• Ellaria

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hon den där skrev 2012-05-07 18:48:23 följande:
    Idag har jag fuskat lite, jag har haft enromt sug så jag åt detta:

Köpte färdiga hamburgare och stekt, scan Bistro tror jag dom heter. Hade på 2 skivor smältost, 2-3 msk hamburgerdressing och 2-3 msk majonäs. 1 tomat.

Efter det tryckte jag i mig ca 600g färska jordgubbar med vispad grädde smaksatt med vanilj.

Jag åt det på förmiddagen och börjar bli hungrig igen.

Är det riktigt illa det jag ätit?          
    600 gram jordgubbar är ganska mycket. Enligt shapeup är det 46 kolhydrater.
    You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    yena89 skrev 2012-05-07 20:33:06 följande:
    Och då skulle jag inte säga att det är riktigt illa. Att trycka i sig godis, chips, glass och skräpmat så man hamnar på 400g kolhydrater, DET är illa.
    Nej, helt illa är det definitivt inte! Mycket värre med godis och pommes och liknande. Däremot är ju 46 mycket om man siktar på 20 om dan.

Hellre för mycket bär och mjölkprodukter än massa godis, självklart.
  • Ellaria
    Mammatillhönan skrev 2012-05-07 21:04:12 följande:
    Har med fuskat idag

Idag när jag packade upp varor så låg det en godispåse i botten "tack för du packar upp våra varor".. det var lakris!! ÅT EN!!! Är allt raserat nu då, det sa min chef som håller på med LCHF oxå.. jag är ju då nybörjare!

Min mat idag.

Frukost: Omellt på 2 ägg och lite grädde, 2 skivor parnaskinka, riven ost och en liten brieost och självklart kaffe.

En godisbit!! 

Lunch: Biff stroganoff med sallad ( sallad, paprika, majs, gurka och fetaost)

Mellis.. små åt hela tiden.. sötmandel, lite andra salta nötter, ost,

Middag: Kycklingklubbor (2st) sallad och en dressing fet CF, majjo och vitlök. 

Soffgott.. finkrisp knäcke med cambonzola ost med smör.

Jag som är nybörjare ser detta bra ut??   

Det ser väl bra ut men det är bättre (iallafall var det så för mig) att undvika både finncrisp (2 kh per skiva) och nötter i början, tills man vant sig och kommit över sötsuget.
  • Ellaria
    Feffie skrev 2012-05-07 22:59:02 följande:
    Mer frågor:)
     Vad är fakir?? INGA kolhydrater? Vad äter ni då?

Tycker det är så svårt att veta hur många skivor skinka är ok eller hur många ostrullar är ok?    
    Ät när du är hungrig, sluta äta när du är mätt. Finns ingen som kan säga hur många som är okej, jag åt rätt mycket sånt i början (kunde bli 10 stycken i rad) och gick ändå ner i vikt.

Fakir är när man utesluter nästintill alla kolhydrater. Stijerna (stavning?) här i tråden har en jättebra blogg där hon beskriver vad hon äter när hon äter fakir. Man äter kött, ost, såser, osv.
  • Ellaria
    PikkuMyy skrev 2012-05-08 10:44:07 följande:
    Hej!
    Tänkte hoppa in här på tråden....har kört ca 2mån med lchf. I början gick jag ner ca 1kg/vecka, men nu de senaste 3 veckorna har jag mer eller mindre stått still. Jag har dock fuskat en helg med tårta på ett kalas,men ändå... Jag inser ju att jag gör nåt fel med maten,men kan inte komma på vad...Skulle va intressant att höra vilka "vanliga" misstag alla gör/har gjort i början...Jag äter mejeriprodukter,men har minskat rejält. Jag har funderat på om jag har ätit för mycket kalorier...kan det va en orsak? Eller spelar det ingen roll? Sen undrar jag också hur ni tänker kring "fusk"...Är det bättre att småfuska lite "då o då", säg en gång/vecka eller varannan vecka, eller ordentligt lite mer sällan? Typ en gång/månad eller varannan månad? Och med fusk menar jag typ en "vanlig" måltid med kanske efterrätt, eller nåt sånt. Och hur är det med rosévin? Är det ok, eller ska man hellre hålla sig till rött?......Åh,jisses va många frågor....Hoppas nån förbarmar sig över en tjockis dröm att bli smal och orkar svara på nån fråga iaf,haha!....Flört
    Ibland står man still i ett par veckor. Det kommer igång igen!
  • Ellaria
    Krambjörn skrev 2012-05-09 08:51:30 följande:
    Får jag fråga hur mycket vatten ni dricker per dag?
    Och är det ok för ig att iaf få dricka 1 glas mjölk per dag?
    Känner att jag måste ha det för o må bra.
    Dricker 3 l om dan iaf och då tvingar jag i mig drickan och springer på toa stup i kvarten.

När börjar de "riktiga" kg trilla av kroppen? I början är det ju bara vatten     
    1 glas mjölk är en fjärdedel av kolhydratintaget om du försöker hålla dig runt 20 per dag. Det är för mycket, tycker jag.
  • Ellaria
    skogsråe skrev 2012-05-09 11:54:34 följande:
    nte bra att dricka så mycket vatten! man kan bli vattenförgiftad.
    ja det finns på riktigt!
    Du blir INTE vattenförgiftad av 2.5 liter vatten per dag. Sluta skrämmas. Dina njurar kan (om du är frisk) ta hand om typ en liter per timme. Vattenförgiftad blir du om du häller i dig sju liter på tre timmar.
  • Ellaria

Har börjat med 16/8 fastan för att snabbt få bort kilona jag la på mig i Turkiet. Är det okej att dricka fun light (med stevia, såklart) efter klockan 8? (Äter mellan 12 och 8).

• Ellaria
    ia86 skrev 2012-05-09 18:25:21 följande:
    Idag har jag kört min första lchf-dag! Har aldrig kört nån sån här diet tidigare utan istället minskat på fettet, minskat på kolhydraterna utan att öka fettet osv, så detta känns jättekonstigt. Efter denna första dag känner jag mig så sjukt onyttig!! Känns som jag bara hällt i mig fett hela dagen och har väldigt svårt att tro att jag kommer gå ner i vikt av detta... Ni som kan detta, har jag ätit ok idag tro?

Frukost: 2 babybell ostar, kaffe m lite grädde
    Lunch: 1 avocado, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde, stekt i smör
    Mellis: Kaffe m lite grädde
    Middag: Laxfilé med ostgratinerad broccoli, sallad och gurka

Tycker liksom det känns som att det är grädde och smör hela tiden och det känns...ja..skumt.. inte som nåt man går ner i vikt av direkt...           
    Ser bra ut!
  • Ellaria
    Boost skrev 2012-05-09 18:41:17 följande:
    Om jag inte minns helt fel så tror jag att jag läste att man får äta 100-300 kalorier under dessa 16 timmar om det skulle behövas.
    Det är när det gäller warrior diet :) Då äter man ett lågt antal kalorier under dagen och frossar på kvällen. Under periodisk fasta får man bara dricka kaffe/vatten men fun light med stevia innehåller ju inga kalorier direkt...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**