• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

JAndersson skrev 2011-04-12 15:27:22 följande:
    Själv så kan jag absolut inte dricka juice, av nåt slag! Får helt horribelt ont i magen då. Det ska tydligen vara att när citronen kommer ner i magen när det når magsyran som jag fattade det som att det då blir baskiskt. Prova googla annars
    Hoppas du blir av med halsbrännan i vilket fall och den knorriga magen. Det kanske är nåt övergående bara får vi hoppas
    Jag har ju IBS av en modell som jag själv skulle klassificera som kolhydratallergi. Och jag åt ju trots allt 40 gram igår. Vosst det är inte mycket, men det är kanske 5 ggr mer än jag normalt äter! Jag är jättekänslig för kolhydrater nu, så det kan vara det magen ogillar. Halsbrännan har jag ju levt med i ett par år nu, så där börjar jag vänja mig vid att behöva ta mediciner osv. Det jag inte gillar är när det plötsligt blir extrema anfall till synes utan anledning. När inte mediciner fungerar och man verkar reagera på allting! Plus att man får en oro över att tänk om det ska vara så för alltid! Bara den stressen i sig, över att vara så dålig och inte ha någon kontroll, tror jag kan vara tillräckligt för att skapa ytterligare besvär. Så det gäller att jobba med det. IMORRN! Ikväll måste jag sitta med vanliga jobbet hela kvällen istället.... *mutter*
  • jeng
    Southern Belle skrev 2011-04-12 15:49:29 följande:
    En del får ju sk "mensmage", med samma symptom som stressmage. Just vid ägglossning och mens kan magen bli lite extra orolig. Kanske är det nåt sånt?

Hoppas besvären försvinner snabbt!
    Ja, stressmage kan man ju absolut få! Lite konstigt bara att det är bättre på dagen medan jag är på jobbet och stressar och sen börjar när jag kommer hem och sätter mig i lugn och ro.

Men en sakjag kom att tänka på nu är att jag sitter ju i min ställbara säng, i en rejält bekväm position. Men knäna är ju lite högre och det kan ju ge lite extra tryck på magen såklart. Men några skrev ju härom dagen om det där med att bajsa med fötterna uppe på en pall. Kanske det helt enkelt är så att den här positionen för mig gör att magen jobbar bättre, och att det bara är det jag märker av. Har rätt många kvällar som jag sätter mig i sänge som jag plötsligt får mer fart på magen och till slut får gå på toa.. Ingen omöjlighet, eller? :-P 
  • jeng
    Boel1 skrev 2011-04-12 15:46:05 följande:
     Det går inge bra alls här - jag har mått illa hela dagen. Sen åt jag ett wienerbröd och då mådde jag bättre, så illamåendet kanske är för att man tagit bort kolhydraterna. Får börja på nytt igen helt enkelt! För jag tror på det här - men jag vet inte om jag klarar mig utan knäckebröd!! Fast det kanske man kan äta, i alla fall en gång om dagen!?
    Prova att göra LCHF-knäckebröd istället. Jag gör supergoda sesamkex på sesamfrö, ägg och ost. Man kan platta ut i små runda bitar (eller större såklart) och ha lite extra salt ovanpå. det blir supergoda kex/knäckebröd!
    http://www.lchf-recept.se/knackebrod/

Vanliga knäckebröd rekommenderar jag inte, iaf inte i början, utan isåfall när man nått sin målvikt, eller om man märker efter ett tag att man tål det. 
  • jeng

Boel,
    Illamående är ju för övrigt det vanligaste omställningssymptomet som finns, så det är bara helt normalt! Din kropp får inga kolhydrater, och den har inte fattat än att fett faktiskt går lika bra att använda - alltså får du lite samma reaktion som om du inte ätit på väldigt länge. Börjar man lägga till kolhydrater så gör man ju sig själv en björntjänst eftersom man då får börja om igen! Det gäller alltså att sätta hårt mot hårt första veckan och sen brukar det kännas mycket lättare!  

• jeng
    Southern Belle skrev 2011-04-12 16:10:23 följande:
    Ja, din teori låter ju logisk!

