Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

tygblöjetråden del 6

Snappisen håller blöjan på plats medan man pular på blöjbyxan = bättre passform. Den hindrar också att blöjan glider om bebisen kravlar omkring mycket. OCH man kan låta bebis gå utan blöjbyxa om man behöver lufta lite men inte vill ha kiss på golvet.

• Tygtiiger

Nancydrew: gillar inte formen på imses formsydda, då sitter deras vikisar bättre! Våra favoriter är anars tots bots, de sitter uppe bra (med en snappi) och vi har bumpybyxor över. På vår son har inte kardborren rivits, även om han har varit stor för sin ålder. Man kan sätta en vanlig blöjbyxa i tyg över, det ska tydligen minska bekymret.
    Vi använder också fuzzi bunz litegrann, det är smidiga och lättanvända bljor, men dels tycker jag inte riktigt om tryckknappar, Arvid lyckas alltid vara lagom tjock för läget precis mittemellan två knappar och dels så läcker fuzzis lättare än frottéblöjor tycker jag. Fuzzi Bunz är trots allt snäppet bättre än engångs som läcker OFTA på vår son (provat både pampers och libero )!
    www.gladabarn.tk är en trevlig svensk sida, om du inte har något emot att läsa på engelska så kolla på www.kittykins.co.uk som har ett stort sortiment, bra foton och bra infosidor.
    Och titta på www.minimundus.se så hittar du deras ullbyxor!

• Tygtiiger

Nancy: pocketblöjor: en blöjbyxa av PUL (vattentätt) som är fodrat med fleece eller fuskmocka (som släpper igenom kiss men känns hyfsat torrt efteråt). Fodret är inte fastsytt i bakkanten, så det bildas en ficka (pocket) mellan fleece och pul där man stoppar ner en uppsugande fyllning, tex en hopvikt vikblöja eller ett färdigsytt inlägg i microfiber eller hampa. Sedan tar man ur inlägget och tvättar blöjbyxa och inlägg separat, så blir det rent och torkar fort. När blöjan väl är fylld med inlägget så blir det bara ett lager att ta på, så det påminner mer om en engångsblöja på så vis. Man byter hela paketet varje gång eftersom fleecen också blir smutsig, inte som med tex bumpybyxor där man bara byter blöjan men har samma byxa flera gånger.

• Tygtiiger

Jag har bekymmer med fuzzi bunz, inlägget knölar sig ofta efter ett tag och då blir det stora "glipor" inne i blöjan, mellan benen = läckage. Hur undviker man det? Det händer mer sällan när jag har vikblöjor som fyllning men då blir det ju klumpigt. Just nu har vi largeblöjor och de hänger lite om rumpan, även om vi inte måste knäppa dem på innersta knappen längre. Mediumblöjan sitter bättre men är för kort.

• Tygtiiger

Japp, och med tanke på att jag gillar totsbots bättre så lägger jag nog pengarna på fler bamboozles istället. Hoppas att han har vuxit i sina fuzzis tills han ska på dagis (tänkte att det är dagisvänliga blöjor).

• Tygtiiger

Nancy: Man kan köpa fuskmocka och microfleece (eller kanske bara fuskmocka?) på www.babyheaven.se och klippa till inlägg att ha i blöjan så känns det torrare mot huden.... det är samma material som wonderoos har i sina pocketblöjor och de känns verkligen torra på ytan. På babykind kan man köpa färdiga microfleeceinlägg som är jättetunna och bra, de använder vi på nätterna. Passar på att slå ett slag för bamboozlen - miljövänlig fiber, tunn och lättanvänd blöja. Suverän passform, tots bots (bamboozlen är en variant på tots bots) har aldrig läckt för oss.

• Tygtiiger

Emis: japp - pockets (liksom engångs) läcker för oss på nätterna, det är bara totsbots som funkar.

• Tygtiiger

Vårsol: skulle jag nånsin tröttna på att diskutera barnkläder? (Kläder till mig är jag däremot inte alls lika intresserad av....)
    Det är iallafall OFTA 10 % rabatt på C4C på babykind. Jag har också varit frestad. Om du har helpyjamas till Oskar så testa en av deras - de är jättestora i kroppen, borde funka bra på en knubbig bebis. Det är tjock bomull så de är varma. Jag har också funderat på byxorna och tror att de är bäst när det är under 20 grader ute, de är rejält fodrade. De krympte en aning på längden också när de blev tvättade (tänkte faktiskt att jag skulle komma ihåg att skriva det till dig när jag stod i tvättstugan igår ) apropå storlek.
    Det blir definitivt ett par indigobyxor när de här är för små, de växer ju inte så mycket andra året så det blir väl inte förrän till hösten...

Vi boostar tots bots med en booster från Nature Babies och ett microfleeceinlägg, det funkar absolut bäst. Har en MoEbooster också, den är tunnare men jag tycker att kisset luktar skarpare efter en hel natt i den. Ibland har jag testat med en hopvikt microfibertrasa mellan blöjan och blöjbyxan och det har också funkat bra.

Nancy: det blir betydligt billigare om man kör på EN sorts tygblöjor och inte köper så många och helst en billig sort (typ imses formsydda). Vi (läs jag) har köpt rätt många, olika sorter och så småningom fastnat för totsbots som trots allt kostar en hundring styck - så ungefär nu börjar Arvid ha "gratis" blöjor (han är 11 månader). Fast nu tycker vi att de funkar så mycket bättre än engångs så jag hade använt dem även om det hade varit samma pris som engångs! Vi tjänar ca 3-4000 räknat på hela blöjperioden (2 - 2½ år), men nästa barn (som vi hoppas på om ett par år) får gratis blöjor.

Och apropå olika sorter så kanske man skulle köpa ett par magicalls och testa? Nån hobby ska man ju ha....

• Tygtiiger

Vårsol: låter väl lysande att ha två snygga byxor. Men de är lite tajta i midjan när sonen sitter ibland, fast då kan man ju knäppa upp kardborren i midjan. Om du hittar OshKosh hängselbyxor så funkar de bra till tygblöjor också!

• Tygtiiger

Fraise: tots bots, alla sorterna, rainbow bots och bamboozle är lite tunnare och passar bra dagtid (fast bamboozlen tar riktigt mycket kiss i förhållande till sin storlek), de vita och oblekta är tjockare o bra på natten. Mycket bättre passform än imses! Köp med snappi, inte kardborre, det blir smidigare blöjor. Kan tvättas upp till 95 grader och tumlas (har testat). Våra absoluta favoritblöjor. Vi har köpt på babykind.

Svar på tråden tygblöjetråden del 6