattis! :)

Jag tänkte fråga er.. Hur är det med fusket. Om man fuskar någon gång ibland, får man alltid nya omställningsbesvär då? För i så fall är det ju lixom inte värt det med den där glassen på stranden om man får gå runt och vara trött i flera dagar sen!

Sambon vill kunna äta LCHF till vardags och hinka cola på helgen. Jag tror inte att det är någon bra idé. Vad tror ni? Eller är det bättre med CHF till vardags än inget alls? Om man har tur så kanske han tappar sugen på cola. Man kan ju alltid hoppas, för han har et grymt colasug och sabbar sina tänder så det snart är dags för svindyra fasader pga. frätskador.
    Jag har aldrig fått omställningsbesvär (trötthet, orkeslöshet) som jag fått efter att jag börjat men fuskar jag får jag ibland dras med ett ökat sug efter sött och efter skräp. Suget är jobbigt. Otroligt jobbigt!

Om din sambo äter lchf till vardags kan han inte hinka cola på helgen. Han kommer gå upp det han har gått ner. Visst kan han unna sig cola på helgen om han vill det men inte litervis. Det tjänar han ingenting på. Börjar han med lchf kommer suget efter cola successivt minska och sedan avta. Cola-bereonde är som vilket beroende som helst, man måste bestämma sig och ge fan i det kroppen ropar efter. Abstinens kommer han ha men fortsätter han att underhålla sitt sug lär det aldrig försvinna. Vill han ha kvar sina tänder eller ha fasader som inte är billiga att sätta dit och inte billiga att laga om de går sönder?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**