• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Southern Belle skrev 2011-04-14 09:38:43 följande:
    Jag tycker det låter toppen att du har hittat det sätt som passar dig bäst! Go girl!
    Tack!
    Skönt att det är sommar nu med massor grillat och goda sallader Det blir automatiskt mycket snålare mat!

Moiraine,
    Näääää, skojar du? Fy fasen så förlegat!  
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-14 09:43:17 följande:
    jucea, jag tänker inte alls skälla för jag har börjar fundera på om även jag måste göra någon sådan justering av min diet för att något ska hända med hullet.

Tydligen är jag van sedan tidigare vid att äta så mycket till varje måltid så jag har svårt att känna när jag är mätt, när jag har fått nog, till och med när jag äter LCHF med väldigt mycket fett (ofta äter jag och äter för att det är så gott och sen efter en halvtimme eller timme känner jag mig obehagligt mätt och "stinn", ungefär som att poletten trillar ner först då i mitt stackars förvirrade aptit-system...?). Och då är det klart att det väldigt lätt bli för mycket kalorier/energi på en dag jämfört med vad jag gör av med! (För, som sagt, trots att LCHF är en hormonell diet och fettkalorier inte sabbar/stör kroppen på samma sätt som carbskalorier så måste man väl ändå i slutändan räkna med NÅGON variant av kalorier-in-kalorier-ut-principen?!)

Däremot har det funkat ganska bra för mig tidigare när jag har kört mer åt GI-hållet att fylla magen med mer grönsaker vid varje måltid så jag faktiskt KAN äta mycket utan att det blir enorma nivåer kalorier/energi.

Sen är jag lite förvirrad också när det gäller animaliskt fett från kött/mejeri. Fram tills nu så har jag ju utan att direkt reflektera över det tagit för givet att det ligger något i den gamla "myten" om "nyttiga fetter" dvs att fett från fisk, avocado, olja, nötter osv är mycket bättre än fett från kött, smör och grädde. Och sedan jag började med LCHF och radikalt ökade intaget av grädde, CF, smör, fläskkött osv så tycker jag att jag också känner mig fläskigare, typ lösare i hullet...?

Hmmm... tål att tänkas på.

K
    Jag tror du har helt rätt! Även om kalorier inte funkar som vi är vana att tro att kalorier funkar, så är principen korrekt! Kroppen behöver näring och energi och om den får mer än den gör av med så lagras det!

Jag har läst om flera som helt enkelt inte har "tålt" fullfettsvarianterna, och en enkel anledning till det kan ju dels vara att kroppen inte vet riktigt vad den ska göra med allt fett, alltså att den har svårt att få igång det här normala systemet med fettförbränningen fullt ut. Men det kan ju mycket mer troligt bara vara så att man helt enkelt får i sig för mycket kalorier!

Jag började ju med att sänka till mer GI-riktig fördelning, ta in ett par medelfettsvarianter istället för att alltid använda fullfett. Jag märkte lite skillnad, men det gick så sakta att det var väldigt osäkert på om det var slumpen som gjorde att jag rörde mig närmre mina lägsta siffror på vågen eller om det faktiskt var så att det funkade sakta men säkert.  (Vi pratar om ett eller ett par hekto i veckan kanske på sin höjd. det är ju svårt att dra några slutsatser utifrån.) jag drog ju också ner kalorierna, och hamnade nästan automatiskt i närheten av nån 80/80/20, som jag ju inte brukar rekommendera om man inte har stått still väldigt länge. Och nu har jag bara lämpat om fördelningen lite därifrån, men också släpp den här "duktig-pressen" som jag har haft på mig själv. Eftesom jag vet att lågkolhydratkost är det rätta hälsomässigt, så har det varit extremt pinsamt att göra avsteg från det. Man vill inte sitta och vara förespråkare för nånting och sen inse att man själv inte kommer nån vart med det lixom... Den pressen, att det nu får vara OK med en medelfettsvariant, att det får vara OK att jag tar en shake till frukost istället för att jag står och stressar över matlåda, att det är OK med lite mer kolhydrater, så att jag faktiskt åtminstone kan gå ut på jobbet och köpa en SALLAD vilket jag inte tyckte mig kunna förut... Det känns jätteskönt, även om det fortfarande känns extremt pinsamt i såna här sammanhang...

Jag är ju LÅGKOLHYDRATförespråkare. Ser stora likheter mellan lchf, atkins och GI, och har alltid varit GIare själv. Jag tror stenhårt på principen med mer fett och mindre kolhydrater, men i vilken omfattning och mängd och fördelning som passar tror jag är ganska individuellt! Det är ju ganska små förändringar du får göra för att luta mer åt GI, och om du tycker att du trivs bättre med det, då är det ju det du ska göra! Det blir fortfarande lågkolhydratkost med hög andel fett. Det viktiga är att man trivs med metoden, för att det ska vara hållbart!
  • jeng
    Denebola skrev 2011-04-14 09:49:49 följande:
    Jucea, jag instämmer i vad de andra säger! Du gör dessutom detta på ett genomtänkt sätt, du har testat olika varianter. LCHF är ju inte för alla, då kan det ju vara så att det inte funkar hela vägen vad gäller viktnedgång heller, medan det kanske funkar för dig att hålla en stabil vikt på (även om du är mer sugen på att gå över till GI sen).