Men är det inte ofta så att man känner saker och ting först när man stressar ner och plötsligt har tid att känna efter? Som att man oftare blir sjuk på helger och lov..
    Jo, många sjukdomar är ju såna. Men jag har ju haft dagar då jag har fått åka hem igen för att det helt enkelt inte funkar att jobba pga besvären. Så det är ju långt ifrån alltid så. 
  • jeng
    Mamma Tes skrev 2011-04-12 16:18:19 följande:
    Men herregud, kolla vad pappan stoppar i sin 2-åring!

www.familjeliv.se/Forum-4-288/m58360515.html 
    Jag funderade över om det var nån kändis (alltså från lchf-trådarna) som var TS.

Jag tyckte väl inte att det var så mycket fel med maten, våra ungar äter också blodpudding och makaroner med korv osv, men visst dom har ju heller inga viktproblem och om dom hade det så skulle jag satsa på bättre mat! Tyvärr hade det ju varit svårt att satsa på LCHF-mat, eftersom ungarna proppas fulla med kolhydrater på dagis! Jag tror alltså bara att dom skulle gå upp ännu mer i vikt av det!

Men däremot förvånades jag över mängderna. Att en 2åring kan få i sig 3 frukter på en sittning. 
  • jeng

Och jag har tagit ett "mirakelpiller" jag har kvar sen min kaloribantning förra sommaren... Skratta inte åt mig är ni snälla

• jeng
    Southern Belle skrev 2011-04-12 19:18:09 följande:
    Ah! Då finns det t o m en vettig förklaring till varför vi blir sjuka på alla lov...
    Jobbigt med dålig mage... Hoppas du känner dig helt återställd nu!

Jucea - På tal om mirakelpiller, Apoteket har tabletter som binder kolhydrater! Svindyra men kan ju vara bra att ha till hands om man vet med sig att man tänker fuska, inför ett kalas eller så!
    Jag veeet jag har dom redan! Jag har fettbindarvarianten också, men dom har jag ju inte tit på ett bra tag :-P Brukar iofs inte äta kolhydratbindarvarianten heller, men jag har 2 askar, så jag funderar på att börja med dom nu.
    Det jag tog idag är ett så kallat "fat burner" som innehåller massa skit som man inte borde få i sig. (inget förbjudet dock) och dom åt jag förra sommaren när jag gick ner i vikt så man blir ju lite töntig och tänker att det kanske var därför  
  • jeng
    joller skrev 2011-04-12 20:17:52 följande:
    en fundering... har någon av er haft humörsvängningar när ni la om er kost till lchf??

jag har ett jäkla humör just nu och ett godissug som heter duga (brukar tröst/tristess äta)

Suckar djupt........
    nä, men jag har tappat minnet!

näe, men skämt å sido, du har börjat rätt nyss väl? *ja jag HAR verkligen tappat minnet! det beror dock på en stundande utmattningsdepression snarare än lchf-kost* då kan du räkna med lite pms-variant under omställningsfasen. men sen brukar det stabilisera sig. mycket av dåligt humör beror på våra blodsockersvängningar. 
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-12 21:08:38 följande:
    Men jucea!!!! Du som brukar vara så klok. Vill ogärna vifta med pekfingret som Anna Skipper, men... fettbindare och kolhydratbindare i pillerform???!!! Vad är det för tokigheter.

Hoppas du inte tar illa upp, jag som har levt på Cola Light och morötter i några månader vid ett tillfälle dömer ingen. Blir bara nyfiken på tänket bakom piller!

K
    Jag tror faktiskt att jag blev rekommenderad dom från böjan, av sjukvården på nåt vis... det var rätt så längesen när dom var nya. sen fyllde jag på förråden i somras då jag som sagt gick på lågkaloridiet. åt inte på rutin, men när vi skulle fuska på ett eller annat sätt. och ett par ggr i höstas då jag åt lchf har jag nog ätit kolhydratblockerarna. korkat, för enstaka tillfällen ger ju varken till eller från egentligen. de har bevisade resultat på viktminskning men då ska man ju äta dom regelbundet i 6 månader eller nåt sånt. de blockerar ju inte helt utan bara en liten del av det man äter. ja ärligt talat så vet jag inte :-P jag säger ju att jag har testat ALLT!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**