• oOoKärlekoOo

Hopprep!?

Hej allesamman!

Jag skulle vilja veta om någon testat/håller på att- träna hemma genom att hoppa hopprep. Funkar det när det gäller att få upp kondition och kanske tappa ett kilo eller två?

Jag tänkte nämligen köpa hopprep, och även vikter till hand- och fotleder som ökar tyngden lite...

Någon som vet lite om effekten av detta?

Mycket tacksam för svar! 

Barn skall aktas, respekteras och lyssnas på!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 01:29
    Av någon outgrundlig anledning publicerades flera upplagor av min tråd... Jag ber om ursäkt för detta!
  • Svar på tråden Hopprep!?
  • Primrose

Att hoppa hopprep kan vara bra konditionsträning - det beror, självklart, på hur länge du orkar hålla på. Googlade snabbt och det står att man förbränner c:a 340 kcal på en halvtimme.

Det man bör tänka på är att det kan vara ganska påfrestande på knän, rygg och leder - om man är otränad. Och man bör därför börja successivt. Golven hemma är ju inte stötdämpande på samma sätt som t ex ett gymgolv kan vara.

• oOoKärlekoOo
    Primrose skrev 2011-02-20 01:32:17 följande:
    Att hoppa hopprep kan vara bra konditionsträning - det beror, självklart, på hur länge du orkar hålla på. Googlade snabbt och det står att man förbränner c:a 340 kcal på en halvtimme.

Det man bör tänka på är att det kan vara ganska påfrestande på knän, rygg och leder - om man är otränad. Och man bör därför börja successivt. Golven hemma är ju inte stötdämpande på samma sätt som t ex ett gymgolv kan vara.
    Tack för det! Skall absolut tänka på att börja successivt!  Tänkte att jag kunde kombinera långpromenader och hopprep.. Jag är inte gymtypen...

Kanske kan man stå på en matta? 
  • Primrose
    oOoKärlekoOo skrev 2011-02-20 10:55:17 följande:
    Tack för det! Skall absolut tänka på att börja successivt!  Tänkte att jag kunde kombinera långpromenader och hopprep.. Jag är inte gymtypen...

Kanske kan man stå på en matta? 
    Vilken typ av matta menar du? Om du tänkte på att det är litet mildare mot lederna så kan det nog vara så. Men då bör du tänka på att du inte kan halka på mattan.

Nej, jag menade inte att du behövde gå till ett gym och hoppa - bara att i ett gym finns det oftast (åtminstone i gruppträningssalen) ett inbyggt "svikt" i golvet, vilket gör att det inte tar lika mycket på lederna om man hoppar och skuttar.

Om du är ganska otränad är det en jättebra kombination - promenader (low-impact kondtionsträning dvs. milt mot rygg, knä och leder) och hopprep (high-impact konditionsträning dvs. litet tuffare mot leder etc., men bra för att stärka skelettet, i alla fall på underkroppen). Lycka till med träningen!
  • Primrose

PS. Ett ställe du kanske får litet ont på i början är framsidan underben (skenbenet). Känner du mycket smärta där får du ta det litet lugnt, för att undvika att det blir inflammation.

• oOoKärlekoOo

Stort tack för dina goda råd Primrose!{#emotions_dlg.flower}

• Lindreas

Hopprep är ju bra, precis som Primrose skriver! Skaffa ett par skor anpassade för typ aerobics med ordentligt stötdämpning så skonas ben och leder bättre!

• oOoKärlekoOo
    Lindreas skrev 2011-02-20 14:41:22 följande:
    Hopprep är ju bra, precis som Primrose skriver! Skaffa ett par skor anpassade för typ aerobics med ordentligt stötdämpning så skonas ben och leder bättre!
    Jag har mina absoluta favouriter; Nike +. De är supersköna med bra dämpning. 
  • Lindreas
    oOoKärlekoOo skrev 2011-02-20 14:44:24 följande:
    Jag har mina absoluta favouriter; Nike +. De är supersköna med bra dämpning. 
    Ja dåså!
  • Nånting

Min fundering bli, hur högt har du i tak? Hopprep tar ju lite plats på höjden och i min lägenhet har jag nog inte plats för att hoppa. Annars skulle det vara jättekul. Blir sugen på att skaffa ett jag också men det får nog bli till våren när man kan vara ute.

• Mela78
    Nånting skrev 2011-02-23 08:43:55 följande:
    Min fundering bli, hur högt har du i tak? Hopprep tar ju lite plats på höjden och i min lägenhet har jag nog inte plats för att hoppa. Annars skulle det vara jättekul. Blir sugen på att skaffa ett jag också men det får nog bli till våren när man kan vara ute.
    Har aldrig upplevt att takhöjden hemma skulle vara ett hinder att hoppa hopprep hemma. Du kanske har väldigt låg takhöjd eller använder för långt hopprep?
  • oOoKärlekoOo

Hihi, ja vi har väl ett normalt avstånd till taket... inte något som slagit mig som ovanligt lågt iaf ;)

• Gladskit

Jag ska på semester om ett par veckor, till ett ställe där det tyvärr inte fanns några hotell med gym att välja på. Jag har kommit in så bra i träningen nu (springer 3-4 ggr per vecka) så jag fick nästan panik när jag insåg det, hur löjligt det än kan låta. Men jag kommer att packa ner ett hopprep och hoppa nån timme varannan dag tänkte jag. Vaknar jag tidigt någon morgon så kanske jag kan ta en löprunda men förmodligen är det för varmt.

Svar på tråden Hopprep!?