Detta är vad som gäller för din kropp liksom. Du gör det du måste för din skull. 
    Tack, vad fint sagt!
    Det har ju aldrig nödvändigtvis behövt vara just LCHF, utan lågkolhydratkost med högre andel fett. Sen att det var just LCHF-trådar på FL som var trevloga och roliga och mest lika det jag höll på med, det var kanske mer en slump. Eller så berodde det helt enkelt på att de GI-trådar som jag var med i var så fruktansvärt liberala ("vi byter vitt mot fullkorn och tror att det löser alla våra problem")  så där var man nästan inte välkommen när man åt strikt GI. Det slutgiltiga målet har ju alltid varit att gå tillbaka till den kosten jag åt förr, dvs strikt lågolhydratkost med lagom mängd fett och lagom kaloribegränsat. Sen får det kallas vad det kallas vill
  • jeng

Jag har d-vitamin, omega-3 och en multivitamin, som ligger i lådan och ser fina ut jag är otroligt dålig på att minnas att ta piller, siktar in mig på halsbrännemedicinen och ppillren, det är lixom det högst prioriterade! jag mår dock bättre när jag tar dom så jag vet ju att jag borde bli bättre på det!

• jeng

tog min tallrik från igår kväll till frukost! grillkött o sallad med salt o peppar! mums!!

• jeng
    Freakofnature skrev 2011-04-14 10:34:44 följande:

wohooooo. vägde mig idag, efter min första vecka

-3,7 kg !!!!!

fem och ett halvt kilo till så har jag gått ner 20 kilo sen sonen kom den 28e feb

ett hett tips!!

en näve hallon+en stor sked keso+massor med vispgrädde = fredagsmys och supergott

nu ska jag ta med mina barn och min gitarr ut i solen

grattis!!!
  • jeng

Jag har börjat få rejäla kramper i fötterna igen. Gick in i mitt kalkylblad och inser, spännande nog, att sen jag beslutade att äta fritt av grönsaker och inte vara petig med kolhydraterna, så har jag legat under 10 varenda dag. Låg ju högre i helgen, så det lär väl vara omställningsbesvär igen. Så töntigt. Ska gå ut i köket och leta efter lite kolhydrater...

• jeng
    jagäraf skrev 2011-04-14 11:14:42 följande:
    Är det någon mer än jag som testat Alvestaglass lchf-glass? www.alvestaglass.se/Sockerfri.html
    Jag har testat chokladglassen (1,5 kolisar/100 g) och den är riktigt, riktigt god. Åt tillsammans med vispad grädde och jordgubbar. Jag hoppas verkligen att den är okej och inte "fejk-lchf" som vissa andra varor, t ex lchf-pasta (enl Kostdoktorn.se).

Tyvärr finns glassen inte i hela landet men på deras hemsida finns en lista över i vilka affärer den finns.
    Japp jag har både choklad och vanilj hemma. Har bara testat vanilj än. Den är ju ganska kompakt, vattnig, men jag tyckte den var underbar som komplement till vanlig glass!!
  • jeng

*mumsar atkinsknäckebröd*

hur är ni med mat som gått ut på datum? jag är ju så jävla petig med sånt, men insåg precis att jag har en köttbit i kylen som var bäst före igår... fläskkotlett i hel bit. Den luktade precis osm vanligt så jag har skurit upp den och steker nu... hade ni ätit den? jag har ju så känslig mage, men min man äter gammal mat hela tiden så om inte annat så får han äta den ikväll :-P 

• jeng

Ringde precis VC och fick veta att phmätningen och matstrupsmätningen som jag gkorde för 2.5 månad sen inte visade nånting. inte ett dugg. helt normal muskelfunktion i strupen, och ingen som helst syra. hur kan jag som har så mycket halsbränna och uppstötningar få göra ett test exakt den dagen jag inte har några bekymmer? sa ju det till dom till och med.

det enda dom skriver var att det var normalt. kan dom inte ens göra en anteckning om att jag själv sagt att jag inte känner några problem just nu.

Nej det är väl inget fel på mig, det är fullkomligt normalt att gå runt och må så här. en konstant klump i halsen, känsla av att mat hakar upp sig eller blir kvar i strupen, illamående, uppstötningar och så halsont av det sura så att man vissa dagar inte ens kan prata eller krama ungarna för att man mår så dåligt av det...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**