Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

tygblöjetråden del 6

Gillar inte imses formsydda - konstig form.... Men snap är en bra blöja, den började passa vår knubbis från 6 kg ungefär, och det är ju mycket plats i den så man kan lägga i ett inlägg för uppsugning. Vi har kombinerat den med fleece-toppade microfiberinlägg från Mother of Eden (babykind!) och det var bra!

• Tygtiiger

Lilith: sonen är nu 9 månader, väger mellan 11 och 12 kg (ja han är lite åt det stora hållet ) och kan fortfarande ha snappisarna nedknäppta ett hack. jag tycker att de är lite bylsiga mellan benen, bara, men det är ju som sagt bra att ha plats för ett inlägg.

För övrigt kan han ha sin fuzzi medium på yttersta benknappen och sin fuzzi large på innersta.

Jag har gjort en dumhet - satte på sonen engångsblöja (vi var på tåget och de var lätttillgängliga) efter en oväntat stor och lös bajs. När vi kom hem släppte han åter loss och jag kom ihåg varför vi gillade tygblöjor så bra när han var liten - i en engångsblöja fortsätter ju allting bara uppåt tills långkalsongresåren tar emot... Tacka vet jag frotté!

• Tygtiiger

Xera: innan barnet är ute: en eller två att testa med! Trist att lägga ut massor med pengar och så funkar det inte. Vi varvade med engångs i början tills vi hittade ett system som funkade.

Marsbarn blir f. ö. väldigt bra har jag hört (sonen är född i mars )

• Tygtiiger

Hoho, nu har jag beställt en bamboozle (och ett par fuzzis och ett par byxor) - återkommer med rapport i början av januari!!

• Tygtiiger

Kixan: när jag har beställt från babykind har jag först lagt allt jag vill ha i varukorgen och när man checkar ut får man ett totalpris inkl frakt (de har överlägset billigast frakt av de jag har hittat - aldrig över 6 pund ). Sedan kollar jag via www.forex.se vad det blir så att jag har koll, och betalar med visakort över nätet. De kör via worldpay-servern vilket de påstår är säkert, men eftersom jag är en paranoid natur så brukar jag göra ett ekort (ett "fuskkort" med begränsad giltighetstid och man kan själv avgöra maxköpesumman som föreningssparbanden har gratis, det finns säkert liknande på andra internet banker) och betala med det. På mitt kontoutdrag står det angivet i kronor och det stämmer hyfsat med forex, bankerna har en aning annorlunda växelkurs och man får ju kolla att de inte tar ut en superavgift. Men för mig har växlingen pund - kronor gått automatiskt.

fuzzibunz kostar 9.25 pund och iläggen 2.50, dvs totalt 11.75 vilket är ca 160 kr. Man kan få lite rabatt om man köper flera, som billigast blir det då 153 kr styck från babykind. Du kan nog hitta dem billigare i USA men då åker du ju på tull om du inte känner nån där som kan skicka dem som paket till dig.

• Tygtiiger

Vårsol: vi har testat body, mjukisbyxor och pyjamas därifrån. Tjock och varm bomull! Byxorna är kanon, bodysarna hade en tendens att gå upp i grenen, pyjamasen har varit bra men varm men är för liten snart... Har just beställt deras grå byxor, jag är så trött på att inte hitta byxor med mycket plats i baken!

Fast jag köpte ett par oshkosh hängselbyxor och de var ordentligt breda och rymliga över rumpan, de var bra. I övrigt blir det mest PoP:s långkalsonger och det blir ju lite tråkigt i längden. Vad har ni för tips på byxor till tygblöjebarn?

• Tygtiiger

Ser lite ut som min favoritblöja (åt sonen då, jag är lyckligtvis blöjfri sedan mååånga år tillbaka ) tots bots - frotté, resår där det behövs och ordentliga, smala vingar att svepa runt höften på barnet.
    Men jag är en fegis så jag skulle nog börja med att köpa ett testpaket och prova på barnet... (om du kollar i min dagbok kan du se hur många olika testpaket det har blivit - tror jag har testat över 10 sorter nu favoriten är tots bots eller fuzzi bunz)

• Tygtiiger

Lilith: trevligt att det finns fler som har tokmycket tygblöjor liggande i garderoben hemma
    Vi har nog närmare tio olika sorter dessutom!
    Tokig? Jag? Nääää...

• Tygtiiger

Maya: prefolds är en sorts flerdubbel fyrkantig blöja, som en vikblöja som är till hälften färdigvikt. Poppis som fyllning i fuzzis tydligen. Har varit inne och snokat på ragbags men inte köpt

snöret: om du gillar tanken på allt-i-ett så kanske du gillar pocketblöjor typ fuzzi bunz, det är en byxa med PUL (vattentätt) på utsidan och fleece på insidan, och mellan fleecen och PUL:en stoppar man ett uppsugande inlägg. De funkar som allt-i-ett när de är färdigfyllda - bara att ta på och av - men torkar mycket fortare eftersom man tar ut fyllningen och torkar den separat. jag har inte provat alltiett dock, använder helst formsydda frottéblöjor + ytterbyxor eller fuzzibunz.

• Tygtiiger

kristinah: har du testat motherease airflow byxor? de är med poppers och helt i pul (finns med sött tryck) och väldigt luftiga. Nackdelen är att de är lite fånigt stora (the puffball look) och tar snabbt upp kisslukt. Men de är verkligen kanon på natten, väldigt anpassningsbara i stl och sonen verkar tycke de är helt ok, inga skavsår heller.

Svar på tråden tygblöjetråden del 6