• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis,
    Fy det låter verkligen hemskt!! Jag tänker ju direkt på sån kronisk värk som sägs bli bättre av lchf, fibromyalgi heter det väl?! Har man tittat på det eller på andra liknande sjukdomar, för det finns ju fler. Har du ont hela tiden, eller blir det när du är still eller anstränger någon del av kroppen, typ som vörvärrad träningsvärk eller vad jag ska kalla det?

Jag håller med dig om att det är ju skönt att dom inte hittade nåt allvarligt fel, men va faaan lixom, man vill ju veta vad som är fel med en!!! Precis som mina provsvar och dom säger glatt att "ja det här ser ju jättefint ut!!" jaha? det innebär ju inte att alla bekymmer har försvunnit.... jättetråkigt och jag hoppas att dom kan hitta någon hjälp till dig snart! det låter ju allvarligt, även om det nu skulle kunna vara korta muskler som han sa (jag tror inte det), så om han har bestämt sig för det så skulle jag gå till en 2nd opinion. 

• jeng

Helene, vi har uppblåsbar bubbelpool, så ni kan komma hit och bada om vi är för fega för att visa oss på badstranden :-P Jag har INTE bikiniläge än iaf.

• jeng

Har precis sabbat en hel sats zucchiniplättar. dom band inte ihop för fem öre och blev bara en äcklig "äggröra" i stekpannan... kul, det var kvällens middag det...

• jeng

Äter bra mat och känner att kroppen går ner i vikt (iaf känns det så rent mentalt) och peppad efter löpbandet imorse!! men nu har jag inte fått gå på toa på evigheter och vågen går upp upp upp. Vet ju att det vänder neråt igen, men oroar mig mer över att jag ska få halsbränna osv igen eftersom man lättare får det när systemet inte funkar. iofs har jag inte så mycket mat i systemet heller, så det är väl därför det funkar så bra som det gör utan att jag har fått gå på toa! kanske skulle ta fram en pall

• jeng
    helene306 skrev 2011-04-15 22:20:08 följande:
    Varför kommer jag bara till forumstart nu när jag klickar på den här? Jag gjorde ett inlägg där men tråden hamnade inte i mina favoriter. Vart fanken tog den vägen?
    En moderator kan ha tagit bort den av nån anledning. Försökte också gå in och titta vad det handlade om nyss, men blev samma för mig.
  • jeng

Crap, nere på 15 gram kolhydrater idag igen, trots choklad... Igår låg jag högre men då åt jag ju både knäckebröd och några chips... hmm dumt val av kolhydrater! måste åka och handla, får kanske ta med båda busungarna imorrn och göra det!

• jeng

Min mage reagerade ju på smör förr, och i mitt kalorijagande så valde jag ju såklart extra lätt margarin. efter att ha ätit det i många år så tålde jag inte ens smaken av smör/bregott. sen kom det med havssalt, och det fanns ju inte i margarin så det började jag köpa. ÄLSKAR DET! jaha, och sen var jag på hotell i somras, och det fanns bara lätta (dom höll på att fylla på men jag sket i att vänta för det var ju bara vanlig bregott ändå) och FY FAN vad illa det smakade. kände varenda jäkla kemikalie som dom har stoppat i.... *urk*

• jeng

Gomorron! (eller inte) Morgon kl 4 här inatt, livat värre... Började dagen med en chokladruta medan jag gjorde välling... Inte heller det bästa valet... Skärpning!!

Om jag någonsin vaknar till idag så ska jag ta med ungarna och åka och handla. Halva månaden kvar, och bara 1200 kr kvar att handla för om jag ska klara utmaningen. Får nog ge mig själv dispens eftersom vi brände 2600 kr (halva beloppet) på första helgen i månaden då vi hade besök och åt dyra saker... Hade ju inte bestämt mig för utmaningen förrän efter det. Kyckling och grönsaker av allal de slag står högt på listan! Tänk att få köpa tomat, paprika, rödlök och annat mums utan att oroa sig över kolhydratinnehållet! Jag ska köpa BRÖD också. dels nåt vitt typ en vanlig fralla, och sen nåt knäckebröd kanske wasa frukost. måste prova om jag kan hitta något som min mage tål. 

• jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-04-16 09:00:10 följande:
    Borde vi inte spara alla fakta någponstans? *jag är lat*

Jag har suttit och letat efter Juceas infospäckade inlägg om hur mycket man bör äta om dagen... jag har för mig det var 80% fett - 15% prot - 5% koh?
    Men vad gäller antalet gram? Jag anar att min frukost satte ribban för resten av dagens intag

Snälla Jucea hur mycket ungefär bör man ligga runt i gram fett/prot/kolh om dagen?
    75E% fett 20-25 E% protein och 0-5E% kolhydrater.

Jag rekommenderar 1.5 gram protein per kg målvikt, och de flesta verkar gilla 60 kg som målvikt plusminus. SÅ jag brukar säga ca 90 gram protein och till det 120-130 gram fett och under 20 gram kolhydrater då. 
  • jeng
    MiaMajsan skrev 2011-04-16 09:05:33 följande:
    Jag fick aldrig svar på min fråga om vad det är för choklad ni äter? Är den "godkänd" för lchf? Eller fuskar alla?
    Jag äter marabou premiums 86% det är 19.5 gram kolhydrater / 100. eller LIndts 90% det är 14/100 tror jag. Ingen av dom är godkänd som produkt enligt 5/100 regeln alltså, men en ruta här och där sålänge det ryms inom de gram man sagt att man ska äta är ingen fara.

Vill varna för de där lchf-mirakel-chokladerna som bara innehåller sockeralkoholer. De tas också upp av kroppen, och de har proppat så förbaskat mycket sockeralkoholer i dom så man undrar om dom ens fick plats med nån choklad. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**